Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kolfiberhjälp
-
kolfiberhjälp
Publicerad av emilvikingstrand på 25 november, 2009 vid 19:23tjena, lite off-topic men det finns säkert många här med mycket kolfiber erfarenhet.
håller på att klä en styrpulpet med kolfiber, och nu vägrar epoxit att lägga sig slätt.
istället drar det i hop sig, liksom pärlar sig.någon som har ideer om åtgärder och orsak?
stefanlindmark svarade 15 år sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
emilvikingstrand;590017 wrote:tjena, lite off-topic men det finns säkert många här med mycket kolfiber erfarenhet.
håller på att klä en styrpulpet med kolfiber, och nu vägrar epoxit att lägga sig slätt.
istället drar det i hop sig, liksom pärlar sig.någon som har ideer om åtgärder och orsak?
När man håller på med epoxi och kolfiber måste man vacumsuga eller applicera ett jämnt tryck över ytan(väldigt svårt på större yta) för att luften ska pressas ut.. Gör du inte det så blir det reaktion hos luftbubblorna i epoxin och det kokar och pärlar sig.. Ska du laga en spricka eller bara få kolfiberlook? Ska du laga en spricka så varva glasfiberväv och långtrådigt glasfiberspackel istället..
-
P Malmkvist;590025 wrote:När man håller på med epoxi och kolfiber måste man vacumsuga eller applicera ett jämnt tryck över ytan(väldigt svårt på större yta) för att luften ska pressas ut…
Hmmm…. Vet vi egentligen om Emil kommit så långt att det hamnat både epoxi och kolfiber på objektet? Om det är så att han bara penslat på epoxi på ytan och det pärlat sig och inte flutit ut är det nog annat än brist på vacuumsugning det handlar om. Kan gamla ytskiktet ställa till det?
Började laga lite själv med kolfiber i somras i rent brukssyfte. Har hunnit med att få ihop både lite olika dingar och ett formulabombeslag som jag lyckades segla isär. Nu har jag ingen större ambition att få det snyggt eller osynligt. Men det verkar hålla och epoxin jag använt (West System) har runnit ut fint utan problem både under, i och över kolfibermattan (och urskiljningslöst över allt annat i närheten också, om den får chansen).
Har i brist på vacuumprylar använt eltejp (fastnar inte) & försiktig massage eller töjt över gladpack för att få slät och snygg(are) yta och slippa slipa så mycket efteråt. Men ska kolfibern ha en mer dekorativ funktion med bibehållen intern vävgeometri, och speciellt över en större yta, fråga någon annan :rolleyes:
-
P Malmkvist;590025 wrote:När man håller på med epoxi och kolfiber måste man vacumsuga eller applicera ett jämnt tryck över ytan(väldigt svårt på större yta) för att luften ska pressas ut.. Gör du inte det så blir det reaktion hos luftbubblorna i epoxin och det kokar och pärlar sig.. Ska du laga en spricka eller bara få kolfiberlook? Ska du laga en spricka så varva glasfiberväv och långtrådigt glasfiberspackel istället..
Jag vill inte säga det högt, men nu är du ute och cyklar. 😀
-
Nej man behöver bara lägga på ett tjockt lager jordnötssmör på väven för att den ska bli kompatibel med epoxi.
-
Aronh;590423 wrote:Nej man behöver bara lägga på ett tjockt lager jordnötssmör på väven för att den ska bli kompatibel med epoxi.
Creamy eller crunchy?
Logga in för att svara.