Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kolfiberhalt i mast?
-
kolfiberhalt i mast?
Publicerad av solman på 13 december, 2004 vid 08:54Funderar på att köpa nya mast.
Finns det någon som kan redogöra skillnaden mellan en
med 30% respektive 100% kolfiber.
Det borde ju finnas något mer som skiljer en några ynka 100gram? Vad motiverar köp av en 100% mast?
Kan ganska lite om master…dr-masse svarade 20 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Ola H. är väl något av innofficiell (snart officiell…) mastmästaren här, men jag gör ett försök till någon slags odysse… 🙂
– Kolfiberhalt säger inte allt. Två lika långa master med lika hög kolfiberhalt kan ha olika beteende och styrka. Det är väldigt mycket mer än bara exempelvis “100% kolfiber” som avgör en masts prestanda. Hur kolfiber läggs och hur mycket bindemedel (eller vad vi nu skall kalla det, “klister” känns lite väl lekmannamässigt… 🙂 som används har avgörande betydelse. En mast med 75% kol från en tillverkare kan vara tyngre och ha sämre prestanda än en mast med 55% kol från en annan tillverkare som är mer noggrann med hur masten läggs upp och tillverkas.
– Två lika långa master med samma hårdhet, exempelvis 430/21, kan ha olika böjkurvor och beteende på vattnet. Deras förmåga att snabbt återgå till sitt utgångsläge, reflex, kan skilja sig och masternas böjkurva (ofta uttryckt i procent) kan även det skilja sig, trots att båda kan anses vara “constant curve”. De flesta (alla) master idag är “constant curve” vilket är ett sätt att beskriva att böjkurvan är mer jämnt fördelad över masten. För typ tio år sedan och mer så var de flesta master “flex top”, då böjde sig masten mer i toppen än vad en modern mast gör. Rätt böjkurva är viktigt för ett modernt segel.
– Betydligt viktigare än hög kolfiberhalt och låg vikt är att masten passar till ditt segel! Jag kör hellre på en mast med 30% kol som passar mitt segel än en med 75% som har fel böjkurva.
– Kolfiberhalten hänger ganska intimt ihop med hållbarheten. En mast med 30% kol tål generellt sätt slag och stryk bättre än en mast med 100% kol.
– På senare år har tunnare master med tjockare gods dykt upp, så kallade RDM-master (Reduced Diameter). Dessa har tagits fram för vågsegling och tål en hel del stryk, även om man använder 90% kol. Eftersom masten är smalare än en normal mast så blir böjkurvan och mastens beteende lite annorlunda, men många vågsegel är idag sydda efter RDM-master. För de allra flesta normalsurfare är nog RDM att ta i, men seglar man mycket vågor, vill ha mast som håller och gillar den känsla som en RDM mast ger så är detta helt klart intressant.– Skall man lite för enkelhets skull klassa master efter kolfiberhalt så är väl detta någe slags försök:
– 30% kol – helt OK mast för de allra flesta. Även något att välja om man söker en kortare mast för vågsegling eller dagar med mycket vind.
– 50%-60% kol – här befinner sig de allra flesta master med lite bättre egenskaper och erbjuder ofta bra relation pris/prestanda. Funkar ofta för allt från freeride till vågsegling. Ofta finns dock en lite extra förstärkt våg-version.
– 75-80% – nu börjar investeringen bli lite rejälare, men man får i gengäld en mast med klart bra prestande. Låg vikt och snabb respons kan helt klart förväntas. Kan även sägas vara ett måste om man börjar kika på riktigt stora segel (över en åtta-nio kvadrat), annars blir riggen för tung och seg.
– 100% – tävlingsmaster eller om man vill ha det vörsta. De flesta hundrapjocentare är riktigt lätta och ger max prestanda. Dock kan det även för rätt duktiga seglare faktiskt vara svårt att på vattnet uppskatta skillnaden mellan en 100%-ig kolmast och en bra 75-80% mast. Ett måste för de som tävlar i formula och räjsing, dock. Här får man vara beredd på att vara varsam med prylarna.
– RDM-master. Oftast runt 90% kol, men det finns de med lägre kolhalt till mer konkurrenskraftiga priser. Hållbara (-st), framtagna för vågseglare men används även till freestyle.Själv skulle jag väl rekommendera en normalsurfare som vill ha bra grejor och tycker sig har råd att titta på master med minst 50-55% kolhalt. Det är det ofta värt. Masten gör mycket, mycket för seglets prestanda.
Kolfibermaster tål extrema belastningar men det gäller att hantera de förstiktigt på land. Undvik slag och att tappa masten. Gäller framförallt master med mycket kol, men även tåligare master får längre livslängd genom att hanteras lite varsamt.
Men till sist – köp en mast som fungerar till de/det segel som den skall användas till!
Hoppas det gav någe, det är lite av en skog det här med master…
Surfa På!
-
Tack för det fina inlägget!
Det blir nog en med ca 50% till mitt segel tror jag. -
Vad jag har hört så tjänar man inte speciellt mycket på att köpa en mast med 50-60% utan skillnaden mot 30 proctentig är så liten att det inte är pris värt.
Utan man ska köpa antingen en billig runt 30% eller en dyr rdm liknande med 80-100..
Men det kan vara jag som fått fel för mig… -
Jag har hört liknande saker. Nån sa att man gjort blindtester där seglare har fått segla med olika master i samma segel och fått i uppgift att försöka märka skillnader. Det visade sig att seglarna märkte att riggen uppförde sig annorlunda när de körde med 90-100 % kol, men mellan t.ex. 30 och 70 eller 15 och 70 märktes ingen skillnad. Alltså tänker även jag köra 100& kol eller billigaste junket, inget däremellan.
-
Det håller jag inte med om. Jag har ägt och seglat några 30%-iga kolmaster.
Jag äger just nu två Simmer SC6 master (55% kol) samt en SC10 (100%). Jag har även ägt och seglat master som Simmer SC8 (75% kol), Fiberspar Reflex Wave (2 st, 70% kol), Fiberspar Tidal Wave (40%), Fiberspar Reflex 4200 (55%), Fiberspar Reflex 5000 (90%), Neil Pryde FreeRide Pro (60-65% kol), NP Freeride (30% kol), Fiberspar Reflex 3000 (30% kol), Pacific Lance C60 (60%) å några till.
Jämför jag exempelvis mina nuvarande Simmer SC6 master med tidigare 30%-iga master (har förresten en 30% kvar) så är SC6 masten klart bättre. Tveklöst. Skillnaden mellan SC6 och 30% masten upplever jag som påtagligare än mellan SC6 och SC10, för att ge ett exempel. Min upplevelse är snarare att SC8 och SC10 ligger klart närmare varandra i prestanda än vad SC6 och en 30% mast gör. Samma sak gäller för mig om jag jämför Neil Pryde Freeride Pro med deras vanliga freeride mast eller jämför Fiberspar Reflex 4200 (55% kol)med Reflex 3000 (30%).
Så – jo, jag tycker nog att en 50-60 procentare kan vara en bra investering. Dock gäller det naturligtvis inte alla master, håll ett öga på vikten. Vissa 50%-are kan vara rätt tunga och sega, det beror som sagt på hur masten är uppbyggd och vilka toleranser tillverkaren har. Även om min Pacific-mast var helt OK skulle jag säga att den var både tyngre (det skilde faktiskt över tre hekto på samma längd, kollade just) och segare än mina Simmer SC6 master, tex.
Men visst, vill man verkligen känna prestanda skillnad så är det ju inte fel att ta klivet hela vägen upp mot en 75-80% i antingen SDM eller RDM mast (då blir det nog 90%). Jag tycker dock att jag fått rätt mycket prestanda för det pris jag betalat för en 50-60%-ig mast. En fyrmeters Simmer SC6 kostar 2699:-, en fyrmeters Simmer RDM kostar 3999:-, båda väger lika mycket. 1300:- är ju pengar det med. SC6 är dessutom bra nära lika tunn i toppen som RDM-masten, så jag är nöjd å glad. (nu blev det mycke tjöt om Simmer här, råkar ju vara de masterna jag har just nu).
Just vikt är nog det jag kollar på först när det gäller master, därefter kolhalt. Men VIKTIGAST är såklart att masten passar de segel jag tänker köra med.
Surfa På!
-
Sc-6 e en bra mast, att de också har ett slags rdm-tänk i sig ökar hållbarheten men de är lika en sdm-mast i uppförande. en slags semi-drop-shape kanske man kan kalla det?
Håller med om det som sagts hittils men jag tycker man ska ha klart för sig att 30% kan vara ett mycket bra budget alternativ och säkert inte det som kommer bergränsa ens segling i första taget.
Själv har jag bara haft en 30%are, en fiberspar som kändes helt ok, lite tyngre än mina simmer men en bra mast helt enkelt. -
Mmmm, kanske på sin plats med ett litet förtydligande. Jag försöker bara peka på att steget från 30% till typ 55-60% kan vara värt pengarna.
Men som budgetalternativ räcker 30% långt, helt klart. Jag körde själv länge på 30%iga 4-meters master, höll bra och kostade inte allt för mycket.
Surfa På!
-
Jag har seglat 460, 430 30 kol, 400, 430 75% prepreg, äger en 400 50% en 370 90% prepreg rdm samt en 430 100% prepreg.
det som är märkligt är att steget från 30 till 50% var knappt märkbart, men om man går från 50 till 75% så var det STOR skillnad, 75% masten kännns bra, lätt och som en klart bra mast, medans 50%aren känns tung, död och trött. Skillnaden på 75% och 100% är inte alls lika påtaglig som mellan 50 och 75%, men den finns, riggen blir lite lättare och rappare, men kanske inget som man nödvändigtvis måste fara efter om man inte har långa master/stora segel (över 460 förslagsvis, kanske tillochmed 490, beroende på hur mkt segel man ladda på sin mast). RDM mast i 90% är min klara favorit, jag har blivit rdm frälst numera, helt otroligt trevligt, men det är lite svårt att jämföra kolhalter och kontruktionstekniker mellan sdm och rdm, det tänker jag inte ge mig på, utan konstaterar, utan att ha testat att jag förmodligen inte skulle vilja ha en rdm mast med mindre än 90% kol.
Summa summarum:
30% wet-layup helt ok som budget alternativ, hellre rätt mast än bra men för lång mast…
50% wet… Njae, absolut inget jag skulle köpa, ta 30%aren istället och köp en fena eller nått annat skoj för pengarna du sparade.
50%prepreg Inget jag själv testat, men att döma av vad andra säger så är det här ett helt ok alternativ..
75%prepreg Fina grejer, man kommerinte ångra att man inte köpte mera kol iaf. borde vara standardmasten upp till 460, om vi inte tar rdm med i ekvationen.
100%prepreg finfina grejer, kanske lite svårt att motivera prislappen om man ska ha 430 eller kortare, skillnaden är inte att “vad mkt bättre det blev nu kommer jag genast sätta min dubbla framåt”, utan lite småskillnader som att riggen blir lite lättare, lite snabbare, lite trevligare. Men de pengarna kan du lägga på högen till kolbommen som förmodligen kommer göra större skillnad än de extra 25%en kol. Om du väljer rätt kolbom vill säga, ingen ide om frontbeslaget är nått sladdrigt North, Localspirit eller liknande konstruktion, X9, HPL och Chinook (onekligen prisvärd) har finfina frontbeslag, eller en bom med streamlined beslaget förstås, då blir det styvt.Och ett ord om RDM också… KÖP! Det skall iaf jag göra. Så det så.
-
Tycker nog att vi drar rätt så snarlika slutsatser. Skillnaden är väl att du tycker att 75% kol borde vara “standard” upp till 460, medans jag nog tycker att i alla fall upp till 430 så räcker 55-60% väldigt (tillräckligt) långt.
Det är ju som alltid enkelt – har man råd så är det bara att langa upp och köpa det värsta. Är man mer normalt utrustad i plånboken så blir det ju till å kika på kompromisser. Och 30%-iga master duger utmärkt, framförallt i kortare mastlängder.
Nu börjar det ju bli lay-up snack här… tänkte liksom undvika alltför mycket terminologi, har själv inte järnkoll och tycker ofta att det förvirrar mer än förtydligar, på någe vis.
Den 60% Pacific-mast jag ägde och upplevde som rättså “seg” och där skillnaden mot en 30% mast inte var alltför stor var ju inte prepreg. Simmer SC6, Fiberspar 4200 och NP Freeride Pro var/är däremot samtliga prepreg master med runt 60% kol. Här tycker jag att skillnaden mot en 30% mast var/är rätt tydlig, även om mer kol naturligtvis ger mer effekt.
Jämför jag mina SC6 (55%) och Fiberspar Reflex Wave (70%) master så har inte jag upplevt någon skillnad i prestanda. Upplever samtidigt att båda är klart bättre än de 30% master jag haft.
Om vi utgår från pre-preg master skulle jag nog själv sikta på något sådant här om vi talar “mycket mast för pengarna”, typ:
370, 400, 430 – 30% räcker långt, runt 50-60% kol funkar utmärkt, RDM om man har råd, söker hållbarhet och det passar seglen man har.
460, 490 – 50-60% kol är helt OK och en bra mix av slagtålighet/pris/prestanda, 75%-80% kol är kanske det bästa valet för att få ner vikt (Under 2 kilo på 490 märks, helt klart) och hitta rätt prestanda för dessa mastlängder. På en 490 mast skulle jag sikta på runt 75% kol.
Över fem meter mast – 100% kol om man har råd. Riggarna börjar bli såpass stora att en bra mast verkligen märks för prestanda.
Allt är som alltid en fråga om pris och prioriteringar. Det är ju kanske kul att ha en vörsting fyrmeters mast, men om den används sparsamt så kanske det är bättre att skaffa en riktigt bra mast till de/det segel man använder mest. Själv har jag satsat på en lätt 460-mast eftersom det är den jag använder klart mest, mina kortare master duger fin-fint för en klåpare som mig som trotsallt seglar alltför lite vågor… Skulle jag segla mer och har råd så skulle jag ha snäppet vassare master, men prestandan i de jag har är såpass bra att det känns omotiverat att länga surfstålarna här. Då känns som sagt fenor å ny våtdräkt å kanske ny vågis å sånt klart mer lockande… 🙂
Masta På!
-
Hur är det med de rdm masterna som har lägre %.
Tänker på challenger 65% rdm och gun sails comp 65. De är ju rdm och borde vara riktigt starka men tappa viss prestanda precis som en vanlig mast eller blir skillnaden större på rdm när man minskar diametern? Om inte så borde ju en 65% rdm mast va riktigt bra och prisvärd enligt tidigare argument. -
I snabbhet mätte SURF upp en skillnad i snabbhet, reflex på 12% mellan Technolimits E-slim (65% kol) och Technolimits Slim 100%. Ett tapp från 267 till 235 i reflex. Om man känner detta på vattnet – vet ej. Proffsen gör det förmodligen…. Jag kör Tlimits E-slim 370 cm för mitt 4.0 segel. Känns skitbra och man kan ju snåla på en mast som man inte använder så ofta. Väger ändå bara 1.5 kg så riggen känns superlätt. På 4.5 och 5.3 kör jag Ezzy RDM 90%. Lite mer motiverat att köra bättre mast på segel man använder oftare…
-
Jag har risig koll på RDM. Tycker dock att Lasse K.s svar verkar mycket vettigt.
Klart du tappar prestanda, men frågan är hur mycket runt 10% i reflex märks? En 370 mast på 1.5 kilor är ju liksom rätt lätt… Lägg pengarna på de master du förväntar dig att använda mest känns som ett bra grundråd som går igen här på konfen. Om 430 används flitigt, vilket ju är rätt vanligt idag, skulle nog jag sikta på en “riktig” RDM i den längden, dvs 90-100% kol. Har fått den rekommendationen när jag kikade på RDM själv av kunniga kompisar i svängen (= de som kan mycket mer än vad jag nånsin kommer att kunna).
Surfa På!
Logga in för att svara.