• kelso

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 07:29

    Tja
    Håller med S220, vikten på seglaren har stor betydelse. en stor anledning till att jag köpte kolbommar var att alu-bommarna gick sönder hela tiden. Pajade 5 bommar på ett år och de jag sålde när jag skaffade kolbommar var rejält böjda och påväg att ge sig. Kör man hårt och väger en del bör man satsa på kolbom.
    Kelso

  • ola_p

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 09:47

    Så mycket behöver man inte väga för att göra mos av sina alubommar.. Jag körde sönder min north-alubom för inte så länge sen, ladde en spock, ikrokad.. tongue.gif var inte särdeles våldsamt, men tillräckligt för att bommen skulle bli skrot. Och då är jag flugviktare på typ 65kg… Köpte en kolbom efter det, och det är sanslöst mkt goare.
    Uppdaterar man till kol så se till att skaffa en smal, så kommer man närmre riggen. Mycket goare om man seglar freestyle eller vågor, annat gäller väl för race misstänker jag.. Spana in chinook, jag tycker dom e grymma både vad gäller pris och kvalitet.. cool.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 12:03

    Jag underar på om det kan vara så att alubommarna har utvecklats mot att bli budgetbommar under de senaste åren, med allt vad det innebär av tummande på kvaliteten för att få ner priset och så. Jag har en gammal ART-bom från -88 som jag har misshandlat å det grövsta sen jag köpte den, främst genom att nästan alltid landa mina hopp ikrokad, till och med när jag varit rätt högt uppe. Den är fortfarande hel. Den glappar lite här och var och förlängningsröret är lite bockat men går fortfarande att använda. Undras om en ny alubom skulle tåla misshandel lika bra, jag väger trots allt 75 kilo.

  • lars_k

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 15:41

    Om man läser denna tråd kan man få intrycket att kolbommar är i princip oförstörbara. Jag vet bättre, har sett många knäckta kolbommar. Men alubommar knäcks ju också. Det är väl snarare så att det är stor skillnad på bom och bom. Det finns både bra och dåliga kol och alubommar ute på marknaden. Och för dem som inte pressar sina grejer för hårt och kör uteslutande mindre segel räcker det säkert utmärkt med en billig alu. Hellre lägga pengarna på annat.
    Med kol vinner man i princip bara styvhet, viktreduceringen handlar om ett par hundra gram. Sen är det betydligt svårare och dyrare att bygga i kolfiber så att det verkligen håller. Finns säkert billiga kolbommar som inte tål så mkt stryk som en bra betydligt billigare alu-bom.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.