Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › knäskada
-
Mattijas;568520 wrote:mjo de känns som dom e raka när dom skadas
brukar vara noga med detta, men denna gång prioriterade jag o landa oavsett vad…..i övrigt tunga landningar bruka smärtan komma inne i smalbenen av nån anledning, hur fn de nu kan bli så fattar inte
Då vet du hur det är att sakna ledbrosk i knäna, fast jeg ser ofta även blixtrar vid “mjuka” landningar.
Tror inte att era landningar är bra för lederna, lite jobbigt att linka fram som en halt neandertalare då man är +40, jag vet.
-
hmmm. fråga nr 1 till sjukgymnasen;
Vad är det som sliter mest egentligen?
ÄR det dåligt att utsätta knäna för hårda landningar om och om igen, så hårda att man “bottnar” eftersom att musklerna inte orkar. Borde väl vara rätt så naturligt, om ingenting smärtar eller knäpper nånstans? Eller blir man snabbare gubbe framför steffo kanske? -
jag har sammanställt 2 sidor på pdf med övningar som jag körde då mitt korsband rycktes bort… som jag även kör nu 2 år efter som underhållande träning (eller ska göra, fan) kan maila det om det finns intresse. god kväll
-
Kjello
Gäst20 augusti, 2009 vid 21:58Sjukt med arbetsskadeförsäkring, när man är surf-freak,
då får man ingen ersättning för arbetsskada på t,ex, Stadsteatern, bara för att det “kan” finnas andra orsaker att man har ont i knäet,
har alltid varit frisk, just det dom tjänat på.
aldrig haft problem med knän, kanske för jag gillar yoga, och stretchar allt, innan surf och efter.
bara råkade få två 8m höga skärmar fallande i en ombyggnad som träffade mitt knä, bevis; ögonvittnen, blåmärke/bula, läkarintyg, det tog nästan 3 månader att tillfriskna (syster ville sjukskriva längre, men nej) ville bygga om, och springa omkring på bakscen mm igen,
Magnetröntgen visade sprickor i minisken precis där blåmärket/bulan varit.
Alla som har risky jobb, “ljug” tala aldrig om för någon på jobbet att du surfar på fritiden.för då får du ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst, sveda & värk.
Ssvvåååårrrt.
det va ett par år sen, nu är allt bra, bara ett tips. -
bennylundin;568912 wrote:jag har sammanställt 2 sidor på pdf med övningar som jag körde då mitt korsband rycktes bort… som jag även kör nu 2 år efter som underhållande träning (eller ska göra, fan) kan maila det om det finns intresse. god kväll
mm fan släng in en på Mattijas85@hotmail.com
-
bennylundin;568912 wrote:jag har sammanställt 2 sidor på pdf med övningar som jag körde då mitt korsband rycktes bort… som jag även kör nu 2 år efter som underhållande träning (eller ska göra, fan) kan maila det om det finns intresse. god kväll
Skicka det till remove@removed.com också! Tack!
-
Mattijas;568938 wrote:mm fan släng in en på Mattijas85@hotmail.com
jag postar upp dom här ist. ni får säga till om det är otydliga bilder så ska jag försöka förklara hehe
om det är nån som har fler övningar så kan ni ju posta dom här så kan man ju samla på dom i en sån bögig pärm.. hej hej
lycka till på gymmet
-
bennylundin;568968 wrote:jag postar upp dom här ist. ni får säga till om det är otydliga bilder så ska jag försöka förklara hehe
om det är nån som har fler övningar så kan ni ju posta dom här så kan man ju samla på dom i en sån bögig pärm.. hej hej
lycka till på gymmet
Tackar! Aloha på den.
-
Precis kommit tillbaka från ortopeden. Har fortfarande ont i knät han trodde att jag kan ha fått löparknä pga ändrade rörelsemönster efter skadan. Nu skulle jag få nytt sjukgympa-program. Korsband och menisker var i bra form iaf och knät var stabilt vilket känns bra.
Sen har jag ju haft grymt ont på ovansidan foten när man landar med framåtvikt (typ toeside). Tror det är samma som AKA_Kalle och Sourra har. Han trodde att det bildas typ avlagringar på ett ben i foten där efter upprepade nötningar och det göra att ben tar emot ben och gör ont. Jag skall röntga och om det är det som är felet så är enda lösningen operation.
Fan att man har en 90-årings kropp. Jag vågade inte ens ta upp att axlarna är kukade…
-
hehe, det får bli gubbsurf för resten av livet då…
men snart är det dags att ta tag i bennylundins magiska övningar. en hålloja på den från mig med!
-
bennylundin;568968 wrote:jag postar upp dom här ist. ni får säga till om det är otydliga bilder så ska jag försöka förklara hehe
lycka till på gymmet
Bra övningar! Vissa lite väl avancerade för nyligen opererade eller skadade knän men alla med balansplatta är bra som förebyggande och utförs de på en lägre nivå (läs färre reps och lungt tempo) nivå fungerar de bra för rehab träning.
-
Tack Fred:-)
Tja, på free-/wakestyle:
– Fotleder
– Tåleder
– Korsband
– Knämenisk
– Skärsår
– RevbenVågis:
– Ett helt gäng elaka skärsår från revet utanför Ile Carêt, Guadeloupe.
– Sjöborretaggar i fötterna från Zanzibar och Maruitius…Så med tiden blir det nog nästan bara ostroppad vågis;-)
-
Hej hej hej!
Nu är det dags att älta lite knäskador igen. Jag råkade ju ut för en sugig skada i somras där det var en smalbensfraktur i underdelen av knäleden som var paradnumret. Efter oändligt många läkarbesök hos nästa lika många olika läkare står det klart att jag har fått påhälsning av den oglada triaden. (http://orthopedics.about.com/cs/sportsmedicine/g/unhappytriad.htm)Alltså:
Menisken är skadad men behöver inte opereras
MCL (ena ledbandet) är töjt
ACL (främre korsbandet) är i det närmaste av men hänger ihopIdag besökte jag en läkare som sa att de inte opererar om man inte har besvär av det eller håller på och sportar aktivt inom sporter som handboll och fotboll etc. (“hör av dig inom ett år om du upplever att du har problem med knät”). Enligt läkaren kommer jag kunna åka alla möjliga brädor på snö och vatten om jag bara fortsätter att bygga upp muskelstyrken i mitt oglada ben. För självförtroendets skull kan jag använda en sportortos också men benmusklerna ska tydligen kunna överta ledbandets stabiliserande funktion.
Nu är ju min fråga: Är det någon som varit i samma sits och som surfar och har det bra utan främre korsband? Ska jag kräva att bli knivad även fast det kan medföra andra risker?
-
shiit sourra! fan av sugit.. Om dom nu anser att du inte är i behov av en operation kommer du inte då få en superdelux2000 kneebrace istället? Vad jag har förstått så ska det fungera bra med att ersätta sånna skador med muskler, men med risk att få problem när man blir äldre o svagare. Är inte heelt säker men har för mig att kniven kör utan korsband. kolla med honom! lider med dig mannen!
Logga in för att svara.