• mattijas

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 18:45

Lyckades osså förra veckan….
    har aldrig kännt någonsin innan något hot till knäna, men ack ett fel o de gick en dag

men verkar lugnt med korsbanden, hade flax sa sjukan

Vad e förebyggande träning då? benpress, balance träning?

• sourra

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 18:48

Skit i att träna med maskiner så långt det är möjligt. Tung benböj med fri stång och balansbrädor ska tydligen vara bra grejer enligt sjukgymnasten. Här finns en massa mer tips: http://sportsmedicine.about.com/cs/knee_injuries/a/aa022202a.htm

• hengo

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:13

alla har ju problem med sina knän verkar det som. Speciellt vi karlar som kör boots och kan landa några gånger hårdare än krokpojkarna

Är de rätt att typ 99% av knäskaderna sker när man av någon anledning har spikraka knän (eller ännu värre översträckta) elelr är de nåt jag fått för mig?

hoppas ni läkar ihopa iaf, så trist att va skadad längre än nån vecka…

• sourra

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:26

Vet ej. Mina var böjda.

• mattijas

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 19:42

mjo de känns som dom e raka när dom skadas
    brukar vara noga med detta, men denna gång prioriterade jag o landa oavsett vad…..

i övrigt tunga landningar bruka smärtan komma inne i smalbenen av nån anledning, hur fn de nu kan bli så fattar inte

• hengo

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 21:40
    Mattijas;568520 wrote:
    mjo de känns som dom e raka när dom skadas
    brukar vara noga med detta, men denna gång prioriterade jag o landa oavsett vad…..

i övrigt tunga landningar bruka smärtan komma inne i smalbenen av nån anledning, hur fn de nu kan bli så fattar inte

upplever samma sak plus huvudvärk…

• smaskens

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 08:27
    snygging;568227 wrote:
    Du kan ju alltid skaffa barn då får du att göra!
    Ja sourra det var ett imponerande skägg du har skaffat !!!

Ja barn tar tid. Blev pappa i juli och slank iväg i onsdag på en två timmar session i Råglund.

• molle73

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 09:46
    sourra;568475 wrote:
    Skit i att träna med maskiner så långt det är möjligt. Tung benböj med fri stång och balansbrädor ska tydligen vara bra grejer enligt sjukgymnasten. Här finns en massa mer tips: http://sportsmedicine.about.com/cs/knee_injuries/a/aa022202a.htm

Bra sida. Jag kanske ändå kommenterar (som sjukgymnast då) att det handlar om stabiliserande träning och inte att lassa på tungt och köra squats eller benpress direkt efter en skada, oavsett om man fått en diagnos som talar för muskelbristning eller ledband/korsbansskada så kan även menisker ha tagit stryk.

Stabiliserande (funktionell) träning innebär att du tränar de muskler som stabiliserar i knäleden i så verklighetstrogen miljö som möjligt. (med lite lägre belastning, jobbar ur olika vinklar för att på så sätt nå även muskler som annars inte aktiveras)

(Ps. Undrar om det skulle finnas ett intresse för en fråga/svar länk här på steffo? Jag har en bekant som tillsammans med några andra medicinskt utbildade veckovis svarar på främst knäfrågor på ett skidforum och det har varit uppskattat)

• neven

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 09:56
    Molle73;568681 wrote:
    (Ps. Undrar om det skulle finnas ett intresse för en fråga/svar länk här på steffo? Jag har en bekant som tillsammans med några andra medicinskt utbildade veckovis svarar på främst knäfrågor på ett skidforum och det har varit uppskattat)

Ja! Det finns nog enormt intresse! Alla jag kitar med är ju mer eller mindre trasiga i knän, axlar, fotleder, armbågar och lite till. Och alla undrar vad/hur de skall rehaba, vad som kan göras i skadeförebyggande träning osvosv

• molle73

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 10:09
    Neven;568684 wrote:
    Ja! Det finns nog enormt intresse! Alla jag kitar med är ju mer eller mindre trasiga i knän, axlar, fotleder, armbågar och lite till. Och alla undrar vad/hur de skall rehaba, vad som kan göras i skadeförebyggande träning osvosv

Ja det är en sport med många olika skador och visst vill man veta mer!
    Jag kommer under hösten att påbörja en studie som ska ligga till grund för att dokumentera och lära mer om vilka skador vi som kitesurfar drabbas av. Eftersom jag jobbar i Malmö kommer det nog att involvera personer från Skåne främst med det vore kul att sprida kunskapen via detta forum till andra surfare i landet!

• sourra

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 10:15

Jag tänkte mest på om man har ett helt knä som man vill ska fortsätta vara helt och som ska tåla hårda landningar. Eller var tant sjukgymnasten ute och cyklade när hon sa så?

• molle73

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 10:53
    sourra;568690 wrote:
    Jag tänkte mest på om man har ett helt knä som man vill ska fortsätta vara helt och som ska tåla hårda landningar. Eller var tant sjukgymnasten ute och cyklade när hon sa så?

Haha! Hon var nog right on där..jag misstolkade och trodde det handlade om ett redan skadat knä..
    Jovisst bör man ju belasta och arbeta med tyngre motstånd när man inte har skada/för att förhindra skada!

• neven

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:01
    hengo;568460 wrote:
    hur bär ni er åt för att inte böja på knäna när ni landar?
    har aldrig skett, ta i trä ta i trä ta i trä ta i trä

I mitt fall tappade jag balansen inför landningen men hade gett mig fasen på att landa i alla fall. Bommen drog mig framåt så att bakbenet på nåt sett sträcktes ut och blev rakt. Sen landade jag med benet rakt och sen gick det åt helvete.

sourra;568690 wrote:

Ja träna på ska man göra men det man läser är att det är väldigt viktigt med balans i musklerna så att inte någon muskel är för stark jämfört med andra. HIttade detta på ett ställe:

“The balance of power and the recruitment pattern of the quads and hamstrings have been shown to prevent ACL injuries. The quad muscles are an ACL antagonist, that is they place stress on the ACL when contracting. The hamstrings are an ACL agonist, removing ACL stress when contracting.

Due to this, if the hamstrings are excessively weak or inflexible they may not adequately protect the ACL during a strong quad contraction. Also, if the quad group is excessively strong, relative to the hamstrings, the ACL may be torn due to a lack of hamstring “protection.” ACL injury prevention should then focus on a balance in strength between the hamstrings and quads. It is recommended that the hamstrings should be 60 – 80% as strong as the quads. Also, proprioceptive exercises should be utilized to improve the neuromuscular recruitment patterns of the quads and hamstrings.

• molle73

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 11:34

“The balance of power and the recruitment pattern of the quads and hamstrings have been shown to prevent ACL injuries. The quad muscles are an ACL antagonist, that is they place stress on the ACL when contracting. The hamstrings are an ACL agonist, removing ACL stress when contracting.

Due to this, if the hamstrings are excessively weak or inflexible they may not adequately protect the ACL during a strong quad contraction. Also, if the quad group is excessively strong, relative to the hamstrings, the ACL may be torn due to a lack of hamstring “protection.” ACL injury prevention should then focus on a balance in strength between the hamstrings and quads. It is recommended that the hamstrings should be 60 – 80% as strong as the quads. Also, proprioceptive exercises should be utilized to improve the neuromuscular recruitment patterns of the quads and hamstrings.

Intressant! Välkännt faktum är att hamstirings muskulaturen(baksida lår) ofta är ojämt stark mot framsida(q-ceps) vilket kallas obalans och kan resultera i (“onödiga”) främre korsbandskador.

Hör av er om era skador och vart ni vänt er /fått för vård /inte fått vård , resultat osv.
    Alltid intressant att få ta del av. Ev maila mig och inte här på forum?

• hengo

Medlem
    20 augusti, 2009 vid 18:32

SKa böjja på benen lite extra imorn….

en sån där frågelåda vore grymt nice. Eller varför inte (om du orkar sjukgymnasen…) en hel liten artikel om hur man ska träna för att minska risken för klassiska kiteskador. Typ knäskador, men kanske framförallt- bultande värk i nedre delen av bicepsen/armbågen. Detta ksn ju som alal vet förstöra en hel kitesemester

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.