• Kluven nos

Publicerad av lex-luthor på 7 september, 2011 vid 06:45

Lyckades klyva nosen på brädan igår. Det är en äldre bräda, 2001 Tiga Free-X 271. Sprickan sitter i mitten, ca 10cm på ovansidan och 15cm på undersidan, rakt igenom.
    Hurusom lagar man lämpligast detta?
    Skall man laga skadan och behålla nosformen känns det som om man borde lägga in någon form av ”armering”, typ en pinne på tvären som hindrar att nosen skjuvas sönder igen.
    En annan tanke har är att helt enkelt kapa nosen, då den är relativt lång och spetsig. Då behöver man väl i princip bara plasta upp nosen till lämplig form och tuta och köra.

En sån här bräda är det: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=43

Har inte hunnit ta bilder på själva skadan.

swe-496 svarade 13 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • swe-496

Medlem
    7 september, 2011 vid 09:49

Torka, slipa rent runt skadan och plasta ihop med glasfiber och epoxi. Det är ingen direkt belastning på nosen så det behöver inte bli überstarkt… Kan räcka med att lägga två remsor omlott över sprickan

• lex-luthor

Medlem
    8 september, 2011 vid 06:34

Brädan står på tork nu. Det är sant att det inte är någon belastning (förutom när det kommer en mast farande…
    Det kosmetiska är sekundärt då den redan är lappad och lagad på sidorna av nosen (av tidigare ägaren, jag lovar). Men jag antar att jag skall slipa ner gelcoaten för att få bra fäste för plasten.

• s66

Medlem
    8 september, 2011 vid 08:59

Om du inte har för avsikt att laga den själv så kan jag varmt rekommendera Micke från Ljungby. Han är helt enkelt bäst på att laga brädor, så de så! Dessutom humana priser.

Hans nr är 070 6362728

Mvh Andreas

• swe-496

Medlem
    8 september, 2011 vid 12:42

Precis slipa ner gelcoaten så lagningen fäster

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.