Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kolhalt i masten
-
Kolhalt i masten
Publicerad av fredrik-ygge på 24 april, 2006 vid 13:21Vad har kolhalten i masten för inverkan (förutom det uppenbara – vikt)?
Jag har ett Gun Booster 5.8 till vilket rekommenderad mast är 460 C70 – C100. Jag har en 460 C30 (med rätt styvhet och böjkurva). Skulle det bli mycket bättre med en C70? Hur märker jag om jag har för låg kolhalt?
bergelin svarade 18 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Som du själv säger, så blir riggen tyngre. Men ffa så upplevs riggen som seg och slö. En mast med högre kolhalt har en mycket snabbare respons. Det blir helt enkelt roligare o köra, dessutom kommer du nog bli något snabbare oxå.
Då Gun-masterna dessutom är billiga, så är det bara att slå till och skaffa en bättre, tycker jag. Du kommer inte bli besviken. -
GUN masterna med C30 är inget vidare, men tex loop 75 tycker jag funkar väldigt bra i deras egna segel. Inget att tveka på…
-
The_Novice wrote:GUN masterna med C30 är inget vidare, men tex loop 75 tycker jag funkar väldigt bra i deras egna segel. Inget att tveka på…
håller med kör loop 75 på simmer crossover och tycker det funkar bra. -
Tack alla hjälpsamma själar.
Bara en lite parentes först:
Krister Svensson wrote:GUN masterna med C30 är inget vidare, men tex loop 75 tycker jag funkar väldigt bra i deras egna segel. Inget att tveka på…
Min C30-mast är inte en GUN utan en Arrows. Antar dock att skillnaden inte är gigantisk.Eftersom det uppenbart finns så hjälpsamma människor utvecklar jag frågan för att få mer hjälp. Jag sa inte helt rätt från början ser jag. Jag har ett Booster 5.8 och ett 7.0. Min 460 C30 mast har IMCS 25. Rekommenderat för 5.8:an är IMCS 20-22 och för 7.0:an 24-26. Kört 5.8:an två gånger med masten och tyckt att det kännts helt fantastiskt (men har bara referens till väldigt gamla segel – samt lite enklare men mordernare freeride-segel när jag hyrt utomlands). Nu kommer själva frågan, vilket blir bäst att köpa:
(i) en loop C75 460 (233 Euro + frakt), IMCS 25 att ha till båda seglen, eller
(ii) en Expert C70 430 (259 Euro + frakt), IMCS 21 att ha till 5.8:an och köra vidare med min C30 till 7.0:an.Om jag tar alternativ (i), vilket jag lutar åt, vad är potentiella problem med en för styv mast. (Har som sagt redan kört med min 460:a och tyckte att det kändes bra.) Tvistar det för lite? Kan man i så fall kompensera det med att dra lite extra nedhal för att från början ha lite mer slack i akterliket?
(Kom bara inte med rådet att köpa två master – har inte mentalt ännu övertygat mig om att jag har råd med ens en. 🙂 )
-
Köp 2 master… Booster är ju ett högprestanda-segel som mår väldigt bra av att köra med rätt mast… Sorry, men så är det… 🙂
Dessutom funkar det ok att köra med lite för styv mast på större segel, men funkar mindre bra på mindre segel.
Stora Höga Vindsurfing utanför Stenungsund bör ja ha dessa master, och dom brukar ligga hysat till i pris.
-
Jester wrote:Köp 2 master… Du borde tala med min familj om det! :laugh:Jester wrote:Dessutom funkar det ok att köra med lite för styv mast på större segel, men funkar mindre bra på mindre segel. Ok. Bra att veta.Jester wrote:Stora Höga Vindsurfing utanför Stenungsund bör ja ha dessa master, och dom brukar ligga hysat till i pris. Kollade just och de låg faktiskt väldigt bra i pris på masterna. Svårt att motivera frakt från Tyskland där. (Med seglen var det större skillnad. 05-orna såldes under hösten nya för ca 2 500 kr /st på postorder inkl frakt. Svårslaget! Man får inte en NP-barnrigg för det priset.)
-
Värt att tänka på är att du vill ha högre kolhalt på dom större seglen oxå…
Köp 100% direkt, så slipper du ångra dig… :p
-
Jester har ju tyvärr rätt, men om inte ekonomin/familjen tillåter så är det ju svårt…
Bäst är nog att få “chefen” till att börja surfa också.Som ett budget/familjevänligt alternativ skulle jag rekommendera en 430 mast till 5.8 på minst C75. Tror inte det mår särskilt bra av en 460 mast och när du fått smak på en bra mast i 5.8:an så kan du alltid uppgradera med en bra 460 senare till 7.0:an…
-
Tack igen för råden.
Det blev trots allt en Loop C75 460. 2005:an kostade 233 Euro och det var väldigt utplockat – inga 430 kvar. Ett annat argument för 460 är att antalet 7.0 dagar nog är dubbelt så många som antalet 5.8 dagar, så jag prioterade det.
The_Novice wrote:Jester har ju tyvärr rätt, men om inte ekonomin/familjen tillåter så är det ju svårt…
Bäst är nog att få “chefen” till att börja surfa också.Det fattade jag också tidigt! 😉 Har gjort några tappra försök, men det har aldrig fallit väl ut. Tror det är dags med nytt försök nu igen många år senare då det är så löjligt mycket lättare nu.
(Har också två söner och sätter mycket stort hopp till den yngre – 2.5 år. Jag kan få sitta och jobba i fred med honom i knät om han får ha Ricardo i Pozo på en av skärmarna. Sätter jag på något plattvatten blir han dock förbannad och protesterar högljudt. De måste “hoppa taket”.)
-
Eller så struntar man i att testa 100%-carbon master så slipper man veta hur det är att ha en mast som är bättre och nöja sig med sina 70% eller liknande.. 🙂
Kör själv med 70% nårth viper master som funkar riktigt bra men i somras när jag jobbade i Grekland så körde jag hela tiden med 100% och då blir de första seglingarna i Sverige när man kommer hem lite frustrerande.. Där körde jag visserligen med de nyaste seglena och de nyaste brädorna också och det är ju bara att inse att man inte kan ligga på topp hela tiden med ens egna prylar (undantag är om man är sponsrad eller har extremt med cash, eller lite cash och vindsurfing-relaterade prioriteringar) 🙂
Men mitt råd: Det räcker med 70%-iga master tills man har uppnått en ganska hög nivå.
// Erik
-
Bergelin wrote:…Grekland så körde jag hela tiden med 100% och då blir de första seglingarna i Sverige när man kommer hem lite frustrerande..
Delar den erfarenheten. Hyr aldrig utrustning! Det blir så fasansfullt dyrt när man kommer hem 😀
-
fredrik.ygge wrote:Bergelin wrote:…Grekland så körde jag hela tiden med 100% och då blir de första seglingarna i Sverige när man kommer hem lite frustrerande..
Delar den erfarenheten. Hyr aldrig utrustning! Det blir så fasansfullt dyrt när man kommer hem 😀
Jag jobbade faktiskt där som instruktör för Club Mistral i 3 månader.. så jag var illa tvungen.. 😉
Logga in för att svara.