• rydstrom

Medlem
    9 mars, 2010 vid 17:32

Shit snourra! jag tänkte precis ta upp denna tråden igen, jag är i lite samma sits.

Skadade knät i augusti, visade sig vara benmärgsödem på tibia, meniskskada och främre korsbandsskada. har nu tränat rehab sen dess (nov), var på återbesök för tre veckor sen och läkarn tyckte nog att jag skulle opereras, men igår var jag hos kirurgen som skulle operera och han kände lite på knät och, precis som du, avrådde han i princip från operation pga låg återhämtningstid och att jag hade gott muskelskydd.
    men att jag fick avgöra det själv. när man opererar in ett nytt korsband tar man oftast senan från knävecket, rehab på det är ca 6-12 mån. men om jag kör på så kan jag köra tills det skiter sig ordentligt, kan ta en vecka, en månad eller 5 år…

jag är lite i valet och kvalet att operera mig, det är ju inte säkert att det blir mycket bättre?

men vet nån hur det är med smärtan i knät? försvinner den med operation eller?

• rydstrom

Medlem
    9 mars, 2010 vid 17:33

jävlar vad långt det blev!

• sourra

Medlem
    9 mars, 2010 vid 17:38

Vilken typ av smärta har du i knät? Min vardagssmärta i ledytan har lagt sig helt i takt med att jag rehabbat. Däremot så gör det fortfarande ont nedanför knäskålen när jag kör benspark och liknande. Och när jag kör benböj smäller det fint från knät upp till ca 50 kg. Lastar jag på 60 och uppåt så slutar det. Klart märkligt…

• rydstrom

Medlem
    9 mars, 2010 vid 17:57

hmmm… jag har också ont när jag kör benspark, men framför allt är det “trött smärta” när man går långt osv. obekvämt… ibland även lite som nån sticker in en kniv i knät på framsidan/insida… inga smällar direkt…

• nundy

Medlem
    9 mars, 2010 vid 18:34
    sourra;600989 wrote:
    Hej hej hej!
    Nu är det dags att älta lite knäskador igen. Jag råkade ju ut för en sugig skada i somras där det var en smalbensfraktur i underdelen av knäleden som var paradnumret. Efter oändligt många läkarbesök hos nästa lika många olika läkare står det klart att jag har fått påhälsning av den oglada triaden. (http://orthopedics.about.com/cs/sportsmedicine/g/unhappytriad.htm)

Alltså:
    Menisken är skadad men behöver inte opereras
    MCL (ena ledbandet) är töjt
    ACL (främre korsbandet) är i det närmaste av men hänger ihop

Idag besökte jag en läkare som sa att de inte opererar om man inte har besvär av det eller håller på och sportar aktivt inom sporter som handboll och fotboll etc. (“hör av dig inom ett år om du upplever att du har problem med knät”). Enligt läkaren kommer jag kunna åka alla möjliga brädor på snö och vatten om jag bara fortsätter att bygga upp muskelstyrken i mitt oglada ben. För självförtroendets skull kan jag använda en sportortos också men benmusklerna ska tydligen kunna överta ledbandets stabiliserande funktion.

Nu är ju min fråga: Är det någon som varit i samma sits och som surfar och har det bra utan främre korsband? Ska jag kräva att bli knivad även fast det kan medföra andra risker?

Har för några timmar sedan kommit hem från korsbandsoperation och är fortfarande lite groggy efter narkosen (lyckligtvis har man en fantastisk tjej som passar på en för tillfället). Sista dagen i cape town innan jul fick jag en totalruptur av ACL och MCL och en liten skada på laterala menisk efter en satans kiteloop med min vegas ’05. Har sedermera spenderat hela januari + halva februari att läsa på i ämnet istället för att vara i alperna!

Vad gäller unhappy triad så är det stora diskussioner angående den bästa behandlingen för en “äkta” unhappy triad men nuvarande litteratur verkar stödja att man går in tidigt och rekonstruerar korsband +- sutur av MCL och sutur/resektion av menisk. Detta har ju inte varit aktuellt i ditt fall då det upptäckts sent i förloppet. Det är ovanligt att man har en sådan skada samtidigt som man har en tibia platåfraktur (som jag antar att du hade?) så det har säkert varit lätt att överse i samband med rehabiliteringen av din tibiafraktur.

Vad gällande din skada så är det viktigt att du påpekar att du är väldigt aktiv och har stor belastning på ditt knä när du kajtar. Det är inte alla läkare som förstår hur mycket krafter det är i landningar. Procentuellt sett tror jag det är lika vanligt med knäskador i kiting som i fotboll och handboll… det har jag dock inget statistiskt belägg för 🙂

Som nämnt så är det väldigt viktigt med rehab och stabiliserande muskulatur, något ett knäbrace aldrig kan ersätta!!

En annan sak du måste ta ställning till är om du är villig att dra ned på belastningen på knäet. Om du inte ska köra så mycket wakestyle med tunga landningar och istället vill t ex satsa mer på waves och aktiviteter som ej är så belastande låter alternativet med sjukgymnastik och utvärdering om ett år som det bästa alternativet. Om du däremot vill fortsätta och ladda ordentligt så kan den lilla instabiliteten i MCL du beskriver vara skillnaden på att allt går bra och att du köttar av korsbandet helt och pådrar dig ännu mer skador på menisker.

Om du har en instabilitet när man testar din MCL så kan detta också bero på att korsbandet är “uttöjt” då du sa det var en skada på det, det är svårt att testa MCL korrekt utan att ACL har någon inverkan. Korbandet bidrar till den mittre stabiliteten i knät. Korsbandet kan man testa separat för att se om det är någon skillnad mellan ditt friska och ditt sjuka ben med ett instrument som heter KT 1000.

Alltså, om du vill fortsätta ladda för fullt med knät och du är villig att köra rehab efter operation etc så är nog det bästa att operativt åtgärda den mediala instabiliteten, antingen genom ett nytt korsband vid positiv KT 1000 test eller förstärkning av MCL.

Hoppas jag inte sätter myror i huvudet på dig nu med ett så långt svar! 🙂

• mjersen

Medlem
    9 mars, 2010 vid 18:34
    Rydstrom;601025 wrote:
    Shit snourra! jag tänkte precis ta upp denna tråden igen, jag är i lite samma sits.

Skadade knät i augusti, visade sig vara benmärgsödem på tibia, meniskskada och främre korsbandsskada. har nu tränat rehab sen dess (nov), var på återbesök för tre veckor sen och läkarn tyckte nog att jag skulle opereras, men igår var jag hos kirurgen som skulle operera och han kände lite på knät och, precis som du, avrådde han i princip från operation pga låg återhämtningstid och att jag hade gott muskelskydd.
    men att jag fick avgöra det själv. när man opererar in ett nytt korsband tar man oftast senan från knävecket, rehab på det är ca 6-12 mån. men om jag kör på så kan jag köra tills det skiter sig ordentligt, kan ta en vecka, en månad eller 5 år…

jag är lite i valet och kvalet att operera mig, det är ju inte säkert att det blir mycket bättre?

men vet nån hur det är med smärtan i knät? försvinner den med operation eller?

har man chanse till operation så tycker jag man ska göra det.! 99% av dom som operereras kommer tillbaka till sin nivå igen.. dagens teknik e sjuk.
    Gjorde min korsbandsrekonstruktion för snart 3v sedan. Då tog dom 2 senor från insidan av låret o skapade ett nytt korsband av dom. Tog ca 45min. Redan 3-4 dagar efter operationen kunde jag stödja utan kryckor. och i dag kan jag gå hyffsat normal, men har svårt i trappor.

• rydstrom

Medlem
    9 mars, 2010 vid 18:43
    mjersen;601042 wrote:
    har man chanse till operation så tycker jag man ska göra det.! 99% av dom som operereras kommer tillbaka till sin nivå igen.. dagens teknik e sjuk.
    Gjorde min korsbandsrekonstruktion för snart 3v sedan. Då tog dom 2 senor från insidan av låret o skapade ett nytt korsband av dom. Tog ca 45min. Redan 3-4 dagar efter operationen kunde jag stödja utan kryckor. och i dag kan jag gå hyffsat normal, men har svårt i trappor.

Jajo, men dom säger ingen kontaktidrott/surf på 6-12 månader för att inte riskera något och i mitt fall så tyckte läkaren att det var hyffsat stabilt, bättre än många fotbollsspelare med hela korsband. Men jag ska ta ett snack med min sjukgymnast, han kan sina grejer.

• rydstrom

Medlem
    9 mars, 2010 vid 18:46

just det, det jag tänkte mest på var väl smärtan man kände innan? är det menisk eller korsband? försvinner den?

• sourra

Medlem
    9 mars, 2010 vid 20:17

Svårt att svara på Rydström. Jag har lite smärta ibland när jag tränar men inget som gör att jag avbryter passet.

Nundy: Sjukt långt men bra svar =) Min plan är ju att köra som förut men går inte det så får man väl ta ställning till det senare. Jag antar att jag får kontakta Sahlgrenska igen och påtala att det är rätt bra påfrestningar på knäet vid kite och wake så de får väga in det också och ta ställning till om det dags att operera eller ej. Som jag har fattat det ökar artrosrisken om man går in och opererar korsbandet.

• nundy

Medlem
    9 mars, 2010 vid 20:37

Det är varken ökad eller minskad risk för artros vid operation!

• rydstrom

Medlem
    10 mars, 2010 vid 05:57
    nundy;601067 wrote:
    Det är varken ökad eller minskad risk för artros vid operation!

sa dom till mig med

• sourra

Medlem
    10 mars, 2010 vid 15:03

Jag läste om en studie som pekade på det motsatta men jag antar att det finns lika många åsikter kring detta som det finns läkare.

• hildingdude

Medlem
    11 mars, 2010 vid 04:43
    mjersen;600996 wrote:
    shiit sourra! fan av sugit.. Om dom nu anser att du inte är i behov av en operation kommer du inte då få en superdelux2000 kneebrace istället? Vad jag har förstått så ska det fungera bra med att ersätta sånna skador med muskler, men med risk att få problem när man blir äldre o svagare. Är inte heelt säker men har för mig att kniven kör utan korsband. kolla med honom! lider med dig mannen!

the Knife har sträkt ledbandet en gång i en frontmobe då han flög ur brädan med framfoten och brädan skar i vattnet och han föll bakåt. Han gick med skena ett tag tills de va nice igen, han har inte klagat på de sen jag började leka med honom 08! inte så att jag har hört de iaf!

• hildingdude

Medlem
    11 mars, 2010 vid 04:52

i tillägg så har 2 nöra vänner till mig gjort operationer det senaste året.
    Den ena sög ut lite miniskel och fixade främre korsband. var färdig med rehab i höstas nu känner han inte av det överhuvud taget längre, han är glad att han gjorde det.

den andra tog främfre korsbandet. rehabar fortfarande är på 4e månaden men känner sig helt bra!

kanske borde till-lägga at dom varit 18 respektive 19 då de oppererats.

• skotten

Medlem
    11 mars, 2010 vid 12:02

whatever the fuck happens, find someone that knows what they are talking about and INSIST they do the surgery, my knees are waay too fucked now to go back, and I dread the day when my quads are not able to “hold it together”

dont make the same mistake, get the fuckers told, you pay taxes and have the right to the surgery.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.