Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kol vs. alu bom?

• Kol vs. alu bom?

Publicerad av fredrik-b på 10 mars, 2000 vid 18:35

Är det värt att lägga nästan 5000:- på en kol wave bom? Eller är Alu någorlunda bra? det skiljer nästan 3000:- i skillnad. Tänkte om det skulle bli en Kol bom, en Pryde SD wave eller Fiberspar Posi grip..? Eller finns det kol bommar till ett mer reducerat pris med bra Kvalitet?. och med Smalt grepp?… Tacksam för svar..
    MVH
    Fredrik

nemo svarade 24 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2000 vid 18:41

Klart det spelar roll om du trickar och frestylar mycket men själv skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på en våg bom. Förr eller senare så blir man ju ordentligt spolad och då ryker ju bommen… Hade jag dock obegränsade resurser så skulle jag ju aldrig segla med något annat…

• voodoo

Medlem
    10 mars, 2000 vid 19:37

Helt klart värt varenda krona med en kolbom! Jag köpte en North freestyle bom innan jag åkte till Gran Canaria och fick anv. den 9 dagar och det är en avsedd skillnad i jämförelse med en aluminiumbom. Jag har anv. bommen till 5.4 & 4.5 men det ska vara ännu större skillnad till STORA segel ! Och att kolbommar skulle gå av bara för att man blir spolad stämmer inte särskilt bra ! Eftersom enda nackdelen med kol är att den är extremt känslig för VASSA slag tex. sten osv.Har du möjlighet att klämma och känna lite på en kolbom så jämför med en alu. bom genom att ha dom lika långa och testa sedan styvheten genom att trycka på bakre havan på bommen så kommer du att märka skillnaden direkt ! Börja segla med kol så vill du inte ha ngt. annat !! LYCKA TILL ! 🙂

• racer

Medlem
    10 mars, 2000 vid 21:19

Jag seglar vågor med en fiberspar kolbom och jag tycker inte det spelar så stor roll, men på racegrejor kör jag helkol och skulle aldrig vilja ha alu! Köp kol, det är bäst och mattas inte lika mycket när det åldras!

• nemo

Medlem
    10 mars, 2000 vid 22:03

Arrows 2000 ( ca 4000 kr)carbonbom ser grym ut,förberedd för ställbart uthal, puchpin grymt mer vridstyft än tex NP ( som jag har en till salu)inga slitdelar som slits ut vid mekanisk nötning som på NP Fiberspar. Skilnaden är större ju större segel du tänker köra, men känner folk som aldrig skulle segla alu mer… så som vanligt en smak/definitionsfråga och stålar…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kol vs. alu bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.