Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kolhalts betydelse??
-
Kolhalts betydelse??
Publicerad av alken på 8 november, 2010 vid 21:50Jag har tänkt täppa till en stor lucka i min segelgarderob och behöver därför en 4.90 mast. Till seglet jag tänkt köpa, ett äldre severne overdrive 8,5 freeracesegel, rekommenderas en 75% kolmast med IMCS 29. Den kostar dock 4500 kr vilket känns väl saftigt. Jag funderar på om en 40%kolmast med samma IMCS är ett prisvärt alternativ? Den masten kostar mer än 2k mindre och håller troligen bättre.
Kommer jag märka av skillnaden när jag seglar på min ganska låga nivå och i så fall, är skillnaden värd en vinters nudelätande?:crazy: Jag har sett att det skiljer ett halvkilo i vikt mellan masterna men det kan jag leva med, jag kanske får lägga lite av de 2 k jag sparar på ett gymkort 🙂
Jag har tänkt att den riggen ska fylla dubbla funktioner: lättvindsrigg till min freeride och som minsta rigg till formulan i mer vind.(ej för tävlingsbruk)
/Alken
stoorfaen svarade 13 år, 11 månader sedan 18 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Det viktigaste, mycket viktigare än kolhalt, är att du köper en mast som verkligen passar till ditt segel.
4500 för en 75% kolmast tycker jag också är saftigt. Är 40% kolmasten av samma märke?
-
Det är nog inget jag skulle rekommendera, faktiskt. Masten är oerhört viktig, och är som mest viktig i större segel. Att det sedan är ett freerace-segel gör ju masten än viktigare. Även tjockleken på masten är en viktig faktor här, annars blir rotationen lidande.
-
Jag håller en jämn låg nivå och kör mot Jesters rekommendation (jag ställde samma fråga som dig för 3 år sen och fick samma svar;-) en Simmer SC3 (30%) i en NP V8 8.5.
Det funkar väldigt bra och mycket tror jag för att masten sett till böjkurvan faktiskt passar bra till seglet. Jag har frågat när det varit riggat och jag vet att andra kör samma mastmärke med mer kol i samma typ av segel.
Visst blir det säkert snärtigare med högre kolhalt, men jag har valt det blå pillret mycket pga att jag och ömtåligare saker (som högkolhaltiga master) inte går så bra ihop.
-
Köp rätt mast, det finns inga genvägar. Skall du spara pengar så gör det på bom, sele eller dräkt eller kanske ännu helre, tv-avgift, makaroner eller skrotbil. Amne.
-
Ju större segel desto större skillnad gör det med mer kol. Men om det är värt 2000 kr det kan bara du svara på. Om 8.5 är ditt mest använda segel så kanske ja men glider du bara omkring med det ett par ggr varje sommar så nej….
-
Jag har ett gammalt NP Soul 7,4 som jag till att börja med körde med en (ännu äldre) UP race-mast som var rätt lätt (ca 1,8 kg tror jag) och tyckte att seglet funkade riktigt bra, både att pumpa i gång i lätt vind men också att hålla när det började bli överriggat. När jag knäckte den masten så skaffade jag en NP Freeride-mast (väger minst 2,5 kg, antagligen upp mot 3), som stod som rekommenderad på seglet, dock som det billigare alternativet. Jag tycker denna kombination är mycket sämre än med UP-masten. Känns tyngre, går inte att pumpa igång lika bra och man behöver bända mycket mer i riggen när det börjar bli överriggat. Kanske hade jag extrem tur med att min UP-mast råkade passa bra, men jag tror att den största orsaken var att den var lättare/hade högre kolhalt.
-
Att man alltid köper samma varumärke på mast som på segel är segletillverkarens våta dröm och de kramar ur en bra slant extra trots att det ibland finns lika bra master av annat märke. Flera masttillverkare gör ju inte segel och deras master är ofta minst lika bra som seglemärkets mast och ibland bättre.
Men vikigt att välja rätt mastkurva. Severn har ca 64% flex i botten och 74% i toppen = hardtop.
Ju större skillnad mellan dessa 2 procentsatser ju mer flextop. Mindre skillnad ger mer hardtop.Är du osäker på en mast kurva så fråga stället du köper mast på eller be att få provrigga först eller se till att få öppet köp. Andra hartopmaster är Gaastra, Mauisails, Unifiber (hartopvariant), nyare Naish.
Jag tycker man klarar sig rätt långt med ca 50-60% kol. Svårt känna skillnad på 75 och 50, då gör mastkurvan oändligt mycket mer.
-
Tackar för alla svar, jag får fundera vidare lite hur jag ska göra, men kanske blir en toppstyv lågbudgetmast eller den rekommenderade. Har i allla fall strukit den jag tänkte på förut då den inte är toppstyv.
Det är just nu snöoväder här så det känns som om jag har ganska gott om tid att fixxa 8.5 till nästa säsong. Just 8.5 tror jag kan bli en av mina mest använda storlekar då den funkar bra i typiska sjöbrisförhållanden. Om jag ska kolla efter andra alternativ än overdrive, är det nån som har något annat att rekommendera i denna storlek som inte kostar skjortan, eller kanske har något beg i bra skick att sälja?(med rätt mast i så fall) Som sagt så har jag tänkt kunna använda det i ett ganska stort vindregister.och som svar till dr Masse, det var 2 helt olika märken. Severne blueline75 respektive Powerex ride
MVH Alken
-
Det är alltid en chansning att inte köpa rätt mast.
Det kommer alltid de dagar då man inte får surfet att funka, om du inte köper rätt mast kommer du alltid undra om det är masten, seglet eller det är du själv det är fel på.Min erfarenhet iaf….
/Magnus
-
mahi;639102 wrote:Det är alltid en chansning att inte köpa rätt mast.
Det kommer alltid de dagar då man inte får surfet att funka, om du inte köper rätt mast kommer du alltid undra om det är masten, seglet eller det är du själv det är fel på.Min erfarenhet iaf….
/Magnus
Min generella erfarenhet (och den är rätt lång numera…) är att man kan alltid hitta brister i prylarna att skylla på, men innerst inne vet man att det handlar om att man är för dålig för att man kört för lite…
Ju bättre man är, desto mindre roll spelar prylarna, proffs behärskar alla underlag 😉Så om jag vore du skulle jag nog slå till på den billigare masten, då får du mer tid på vattnet, det är det som räknas, i längden.
-
Det är ju klart tycker man inte att det spelar roll vilka prylar man använder kan man ju skicka in en flaggstång i mastfickan och hoppas på det bästa. Men tror nog inte riktigt det är det tipset alken är ute efter.
-
Vad jag vet så är det vikten på masten som är det viktiga. Men just mer kol brukar ju ge lägre vikt på masten så därav att man oftast vill ha mer kol. Men går det att matcha mastkurvan på segel med mast så är det lugnt. Ibland kan det i praktiken vara svårt att få till denna matchning. Därav tips att testrigga, om du nu vet både hur det inte ser bra ut och hur det ser bra ut. Lycka till! 🙂
-
Vikten??? så du menar att typ ett halvkilo mer eller mindre skulle spela någon större roll??
-
Ja, det spelar stor roll! Och en mast med högre kolhalt är mycket mer responsiv, vilket innebär att den hanterar byar osv mycket bättre. Tung mast med låg kolhalt = tung rigg med seg respons. Lätt mast med hög kolhalt = Lättare rigg, och aktiv respons. Mao roligare…
-
Min gode vän Kjell som nyligen börjat och vindsurfa och är på stadiet dra rigg och nyligen börjat plana, tom han känner skillnad på en 30% och 75%. Jag riggade hans segel med två olika master och sedan fick han uttala sig, då drar jag slutsatsen av att det inte bara är de mycket rutinerade surfarna som känner skillnad.
Min rekommendation, precis som Mahi och Jester skriver är att ladda på en bättre mast. Prisskillnaden kan tyckas stor men är ack så liten när du väl är på vattnet och seglar.
Resonera istället att du troligen ska ha kvar masten ett par år, då svider det att man inte la den extra pengen för vad än många säger så är det skillnad, och den är stor mellan en 40 och 75.
Logga in för att svara.