Senaste nytt › Forums › Övriga › Gör det själv. › Knäckt skuv!
-
Knäckt skuv!
Publicerad av snaffe på 9 augusti, 2009 vid 09:56Har lyckats knäcka en skruv i favorit hålet till ena fotstroppen. Hur får man ut den igen? Där finns inget att greppa i.
crash151 svarade 15 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
http://centralpowertools.com/pro735203.html
Borra ett litet hål i skruven med ett vänster borr, har du tur kommer skruven ut nu. Om inte i med den kon formade “Screw Extractor” i det ny borrade hålet, när den får gräpp skruvar ut den trasiga efter som den har skären åt vänster.
Lycka till. -
Var får man tag på dessa och vågar jag mig på att borra, finns det inte risk att förstöra istället?
-
Budget
Går att borra ett litet hål och sedan knacka i en torx-bits i lämplig storlek försiktigt. Funkar bra sålänge inte skruven sitter ordentligt fast.Dyrare
Eller använda en grispitt enligt ovan inlägg…
/ L -
snaffe;565271 wrote:Var får man tag på dessa och vågar jag mig på att borra, finns det inte risk att förstöra istället?
Borde gå att få tag i en vanlig järnaffär.
Är det rostfritt borra sakta och mycket lube typ WD-40. Bäst går det om du har möjlighet att sätta upp det i en drillpress (tror det kallas pelarborr också) i 180 grader mot skruven så går det lätt.
Om avbrutna skruven sticker upp lite kan du såga ett hack i den med bågfil och försöka skruva upp den med en plat skruvmejsel.
Om du förstör. Så det värst som kan hända är att du får borra upp hålet och fulla/plugga med klippta carborn fiber och en bra epoxi. Borra sen ett nytt hål för skruven.
Annars kanske man kan sätta i en gängad insert och köra den skruven med maskin gänga.
Logga in för att svara.