Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Koa på konfhumör?
-
Koa på konfhumör?
Publicerad av dr-masse på 12 januari, 2007 vid 09:37Ah, najs som med någon som livar upp!! 😉
getwet svarade 18 år sedan 11 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
@dr Masse 359032 wrote:
Ah, najs som med någon som livar upp!! 😉
Japp, måste få lite surf vid skrivbordet nu när snön ligger på marken…
så man får väl bidra med lite 😉Men egentligen vill jag ha en bräda under fötterna i en hårt “carvande” bottensväng…
-
Jamen då tycker jag att vi startar en skön tråd här.
Vad skall vi ta för ämne som kan dra igång saker och ting…
Vi börjar med några hygienfaktorer tycker jag… 🙂
Tråden bör innehålla följande:
– Vågsegling (här är jag ganska benhård, faktiskt)
– Möjlighet till bilder (på vågor…)
– Många inläggMålet vi siktar på är:
– Skön debatt!
– Inspiration i vintern
– Många som vill skrivaNågra förslag:
– Rätt teknik, inställning och prylar i vågorna 2007!
– Min värsta spolning någonsin
– Hur lär jag mig att segla frontside på riktigt 2007? (denna är ju väldigt relaterad till min usla förmåga, men kanske ändå kan va nå’t?)
– Vilken vågseglare i världen kan man lära sig mest av? Bild och filmbevis tack! (mmm, rätt nöjd med den!)
– Bästa resmålen för vågsegling till vettigt pris och flygtid!Ah, fler förslag?
Konfa På!
-
Finns det inte ett speciellt underforum för våg/freestyle om där enbart skall diskuteras våg…? 😀
-
Varför inte det;
Det härliga oskuldsfulla -80 ( och tidigt 90-tal );
Det var tider det, alla vindsurfing bilder och filmer var från Oahu & ( Maui )…
man drömde sig bort till HAWAII…TV:n fullkomligt pumpade “MAGNUM P.I.” & “JAKE AND THE FAT MAN” serier från HAWAII…
Seglen var färgglada och folk var glada om de satte en fullfartgipp…då var man bäst i viken!!! Eller kanske en skön hoppgipp…då var man hal!
Ingen prestationsångest, utan “pure fun”.80-talet in till 90-talet blommade för vindsurfing….
Och kolla hur sköna de små bilderna ser ut, inget “radikalt” men
SE hur skönt det ser ut…det är en annan underskattad del av vindsurfingen i dag…
det ska vara skönt ocksåLångt ifrån “Stormchase tävlingar”.
Nice and pure fun!!!! Som dom sa då…och sand mellan tårna
-
Ah!, men är det månne så att vi saknar tiden för att vi var hala då – jag kunde ju både duckjippa, hoppgippa och testa ostrullar!!!
Jester, man kan väl segla fort i vågor oxå! Se på Laird Hamilton!
Vadå, gillar du inte Stormchase? Jag tyckte egentligen att idén var fantastiskt bra, redan i början av nittitalet så var man ju djupt impad av bilderna från Världscupen i Holland då de körde i rätt hårda förhållanden. Grymma hopp och landning på samma våg som de lyfte ifrån, typ… 🙂
Fast det blev ju lite tokigt med Stormchase när entusiasm och glädje byttes ut mot hårdhet och kamp, på något sätt?
Och jag håller med. Vilken inställning man har påverkar ju så oerhört mycket hur kul det är! Själv kör jag benhårt med principen “all segling är rolig segling” vilket funkar kalas! Tror knappt jag gnällt på en enda surfdag de senaste 3-4 åren, utan njuter av tillfällena som bjuds. Alltså, det här kan ju låta j-igt flum-flum och batiktryck, men är helt sant. Ett avgörande skäl till varför jag tycker vindsurfingen är roligare än någonsin är att jag verkligen ser till att jag har kul när jag seglar. Det är SÅ viktigt, och del av varför sporten funkar som ett fin-fint elixir i en annars kanska uppstyrd värld. Min värld, i alla fall.
-
Låter kanon, det viktiga är att man har kul.
De tunga Holländar vågorna som Robby rippade var imponerande att titta på.
Och som du säger det kanske vänds idag mot att det ska vara Macho/ hårdhet och kamp…
Japp även som du säger vi får njuta av varje sekund som bjuds och måttåt är att aldrig klaga, utan bara ta emot när det bjuds. Oavsett död onshore gull gummidräkt på Torö, eller glassig sidvind och shorts segling på Maui.Sand mellan tårna och solsken lockar dock nu… 🙂
-
Ja, fy fasen vad det lockar. Sitter just nu och snitslar in datumen för Guincho i juni…
Men då går vi över till ett ämne som verkligen intresserar mig. Hur skall jag få till fler sköna front-side svängar i Guincho? Jag har verkligen svårt att komma runt tillräckligt långt när det är mer cross-on, som det ju ofta är där. Dessutom, som lök på tasken, förlåt, laxen, så är det mitt “dåliga” håll, trots att jag kört mer vågor där än någon annanstans.
Jag har liksom oerhört svårt att komma runt i babordssegling till att få till vettiga läppträffar. Tappar fart och får inte till någon läppträff alls. Läppspolningar, däremot, brukar det bli.
Några tips? Seglar att inspireras av? Allt är välkommet!
-
Jag har liksom oerhört svårt att komma runt i babordssegling till att få till vettiga läppträffar. Tappar fart och får inte till någon läppträff alls. Läppspolningar, däremot, brukar det bli.
Nöta, nöta, nöta. Du borde kört Apelviken idag. Solsken, fullpower 3,7-4.2 och helt brutal vinkel. Jag suger också på babordssidan men idag fick jag till min bästa bottensväng någonsin och gick helt vertikalt upp mot vågen, på en stubbie. VILKEN JÄVLA KÄNSLA!!! Sjukskriv dig nu och dra en vecka till västkusten ; )
-
@dr Masse 359048 wrote:
Ut på freestylebrädan och segla switch, clew first och switch clew first. träna på att hålla farten, höjda (iaf inte bara slöra) osv.
-
gurra1978;359059 wrote:Nöta, nöta, nöta. Du borde kört Apelviken idag. Solsken, fullpower 3,7-4.2 och helt brutal vinkel. Jag suger också på babordssidan men idag fick jag till min bästa bottensväng någonsin och gick helt vertikalt upp mot vågen, på en stubbie. VILKEN JÄVLA KÄNSLA!!! Sjukskriv dig nu och dra en vecka till västkusten ; )
Är du sjuksriven jämt eller är du ekonomiskt oberoende?.. 😉
Du verkar ha sjukt mycket tid att köra på vattnet. Är inte ett dugg avis… -
Svenne;359081 wrote:Är du sjuksriven jämt eller är du ekonomiskt oberoende?.. 😉
Du verkar ha sjukt mycket tid att köra på vattnet. Är inte ett dugg avis…Börjar tröttna på alla frågor nu 😉 Allt handlar om prioriteringar. Jag jobbade arslet av mig hela våren + sommaren och la undan över 10000 kr i månaden. Jag har Sveriges näst billigaste bil att äga, bor billigt, går aldrig på krogen, röker inte, dricker inte, köper aldrig kläder eller nått annat. Försöker att inte kolla i reklamblad och få massa onödiga ha begär. Jag har således inte massa räkningar att betala och behöver inte jobba så mycket. Detta gör att jag kan surfa mycket under Sveriges bästa säsong, dvs höst och vinter. Sen får jag gå tillbaka till arbetet som alla andra men vad jag vill säga är att det finns alternativa levnadssätt än att jobba 9-17. Åk till Norge och jobba arslet av dig i en månad och få 40000 rent. Var ledig 2 månader tex.
Säg upp dig från ditt säkert astråkiga Stockholms kneg och kör sopor i Halmstad istället. Det handlar bara om prioriteringar. Inga mer frågor nu. Var glad för min skull. Jag ger ju er filmer 😀 -
@gurra1978 359087 wrote:
Börjar tröttna på alla frågor nu 😉
VI ÄR BARA AVUNDSJUKA FATTAR DU VÄL!!!!:wink:
Kan inte bli annat en imponerad av hur du bar dig åt att flytta familjen från kust till kust bara för surfet!!!
Passa på medan du kan (i mitt fall får), snart kommer familjeansvaret och det är inte lätt att krypa undan, tro mig……..:tongue:
//Glenn med tre barn, villa, bilar, fastjobb…..
-
Jester, man kan väl segla fort i vågor oxå! Se på Laird Hamilton!
Japp. Det där har jag sett tidigare… Speciellt monsterhoppet han gör i slutet. Killen är inte riktigt frisk… 😀
Har vi något ställe som fungerar på samma sätt som där Laird seglar? Vågor fungerar ju fint som chopp-killers…
Logga in för att svara.