Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klurig segellinje

• Klurig segellinje

Publicerad av wibair på 11 april, 2012 vid 09:03

Huallå!
    Jag skulle behöva lite hjälp med pryltips och det borde väl funka här? 😉

Jag har surfat ett litet tag och börjar få lite sådär koll på planing stroppar och allt. Min budget är stram och därför köpte jag ett paket med begagnade prylar.

Brädan jag har är en AHD Fury c:a 120l. De segel jag fick med är ett Sailloft 2-cam 7.0 och ett Challanger Liquido 5.7. Jag befarar nu att dessa två inte kompletterar varandra särskilt väl. Eftersom 7.0 har två cams så tar det ganska mycket vind. Någon sa att dessa två storlekar tar typ samma vind?

Jag är iaf sugen på att utöka min segelarsenal för att kunna komma ut fler dagar. Det sägs att brädan kan ta segel pp till 8.0. Är det att rekommendera? Ska man köra cambers då? Hur stor fena ska man ha till detta? Jag väger c:a 90kg.

pgvirtual svarade 12 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • platon

Medlem
    11 april, 2012 vid 12:37

Hej!
    Ska du ut på vanligt choppigt vatten och gasa lite så skulle jag säga 44-46 cm freeride alt. slalom fena till en 8:a.
    Är du (som jag) en burn & turn åkare så tycker jag camber är att föredra, blir stabilare och inte alls lika känsligt för överriggning som iallfall jag upplevt det utan cambers, trots myycket nedhal.
    Liquido har jag aldrig provat så det vill jag inte uttala mig om men generellt, ju färre lattor ju mer tenderar buken att vandra när det friskar i.

Jag tycker inte du ska skaffa mer segel förrän du vet vilket du föredrar, camber eller inte. Blir det cambers så satsa på något runt 6.4 alt. +8 då du redan har 7.
    Lycka till

• pgvirtual

Medlem
    11 april, 2012 vid 14:40

Du har nära nog den perfekta två-segels kombinationen för din bräda och vikt, bara det blåser rätt bra. Din 120 liters bräda klarar ändå inte mycket mindre segel med kontrollen i behåll.
    Med din 90 kg vikt så tror jag nog att du kunde ha glädje av ett större segel för att maximera planingsdagarna. Ett 8 m2 segel skulle säkert passa bra: med och utan cambers planar i stort sett lika bra (i synnerhet om man pumpar det camfria seglet litet, å andra sidan tillåter 2-cam segel litet mera avslappnad början på planingen). Ett alternativ kunde vara ett Sailloft Traction 7.5 ifall du redan har en passande mast; mera bottendrag tack vare en djupare profil (mera bottendrag en de flesta 8 m2 segel).

• bicless

Medlem
    12 april, 2012 vid 21:44

Vill gratulera dig till en grym bräda. Jag körde fury förförra säsongen och den var stor favorit. 120:n planar tidigt och svävar över chopp som en dans. Synd att den inte tillverkas längre

Brädan funkar både med vågsegel, freeridesegel och cambersegel, det är en bra allrounder.
    5,7 + 7,0 är en ok kombi tycker jag. 6,5 till 7,5 är perfekt storlek för freeridekörning på denna bräda.
    5,7 blir hårdvindssegel och skall väl igentligen ha lite mindre fena än orginalfenan för att funka optimalt.

En parentes. brädan har väldigt smal och tunn tail och är klart känsligare för var hängselelinorna sitter och vart du har fötterna är än brädor med bred tjock tail. Så får du problem med att den går upp i vind så fila lite på framförallt hängselelinornas placering så löser det sig.

Bicless

• sailortrash

Medlem
    13 april, 2012 vid 08:19

hej

jag tycker också att du verkar ha en bra segellinje, och 7.0 och 5.7 tar inte samma vindregister, tro mig. Jag tror som Bicless att 7.5 inte skulle sitta fel på den brädan, eventuellt kanske uppåt 8 eftersom du är 90 kg. Jag hade AHD Fast Forward 130 l länge som jag körde 8.5 på (det blåser ju adlrig i sthlm…). det är max rekommenderat och funkade men var lite svårt att kontrollera i byar. gick dock bättre för brorsan som väger tio kg mer (90). men den brädan går bäst med ca 7-7.5, i relativ hård vind (tycker jag), och är ingen vidare lättvindsbräda trots sin 74 cm på mitten (för smal häck och för lite bärkraft enligt mig). inte om man jämför med 130 l slalom allafall…

för övrigt hittar du en bra fenguide på selects hemsida (googla select fin size…).

• wibair

Medlem
    15 april, 2012 vid 09:08

Tack för bra svar!

Ja, det lutar åt att investera i ett 8.0 segel och en större fena. Jag har kollat lite på Maui Sails Titan. Det seglet har en luff på 495. Tror ni man kan segla det med en 460 mast?

• pgvirtual

Medlem
    15 april, 2012 vid 18:07

En 35 cm förlängare funkar sannolikt bra. Men kom ihåg att Maui Sails segel kräver en toppstyv mast (se http://www.unifiber.net/2011/news/mast-selector-matrix-tool-version-2011-1/ ) !

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klurig segellinje

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.