Taggad: 

• Publicerad av anonym-anvandare på 5 januari, 2003 vid 16:24

Långa kolbommar tycks kunna kosta väldigt olika. Vore kul att höra hur ni rangordnar olika märken efter prestanda och prisvärdighet. Undrar dessutom vad som är att föredra mellan att köpa en svindyr och två mindre svindyra och kunna rigga två riggar. Funderar med andra ord på att börja vara med och tävla.

anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • surferboy

Medlem
    5 januari, 2003 vid 17:06

Jag skaffade en Prolimit-kolbom med alufrontbeslag samt en helgjuten North-sails kolbom. Den första billig den andra dyr. North-bommen var den enda jag använde även de gånger då jag behövde rigga om snabbt.

Så här i efterhand kan jag säga att för mig är det klart viktigare att ha en bra bom än att kunna ha två riggar uppriggade samtidigt. Jag har en mast per rigg så jag hade riggarna halvriggade och behövde bara flytta över bommen. Prolimitbommen var för mjuk vilket blir ett problem man pumpar. Det är svårt att få rytm i pumpningarna när bommen flexar.

North-bommen rekommenderar jag starkt! Grymt grepp som inte blir halt, glider ej på masten och är bland de styvaste på marknaden. I år släpper de dessutom bommar som går upp till 320 cm (passar 12,5). Förra året hade de bara bommar för max 10,9 kvm, dvs 275 cm.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 januari, 2003 vid 17:17

Köp bättre begagnad. Många som tävlar köper nytt varje år.(det behöver man igentligen inte om man inte är riktigt seriös). Köp från någon av dessa seglare. Knappt använda till säkert halva priset.

/Peter

• getwet

Medlem
    5 januari, 2003 vid 17:19

Om du har ambitionen att tävla och känna dig nöjd med utrustningen så finns det väl i princip bara två fabrikat om vi kikar på de stora bommarna för formula, Neil Pryde och North. (finns ännu bättre bommar i utlandet som kostar skjortan och ännu mer, inte ens att tänka på med tullavgifter mm från andra sidan Atlanten) De kortare varianterna däremot kan man inte se riktigt samma skillnad mellan de billigare och dyrare, ju kortare desto styvare så skillnaden blir mindre, här är förmodligen vikten viktigare. Men precis som surferboy skrev så föredrar även jag en bättre bom än två halvtaskiga. Med snabbkopplingar och cm märkta bommar går det blixtsnabbt att skifta.

• januja

Medlem
    5 januari, 2003 vid 19:11

Fiberspar och HPL är bra också.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 januari, 2003 vid 09:02

HPL -nja var en del som gick av förra året.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 januari, 2003 vid 22:16

Nog trodde jag att Gulftech var den vassaste bommen, men också svindyr eftersom ingen tar hem den till sverige, tätt följd av NP och därefter HPL… men det tycks ju florera en himlans massa andra åsikter???

• swe876

Medlem
    9 januari, 2003 vid 08:52

Jag har egentligen ingen åsikt i frågan om vilken kolbom som är bäst men jag har hunnit gå igenom en del de senaste åren…
    Svensk mästare i kolbom?

NeilPryde
    Jag har haft av minst en av den gamla modellen. Bomen var styv men frontbeslaget går sönder förr eller senare. Nya 2002 bommen
    har jag provat och den verkar MYCKET bra.

Fiberspar
    Jag har haft av två stycken genom åren, båda i frontbeslaget. Jag köpte en ny våren 2002 och den har inte gått sönder. Min bästa
    bom. Frontbeslaget ser likadant ut som det gamla men det verkar vara både styvt och hållbart på de nyare bommarna. Styv bom!

HPL
    Jag har haft av en i frontbeslaget. Bommen är bra men blir något mjuk när man använder den till stora segel. HPL bommen är
    vidare än konkurenterna.

Techno Limits
    Bästa frontbeslaget! Superstyv bom med bra frontbeslag som inte är av kolfiber. Tyvärr verkar dom ha en tendens att gå av
    mitt på bomröret istället.

Chinook
    Mjukt frontbeslag. Det kanske är det som gör att den aldrig går sönder?

GulfTech
    Jag har aldrig ägt en GulfTech men kan intyga att de är styva och av bästa kvalitet.

North
    Jag har aldrig ägt en Northbom men har provat en av 2001 års modell som var alldeles för mjuk.

Nautix
    Någon som har provat Nautix?

Slutsats
    Alla kolbommar går sönder förr eller senare. Styvheten i en kolbom gämfört med en aluminiumbom gör den dock nödvändig till
    större segel. Att segla ett segel större än 10m2 med något annat än kolbom är som att käka överkokt spagetti…

Om jag skulle köpa en ny kolbom i år skulle jag köpa Fiberspar, NeilPryde eller Gulftech!

Ha det!
    Jona – SWE876

• swe-16

Medlem
    10 januari, 2003 vid 09:39

Tja!
    Enligt min mening finns det endast två märken värda namnet idag med tillräcklig styvhet för att göra en 12,5 rigg rättvisa: NP och Gulftech. Bommarna är i princip lika styva, men NPs frontbeslag är ngt bättre vilket gör att känslan i riggen med en NP är marginellt styvare. Båda är dock riktigt bra.

NPs uthalstrim är marginellt bättre…det löper bättre liksom. Eventuellt kan detta vara pga av en bättre lina hos NP..har inte bytt lina och testat då båda bommarna erbjuder justeringsmöjligheter under fullt tryck på kryssen (utväxling 6:1) vilket är mycket bra.

Röret på Gulftech är i särklass bäst av alla bommar jag någonsin provat. Tvärsnittet är äggformat vilket gör att fingrarna passar perfekt och det krävs mycket mindre kraft att hålla i bommen än med andra märken…perfekt när man skall pumpa mycket på undanvind. Överlägset!

Gulftechen finns inte i Sverige utan måste direktimporteras och blir därmed hiskeligt dyr (kring 10 000:- för en enda bom inkl frakt och tull). Skulle man kunna få upp volymerna finns dock stora potentialer eftersom den “endast” kostar $650-700 i USA. Enligt rykten finns det ett företag baserat i Sthlm som funderar på att ta in dessa…vi lär väl få höra mer om så är fallet.

Kostnaden obeaktad skulle jag välja en Gulftech pga av dess överlägsna “eggshape” på röret. Med hänsyn till pris och tillgång blir dock valet ganska enkelt: NP.

tycker
    Per

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2003 vid 11:29

Har følgende erfaring med karbonbommer.
    FS -ha med ekstra bomfronter og lim,disse knaaker etter litt tid på vannet.Byttet ut 4 fronter i 2002 på FS bommen.
    Først etter å ha surret med karbontape/epoxy rundt frontstykket,holdt de.
    HPL-første turen – PANG – det var den bommen,1000knas i frontstykket og bomrøret delaminerte.
    NeilPryde bommen- uproblematisk,og en del stivere.
    2003 x-7(9) NP- JA.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 januari, 2003 vid 15:40

8:1 är det om man skall vara noggrann.
    4:1 i bakbeslaget plus ett block till på bommen ger 4*2=8 ggr utväxling.
    Bara så du vet…

• januja

Medlem
    12 januari, 2003 vid 16:05

Bästa block till skothorn någon som vet?

• swe-16

Medlem
    13 januari, 2003 vid 08:01

Visst..du har helt rätt…vet inte var jag fick 6:1 ifrån.
    mvh
    Per

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2003 vid 09:07

Har ett chinook block köpt på Surfbutiken, se banner ovan. funkar kanonbra.
    /Mats

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2003 vid 19:16

Okey,en sån får det allt bli ser bra ut.

• feg

Medlem
    2 mars, 2003 vid 06:37

Fick ett mail från Hotsailsmaui.se att de tar hem Gulftech, inga priser dock men de kommer att finnas i sverige iallafall.

/feg

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.