Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på linan

• Knut på linan

Publicerad av lasse62 på 30 mars, 2005 vid 06:03

Har hört/läst att man absolut inte ska ha några knutar på linorna pga dom då kan gå av.
    Är det sant o isf är det då inte möjligt att skarva linor??

Nån som har erfarenhet…

(Det funkar ju med Qpower)
    /LA

anonym-anvandare svarade 20 år sedan 14 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • stellan

Medlem
    30 mars, 2005 vid 06:18

En knut på en lina är alltid den svagaste länken. Blötlägg knuten och använd en nål för att få lite slack om den sitter tight. Dock blir det inte den belastingen på en kitelina som det blir i tex klättring vid ett fall så jag tror inte det är någon fara.

• mrmille

Medlem
    30 mars, 2005 vid 06:27

Om du skarvar linorna riskerar de att bli lite olika långa. Vilket leder till att kiten lever apa, inge vidare :/

Lösa upp knutar är sällan ett problem, som skrivet ovan, blöttlägg bara och använd en nål eller en gummibelagd tång.

Det är viktigt att du håller koll på detta ställe på linan sen, en brusten lina mitt i åkning vill du nog gärna slippa. Hur bra det håller beror ju på linans skick och vad den är gjord av. Är det Dyeema linor brukar det vara rätt lugnt om man fått en knut.

• kaiser

Medlem
    30 mars, 2005 vid 06:33

Det är väldigt tråkigt när linan gå av mitt i en kiteloop!

• gogga

Medlem
    30 mars, 2005 vid 06:56

Jag har en liten knut på en av mina linor me..
    Men jag har kört utan att veta att den fanns där, vilket medfört att den är grymt ”tight”..

Jag är orolig för att man bara sabbar linan ännu mer om man börjar pilla med nål!??

• martent

Medlem
    30 mars, 2005 vid 07:27

Jag har också en liten knut på en av mina linor. Säkert inte bra men det har inte hänt något på två år, Bara kolla linorna ordentligt innan du sticker ut så är det lätt att undvika knutar. smile.gif

• kalabra

Medlem
    30 mars, 2005 vid 07:39

Bra är det inte!
    Har läst att en knut sänker hållfastheten med ca 50% till 80% beroende på typ av knut…

• jbi

Medlem
    30 mars, 2005 vid 08:39

Har lite bogserlina i bilen vi kan skarva med nere i Mölndal… nu e de nära smile.gif

• bohm

Medlem
    30 mars, 2005 vid 08:48

Skaffa brud med stort tålamod o små händer….

• stebe

Medlem
    30 mars, 2005 vid 09:08

Använd den som styr lina, de behöver inte tåla speciellt mycket. Kolla dock längderna, frontlinorna töjs ofta mer än baklinorna.

• brickan

Medlem
    30 mars, 2005 vid 10:01

Svar till:

Använd den som styr lina, de behöver inte tåla speciellt mycket. Kolla dock längderna, frontlinorna töjs ofta mer än baklinorna.

[/ QUOTE ]

Går en styrlina av så är man körd och är förhoppningsvis inte på land.

• coffer

Medlem
    30 mars, 2005 vid 11:06

Min styrlina gick av precis där jag hade en liten knut.
    Bättre byta innan, än att hela den perfekta den gick åt H-vete! frown.gif

• eddie

Medlem
    30 mars, 2005 vid 22:37

Svar till:

Skaffa brud med stort tålamod o små händer….

[/ QUOTE ]

Man skall alltid ha tjejer med små händer…. ehhh

• kaiser

Medlem
    31 mars, 2005 vid 07:07

bättre att inte ha den som strylina ifall den skulle smälla av. fick oxå lära mig det i vintras med trasig torris smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2005 vid 15:25

Svar till:

Har hört/läst att man absolut inte ska ha några knutar på linorna pga dom då kan gå av.
    Är det sant o isf är det då inte möjligt att skarva linor??

Nån som har erfarenhet…

(Det funkar ju med Qpower)
    /LA

[/ QUOTE ]

kop nya linor…folk bytar inte tillrackligt ofta. det ar vart det. kan radda ditt liv…tro mig du vill inte vara med om en lina som gar av i ett hopp…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knut på linan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.