Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla in Emmas surfblogg!!!!!!!!

• calle_b

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:20

@Ducks 520428 wrote:

Över och ut för mig i denna tråd…

Nej snälla kom tillbaka, jag saknar dina oerhört kloka ord.

Jag tycker att det är helt rätt att skriva av sig “skit” i en blogg om
    någon nu har lust till det, även om denna råkar befinna sig på en sandstrand i vinden med lite drygt 35 graders temperaturskillnad gentemot här…
    All heder i att reagera och agera, något som gemene man och kvinna sällan gör.

• svennebanan

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:23

@Ducks 520428 wrote:

Precis, det är förtryck att förbjuda kvinnor att visa skinn, så vad gör det om det används en söt tjej i bikini i reklam eller på ett par skidor, vad spelar det för roll? Herre jesus…

Så repeterar vi den lilla konsekvensmodellen du redan glömt.

objektifierande reklam->orealistiska kroppsideal->dålig självkänsla->beteende störningar (doping, anorexi, missbruk, våld …)

Sen så finns det ju mycket annat som kan ge upphov till dålig självkänsla hos ungdomar, men hatobjektet för dagen är den orealistiska mediebilden av hur en människokropp ska se ut. Den är ju allt som oftast konstlad mha skönhetsoperationer, retuscheringar etc.

• rasmus_w

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:33

@SWE 496 520432 wrote:

Mig veterligen finns det inga tävlingar inom vindsurfing som är för Boys only.

Mig veterligen har inga damheat körts på Kap Verde.

• surfslusken

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:34

@flikka 520422 wrote:

Nytt inlägg igen:
    http://www.barometern.se/blogg/surfbloggen/sa-ni-kanner-er-traffade-nar-jag-dissar-vindsurfande-katbockar(1026354).gm

Kennet: hahaha 🙂 ja att ha fler läsare än Rydström en månad ligger helt klart på önskelistan!

Jag är både man, vindsurfare och kåt till o från. Dessutom tycker ja om att titta på kvinnor jag finner attraktiva med både mkt o lite kläder på. Så antagligen passar jag in på Emmas definition av en “vindsurfande kåtbock”.

MEN! Gör allt, eller något av detta mej till än dålig människa?

ATT jag tycker om att titta på kvinnor som JAG tycker är attraktiva är inget jag själv styr över och de tror jag inte nån annan heller kan påverka själv. Och det är just det som reklamakarna spelar på, genom sex fångar man uppmärksamhet. Sen svarar jag som de flesta andra att detta inte på något sätt påverkar mina köpbeslut, men de gör ju ingen reklam tycker jag. Men de är tyvärr så att reklamindustrin har betydligt mkt bättre koll på vad som påverkar oss och våra köpbeslut än vi själva har, eller erkänner för oss själva. För vem vill va så lätt påverkad? Vi kan snacka o tycka hur mkt vi vill om den här saken. Men nån ändring lär vi inte få se förens reklamindustrin får se tydliga siffror på att sex i reklam INTE genererar pengar!

• jester

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:50
    Calle_B;520381 wrote:
    suck. Jag kör en Styret och orkar inte ens ge mig in i detta…
    Men ärligt talat, Moderatorer, va fan? Våga ta steget till en lite mindre sexistisk surfzone.

Nu är det så att hemsidan använder sig av Googles annons-system. Och det systemet anpassar sig efter den aktuella hemsidans innehåll. Så en tråd (som denna) där det skrivs mycket om sexistiska frågor, så kommer naturligtvis det systemet att plocka fram “rätt” annonser. Är alltså Google du skall skälla på…

• styret

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:54

@SWE 496 520432 wrote:

Har för mig att det är en hel del Europacuptävlingar där tjejer/kvinnor har all rätt att delta.
    Mig veterligen finns det inga tävlingar inom vindsurfing som är för Boys only.

Under 2008 blev det väl inga freestyletävlingar genomförda i Sverige har jag för mig p g a för lite vind.

Nämn en efpt-tävling där det har varit tjejtävling.

EFPT har ju uttryckligen sagt att dom inte är intreserade av att ha med tjejer på sina tävlingar…

• getwet

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:54

Surfslusken, de allra flesta män ÄLSKAR att titta på attraktiva och vackra kvinnor. Men varför ska vi matas dagligen via reklam och sätta skjuka normer (läs modestyrt) för att vissa kan tjäna grova stålar på det.
    Någon skrev tidigare att det är ok när man själv söker upp dessa bilder på internet, porrblaskan mm. Men varför ska vi matas med sexistiska bilder ÖVERALLT i ett syfte att mata på vår konsumtion? Jag tycker oerhört synd om unga flickor (och killar också) som ideligen programmeras hur man ska se ut av en marknad som bara är ute efter en sak….
    Vilken press dom har på sig, och det är vi som accepterar detta genom att säga att det är ok.
    Nyamko uttalade sig att hon önskade att näringslivet skulle självsanera sådant här…..Eller hur, hur tänkte du nu Nyamko?

Nähä, nu ska jag snart äta Nobelmiddag med min vackra fru och byta meningsfulla åsikter med varandra, ska bli skönt faktiskt!

• calle_b

Medlem
    10 december, 2008 vid 15:57

@surfslusken 520437 wrote:

Jag är både man, vindsurfare och kåt till o från. Dessutom tycker ja om att titta på kvinnor jag finner attraktiva med både mkt o lite kläder på. Så antagligen passar jag in på Emmas definition av en “vindsurfande kåtbock”.

MEN! Gör allt, eller något av detta mej till än dålig människa?

ATT jag tycker om att titta på kvinnor som JAG tycker är attraktiva är inget jag själv styr över och de tror jag inte nån annan heller kan påverka själv. […..]

Det där är en skitbra fråga. Är jag dålig bara för att jag sitter och runkar till oftast kvinnoförnedrande porr? Är jag dålig för att jag glor på, och gillar det, snygga tjejer i några trådar kring baken? Är jag dålig, utifrån ett samhällsperspektiv, för att jag gör det jag gör, och det jag inte gör?
    Är jag dålig för att jag likförbannat fastnar för snygga tjejer på tvreklamen och försvinner i en bubbla av eurfori en stund???
    Är jag dålig på grund av dessa, plus andra saker, då kan hela samhället med den tillhörande sk. jämställdhetsdebatten fara åt helvete eftersom jag som man blir dålig, mansgris eller i värsta fall “vindsurfande kåtbock” 😉

Om jag som man fullkomligt skiter i människors lika värde, medvetet eller omedvetet, och behandlar kvinnor genom attityder och värderingar och handlingar som någonsorts lägre stående varelse, då kanske jag är ute på hal is och bör tänka till.

• mbkpeter

Medlem
    10 december, 2008 vid 16:20

kul tråd.
    Verkar som det blir både bikini och funnell från spanskan i filmen 😉

vart skall jag dra gränsen?

• svennebanan

Medlem
    10 december, 2008 vid 16:33

@mbkpeter 520449 wrote:

kul tråd.
    Verkar som det blir både bikini och funell från Vicky i filmen 😉

vart skall jag dra gränsen?

Ta det jämställt. Drar tjejerna på sig bikini så måste killarna köra i speedos. Jag kan tänka mig att det blir boardshorts då;).

Det där med bikini och segling kan jag iofs inte racka ner på då det är seglingen som är i fokus och inte några speciella closeups. Bilder på tjejer som går omkring i bikinis just för att exponera deras kroppar tycker jag inte har i en vindsurfingfilm att göra. Det var väl inte överdrivet mycket sånt, men jag kom ihåg att jag reagerade.

• jesper_b

Medlem
    10 december, 2008 vid 16:35

Ja orkar inte heller ens diskutera. Jag gjorde det i våras i en annan tråd och jag orkar bara inte igen, i vart fall inte nu. Däremot:

Hotsailsmaui Schweden tar helt och hållet avstånd till allt skitsnack om att män inte kan och därmed inte bör ta ansvar för sin egen sexualitet, att kvinnor enbart kan tjäna pengar genom att objektifiera sin kropp etc. Överhuvudtaget ser Hotsailsmaui Schweden ingen större poäng med att dela in mänskligheten i män och kvinnor, vi tror celldelning skulle vara en bättre reproduktionsform, eller biologsiskt tvåkönade individer, åtminstone.

Surfslusks personliga uppfattningar liksom tyska hotsailsimportörens mans- och kvinnoförnedrande marknadsföring är inget Hotsailsmaui Schweden vill beblanda sig med, tvärt om verkar vi kraftfullt för att förändra dessa tragiska fenomen.

Jesper Blomberg
    Hotsailsmaui Schweden

• pure

Medlem
    10 december, 2008 vid 16:59

Kan någon förklara:

Så här är verkligheten
    * Kvinnor på stranden bär små tighta bikinis
    * Vindsurfing är en vatten sport och när man inte är i vattnet så står man på stranden

Gör man då en annons med en snygg tjej som står bredvid lite vindsurfings prylar med en liten bikini så är det sexistisk?

Så om vi stället placerade en väldigt ful tjej bredvid brädan så hade det inte varit sexistiskt?

Hade vi tagit den snygga tjejen och klätt på henne full mundering på stranden mitt i sommaren så hade det inte varit sexistiskt?

Jag kan ju förstå om det skulle vara så att en tej spelar bowling i bikini och gör reklam för bowling klot men vindsurfing är ju ändå en vattensport och kvinnor vid vattnet bär små obefintliga tygtrasor på sig. Varför skall inte reklamen kunna spegla verkligheten?

Komikern Betnér tar ju ibland upp det här med sklillnaden i hur vi behandlar små pojkar och flickor när vi växer upp. Att vi daltar med små tjejerna så fort dom skadar sig men hejar på killarna att försöka igen o hårdare. Det är precis det som händer här.. Man försöker hela tiden måla upp kvinnor som offer i precis alla lägen. Så fort det finns sakeratt hugga på så gör man det även om det inte finns kvinnor som klagar själv. Hjälp kvinnor att kunna stå för sig själv och sluta dalta.

Det är klart att det finns orättvisor men man måste kanske tänka efter lite innan man börjar kalla allt för sexistiskt och alla som inte tycker som man själv för mans svin eller kåtbockar.

• rasmus_w

Medlem
    10 december, 2008 vid 17:03

Kort sagt: Det är inte sexism för att man plåtar snygga tjejer i tunn bikini på stranden. Men det kan vara det. Det kan vara sexism även om de snygga tjejerna går i JULA-overall.

• supergleiter

Medlem
    10 december, 2008 vid 17:17

Ärligt talat – Vad vore damtennisen idag utan Kournikova?

Personligen tycker jag numera att damtennisen blivit mycket roligare än herretennisen där det bara är serve – ut.

Så vad säger att man som kvinna inte kan utnyttja denna one-track-mind och på tvivelaktiga grunder, men dock, lyfta fram damsurfing i rampljuset?

• svennebanan

Medlem
    10 december, 2008 vid 17:43

@pure 520453 wrote:

Kan någon förklara:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sexism

http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektifiering

Ok. Vi kanske har rört ihop sexism och objektifiering. Med sexistiskt menar jag en objektifiering tillsammans med en anspelning på sexuella attribut. Det är nog inte den korrekta betydelsen av sexistiskt, men ofta den som används i talspråk.

>Kvinnor på stranden bär små tighta bikinis
    Ofta pga “sexistisk” reklam och media vilket gjort det till norm.

>Gör man då en annons med en snygg tjej som står bredvid lite vindsurfings prylar med en liten bikini så är det sexistisk?
    Det är objektifierande då hon inte har med prylarna att göra förutom att vara ett skönhetsobjekt. Framställs hon dessutom som förförisk så är det “sexistiskt”.

>Så om vi stället placerade en väldigt ful tjej bredvid brädan så hade det inte varit sexistiskt?
    Objektifierande.

>Hade vi tagit den snygga tjejen och klätt på henne full mundering på stranden mitt i sommaren så hade det inte varit sexistiskt?
    Objektifierande.

>Jag kan ju förstå om det skulle vara så att en tej spelar bowling i bikini och gör reklam för bowling klot men vindsurfing är ju ändå en vattensport och kvinnor vid vattnet bär små obefintliga tygtrasor på sig. Varför skall inte reklamen kunna spegla verkligheten?
    Så länge reklamen är objektifierande så är det inte ok.

Objektifiering av människor reducerar i sämsta fall deras självkänsla och självbild. Det är ju förhoppningsvis ganska klart vad det kan leda till? Det kan även leda till en felaktig maktbalans mellan de objektifierande och de objektifierade. Vilket vissa inte är sena att utnyttja.

Sida 6 av 15

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla in Emmas surfblogg!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.