-
Knäckte bommen!
Kom dit (fågelöudde) vid två tiden och körde ett par repor ensam. Tog en paus efter ett tag då kom även en annan kille. Han började rigga och jag stack ute före. Körde med full planing över till andra sidan, vände där och körde med full planing 20 meter. Då kom ett ikrokat kastfall med stort K, har aldrig fått ett så enormt kastfall förut.
Var riktigt överriggad, hade 25 cm förlängning på masten mot rekommenderade 15. alltså riktigt grym twist.Efter kastfallet kändes hela seglet löst och mjukt.
Då hade bommen gått av, inte ens vid någon förlängning eller skarv, utan mitt på alu-röret var den helt av.Det var bara att sätta sig på brädan vissla i visselpipan som jag hade på flytvästen o vifta med armarna. Efter tag kom han ut o körde fram till mig o frågade vad som hänt.
-Bomjäveln är av sa jag.
Så vi riggade ner hela seglet sittandes på våra brädor, och la allting på min bräda, jag paddlade i hundra meter sen kom han förbi och frågade hur det gick.
-Jag pallar inte en meter till.
Så vi bytte grejor jag surfade hans prylar o han paddlade mina grejor. Precis när vi bytt såg jag en motorbåt som jag vinkade till oss, han plockade upp mina grjeor o den andra killen. Osså seglade jag in hans grejor.
JAg vill skänka ett stort stort tack till dig som hjälpte mig, enormt sjyst.
Hoppas ni andra som kom fick en bra dag.
Ska nu köpa Makaibommen från Unique, hoppas den är bättre..
Logga in för att svara.