Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolhalts betydelse??

• stoorfaen

Medlem
    12 november, 2010 vid 11:01

Det är synd att det inte finns någon bra sammanställning på master och segels komp. Eller finns det? IMCS räcker ju inte långt och det verkar oklart om de tre undergrupperna topstyv, konstant och topvek räcker. Jag läste någon artikel om detta i BOARDS tror jag det var för några år sedan och det var ju inte glasklart någonstans visade det sig. Inte ens IMCS måttet stämde speciellt bra mellan olika märken. Man kanske skulle göra en insats och mäta sina master och samla databas här på steffo!? Nån som kan mer om dessa def.?

• bicless

Medlem
    12 november, 2010 vid 16:30

Sån databas vore guld.
    IMCS behöver man inte tänka särskilt mycket på då numera är alla av samma längd ofta samma IMCS = hårdhet. Där har man kommit överens i stort sätt. Det är mest böjkurvan man måste hålla koll på.

Det finns en tabell här
    http://www.surfspot.se/news/cat/Tips/post/val-av-mast
    Den behöver dock uppdateras, naish har ju hardtop numera.

Här kommer en hyfsat uppdaterad lista:

Hardtop
    Mauisails, Gaastra, Severne, Naish

Constant curve
    North sails, Sailloft, loftsails, goya, simmer, ezzy, aerotech, sailworks, hotsails, blade

Flextop
    Neil Pryde, Tushingham, KA

• stoorfaen

Medlem
    14 november, 2010 vid 08:15

Ja den är ju bra den tabellen! Är det någon som vet vart Challenger masterna hamnar? Är dom konstant eller hard top?!

• alken

Medlem
    14 november, 2010 vid 09:17

Gunsails?

• kinetic

Medlem
    14 november, 2010 vid 10:05

Alken: Jag kör Powerex i mina Gun-segel o de passar utmärkt. Powerex masterna är mer eller mindre identiska med Simmer-masterna, iaf till o med ca 2009. Så då borde Gun-master vara kompatibla med samma segel-märken som Simmer-masterna, kan man tycka iaf.

http://cgi.ebay.de/Gaastra-Freeride-75-Carbon-490-cm-09-neu-Garantie-/370150605741?pt=DE_Sport_Wassersport_Windsurfen&hash=item562eb203ad

http://cgi.ebay.de/North-Sails-Gold-Mast-SDM-75-Carbon-490-cm-2010-neu-/370403289161?pt=DE_Sport_Wassersport_Windsurfen&hash=item563dc1a849

• bicless

Medlem
    15 november, 2010 vid 09:54
    Alken;639483 wrote:
    Gunsails?

Håller med Kinetic
    Gunsails är constant curve, den infon har jag sätt på andra ställen också.

Jag har själv ägt challenger segel och kört constant curve i dem och de funkade fint men jag har inte sett några mätningar på dem.

• pgvirtual

Medlem
    15 november, 2010 vid 14:48

Den här tråden kan vara av intresse: http://boards.mpora.com/forums/definitive-sail-mast-t56108.html

Läs speciellt den holländska linken den 13 oktober!

• dr-masse

Medlem
    16 november, 2010 vid 10:01

Ja, det var ett rejält jobb Jeroensurf i NL verkar ha gjort.

Länken till forumet där han skrivit (kör google översätt om holländskan är skral…)

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=63&t=13864279

• tsss

Medlem
    16 november, 2010 vid 10:36
    dr Masse;639712 wrote:
    Ja, det var ett rejält jobb Jeroensurf i NL verkar ha gjort.

Länken till forumet där han skrivit (kör google översätt om holländskan är skral…)

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=63&t=13864279

Prövade Google översättning och det visar sig nog att man nästan förstår mer om man läser original-holländskan:

För detta är klart svårförståeligt:

Oavsett vad du skriver en kurva för kort / för mjuk mast används med en längre extender
    Den rekommenderade Masten är inte nödvändigtvis rätt ideal, men du märker ganska snabbt när en mast är för lös:
    Du har mindre downhaul uithaler allt som behövs för att trimma seglet.
    Profilen är mycket plattare och vrid upp mycket mer öppet med mycket mycket liten downhaul spänning.

Vad märker du det i praktiken:
    Profilen är inte tillräckligt stöd av TE svaga ryggraden. Seglet twist öppnar tidigt så du aanplaneert betydligt senare, och en vindpust flyttade profil som du kontinuerligt att trycka och dra dig för att få saker under kontroll, stabiliteten är svårt att hitta.
    En halv meter lägre rekommenderad masten är ofta nästan lika snabbt på väg (med en förbättrad drift) medan de mindre fötterna mycket längre passage.

Oavsett vad du skriver en kurva för lång / för stel för att använda en kortare mast förlängare
    Du har mycket mer kraft behövs för downhaul. Spänningen i seglet är mycket högre och mindre segel twist. Bula får ofta lite djupare.

Seglet är stel, och andas mycket mindre. Som krökningen ökar kan ofta vara att en fraktion aanplaneert tidigare, men det motsatta, senare aanplaneren kan, eftersom det inte kan segla fylld med vinden. Detta beror på skära av seglet.
    När du märker att planen inte mindre segel vrider och andas, vindbyar lägre seglet, vilket gör att traktorn och agera på rätt sätt minskar.
    Du hör för många människor att de små segelbåt med svårighet eftersom det är så spänd och nervös, som vanligtvis flyga en TE lång stång i sina små segling.
    Budget Tekniskt jag förstår det alls om någon av dem 4m segel en 4m mast upp i stället för en 370, men 370 låter seglet mycket bättre vindbyar wegtwisten som ger mer fred på saker och ett bättre ord åtgärd där segling med en 4,2 eller 3,7 ännu men lite annat är som en 4,7 i fråga om bekvämlighet, det blåser bara lite hårdare

I båda fallen för stel eller för mjuk mast kan du se att en helt ny segel presterar mindre och en säga 5 år gammal, segling med rätt längd och kurva. Master är förmodligen inte särskilt sexig, men avgörande för din nya lappie optimal prestanda!
    Med rätt pol kurvor, är skillnaden ibland subtila (ofta inte), men ändå en allvarlig prestandaökning / mördare!

Du tar en CC segel och mast i en FlexTop hållplatser:
    Magen av seglet blir djupare, du får en tydligare profil S (Pryde Look)
    mer övergripande twist.

Segelplan gör lite tidigare, och kör snabbare ner Lind. Vindsidan och high-end försämras något, så är det depower.
    För övrigt liten skillnad, bara en nyans. Visst passerar ca.

Vad händer om:
    CC du i ett segel mast stifftop ett stopp.
    Buken tillplattad något, detta kompenseras av mer ner drag, men då jag vrider de mer extrema.
    Bommen är nästan oberoende av (Målgången) och vindtryck träffar seglet nästan dubbelt med konstiga veck som följd.

Segla plan eftersom det gör senare för att fylla med vind, bra om det drar.
    Vinden utbud blir mindre i nervsystemet vändbart.
    Åtgärd försämrades avsevärt av både den övre och å andra sidan flaxande lös bom.
    Du kan komma med segling, men detta är långt ifrån idealisk. Med ett segel på denna mastade att säga 4 år gammal, du får bättre prestanda.

Vad händer om:
    Du tar en FlexTop segel och du stanna där i stället för en FlexTop mast masten i en CC:
    Magen kommer att segla ner på grundare
    Profilen flyttar tillbaka en aning och går genom högre
    Den twist är mer av skothornet till masttoppen

Profil blivit plattare och mer är upp.
    Aanplaneren är något långsammare på grund av den flackare profil kommer topend något med lite mer twist, med flyg och höjd kör några olika saker bättre.
    Åtgärd förblir densamma, något kortare bom (2-5cm).

Vad händer om:
    Du segla FlexTop det och du lägger i en stifftop mast:
    Magen av seglet var borta, konstigt horisontella veck i fönstret,
    Profil hoooog om någon går igenom och tillbaka,
    Massor av kontroverser, nästan som racing segla från skothorn till masttoppen.

Segelplan och arbetar hårt dubbla volter med varje vindby. Instabilitet i versaler.
    I mina ögon inte att segla och mycket modfälld. Inga fördelar, men en prestanda förlust av säga 40-50% slöseri med pengar.

Vad händer om:
    Du tar en styv topp segel och en mast slutar CC:
    segling blir lite mer mage, bom längd ökar något (2-5cm)
    twist topp men ändrade det något mindre segla under vindtryck.

Segelplan fungerar genom att låta en sekund senare seglet kan vara mindre fyllning, twist något annat som går in i absoluta top-end sortiment av ett par procent vård.
    För resten märker du det är anmärkningsvärt liten segling men att en Stifftop att lite trevligare och känns mer neutral! (Vilket i sin tur är svår att definiera inte är det).

Vad händer om:
    Du tar en stifftop segel och mast i en FlexTop hållplatser:
    Seglet kommer att få en mycket djupare mage, genom profilen fortfarande är relativt höga, men vrider vågrätt (Pryde titta)

Denna kombination fungerar märkligt nog mycket bättre om den omvända kombinationen.
    Seglet plan skapar en mycket tidigare. Även om profilen blivit mindre stabil och känns lite mindre ljus, men är fin segling monterbar, och mycket bättre om flextopzeil stifftopmast.
    Tungviktare för denna kombination speciellt i stora storlekar samt den övre delen eller utnyttjas inte fullt ut medan de är mer kunna aanplaneren.
    Åtgärd: Håll segla lite mer drive i varv, är inte 100% depower

Är du med vissa funktioner i ditt segel är inte riktigt så glad att du kan finjustera de andra med hjälp av olika master.
    Du kan göra ett segel som är för mjuk försöka segla med en styvare mast eller en styvare masten.

Exempel:
    Min Hotsails Fire5.3 rekommenderas av en 4m mast. Jag (90kg gepowerd och segla mestadels) tycker något mjukt och segla honom med en 430 FlexTop 4m bas och topp.
    Jag blir så stel att en nedre lagret = större krökning och makt, samtidigt som twist.
    David / Custom tycker att det är alldeles för svag och sätta i en helhet 430, som ger mer makt, men också mindre förlåtande.
    Om jag skulle sluta i en 430 cc skulle vara en kompromiss mellan David och min smak sant.
    Spitz sa att det vid just det han 4m gom på grund av den lösa känsla. 3 olika mast med ett segel kombination, s, så långt du kan gå långt, Fire 5,3 en storleksgräns som du har att spela, så du har att ibland med 4.2/4.5 dig med en 4m mast eller 370 rida. I mitten av den storlek varierar liggenm, t ex en 5,0 eller 4,7 Fire (4m segel med) gjorde du inte spela. Då rigg med ett stelt eller 430 TE 370 TE med en hälta som beskrivs ovan.
    Ett annat exempel:
    Jag har också vroegah Naishes, och som var för hård för min smak, gick den till 5,2 i stället för en mast 430 i en 4m.
    Hävdade med 4m mast seglet bättre i byarna och det var vid liv / mindre stel på en våg. Det erbjöd något i den nedre delen, men den övergripande bilden, vann jag mycket mer med.
    Jurjen fart sjuder ett 430 Hotrod (FlexTop) och upptäcker att bra eftersom det ger honom mer makt innebär och det är ofta inte så med golf driving processen är depower en nödvändighet, med master dig så mycket vacker melodi, och ja alla anteckningar det. Den ofta hörda kommentar, jag kan inte tillräckligt bra för att surfa är nonsens.

Om du spelar med olika master och bommar ska kombinera, göra det inom ett varumärke.
    Olika delar är ofta inte är utbytbara och det är en skam för dem att vara lämpligt (med hammare och så) / så vidare, ett sätt att riva.
    Om du vill kombinera verschillnde längd, gäller alla märken, längsta och kortaste delen under toppen och Alen anslutning längder (jag menar 370 4 370 430 m och nr 460 eller 430, inte 460 4m).
    Ett undantag från regeln ezzy, som använder den kortaste och längsta delarna under toppen!

Märken / kurva (återigen bara RDMS med de största skillnaderna i 430/460!)
    De flesta märken visar att kurvorna mellan masterna div fåtal mycket. Om de är, ofta är relativt små och masten med lägre carbonperecentage över hela linjen lite mjukare som 100% (förutom i detta: Tecnolimits där 75% styvare och 100%)

Prog kurva / FlexTop:
    Pilar 430
    Neilpryde alla storlekar utom 4m
    Hotsails: alla storlekar utom 4m
    Caas 430 100% bara 460 i 75% och 100%
    MaverX Stilo300
    Platina North

CC
    PowerEx
    Ezzy (lite mjukare som PowerEx)
    Naish (något styvare som PowerEx)
    Sjuda
    Norra Guld
    Caas 75% i alla storlekar utom 460
    Caas 100 och 370 i 4m
    Fiber Spar
    Tecnolimits (något styvare än genomsnittet)
    Unifiber
    Loft

Stifftop:
    Severne
    Gaastra
    Vandal
    MauiSails
    Point7

meettabelen länkar:
    http://users.telenet.be/fanaticfanart/W … rement.htm
    http://www.dk-content.de/surf/pdf-archi … T-0908.pdf
    http://www.surf-magazin.de/smo//surf_ar … 10915a704b
    Naturligtvis finns div master, det är helt enkelt för att jag inte kan göra alla segel och mäta.
    Det finns endast ett begränsat antal källor master mäter jag också faktiskt verkar pålitlig.

“Strange ropar”
    Mastprikkertje:
    Den som surfar på sea’ve hörde en mastprikkertje, är det fortfarande den främsta orsaken till alla trasiga piper till havs:
    Du ljuger för att simma ut till havs och din bräda är din masttoppen har ställt en våg i en inte alltför djup jord mot stranden.
    Om din masttopp som fastställs i marken kan inte inches rigg ger när en våg kommer rullande mot stranden och du redo att försöka igen. Mast böja, böja, böja på strikta villkor och när vågen är stark nog att hålla på att trycka böja masten lite längre och säger pang!
    Speciellt börjar zeesurfers att ganska ofta “fel” platser, i höst på, RDMS förvisso inte bara för styvnackade!
    Mycket hårdare är att bryta din mast från en främre-over-end ner med din stången är upprättstående i marken eller en våg, men det är bara för små människor har frustrerade

• dude

Medlem
    16 november, 2010 vid 11:55

Okay, min slutsats från ovan svårlästa översatta nederländska är att en äldre mast, typ fem år gammal, med bättre prestanda är bättre än en ny mast med sämre prestanda.

När jag själv letat efter master har jag blivit ledsen att se annonsmarknaden drällande av de med sämre prestanda, medan det vart väldigt svårt att hitta de med bra prestanda. Jag kan ju bara gissa vad det kan bero på. Är det för att de som köper en bra mast sen behåller den för att den är så bra? Är det för att master med bättre prestanda – högre kolhalt och mindre vikt – går av lättare? Är det för att alla så småningom lär sig att en lättare mast är så mycket roligare att segla med, och för att nybörjare – de enda som i så fall i sin ovetskap skulle vara intresserade av att skaffa master med sämre prestanda – oftare köper nya master av butiker och därför inte drar nytta av begagnadmarknaden?

Ja, nu har jag inte själv vart på jakt efter master på några år. Är det fortfarande svårt att hitta beggade bra master men lätt att hitta sämre master?

• gregerkj

Medlem
    17 november, 2010 vid 15:26

Dom flesta behåller nog sina master och köper endast nya segel med samma böjkurva, iallafall jag.

Byter bara mast när den gått sönder. Varför inte köpa en ny av förra åretsmodell på nån rea?
    Masten kan du ju behålla när du sen byter segel, masten blir inte omodern och slits lika fort som segel.

Håller mej till carbon 75% nog så bra för mina Racesegel tycker inte det är värt merkostnaden för att
    köpa carbon 100%. Carbon 30-55 passar lite dåligt till Race-Freerace men ok för vågor.

• kris

Medlem
    18 november, 2010 vid 13:48
    stoorfaen;639479 wrote:
    Ja den är ju bra den tabellen! Är det någon som vet vart Challenger masterna hamnar? Är dom konstant eller hard top?!

Det är CC på dom.

• alken

Medlem
    18 november, 2010 vid 18:08

Köpa förra eller förrförra årets modell är precis vad jag alltid gör, väldigt prisvärt och bra och vad jag siktar på även idag. Gissar på minst 30% billigare = råd med 30% fler prylar =enkel studentmatte :=). Just nu händer det väldigt lite på shoparnas sidor, väntar på att 2010 ska bli förra årets modell….

• stoorfaen

Medlem
    19 november, 2010 vid 07:24
    Kris;639963 wrote:
    Det är CC på dom.

Fint! (såg det också efter en översättning på hemsidan) det luktar provmätning i helgen! Det öppnar ju för en hel del segel alt…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolhalts betydelse??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.