Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kom sjöbrisen igång vid Fituna idag?
-
Kom sjöbrisen igång vid Fituna idag?
Publicerad av gurra1978 på 9 april, 2004 vid 16:23Zim, du borde veta.
feg svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Den kom som på beställning!! skit bra dag men var var alla andra vi var en 6-7 stycken där.
-
Tror inte på att det var sjöbris. Tror marken är för kall än för att briseffekt skall inträffa. Enligt Landsort var det stadiga SV 10 m/s när vi flydde fältet, jag tror inte att det blåste mer vid Fituna och vid Landsort är det ju knappast bris.
Vinden var dock stark. Började med hyffsat tryck i 12.5 för att sedan få enorma problem med att hålla 12.5:an.
/Besserwisser-feg
-
Nä det är möjligt men det öka kl 1400 så jag fick rigga ner!! och prova nya brädan helt underbart, så var man inte i Fituna så missa man en bra surfdag!!
-
Det är inte bara temp skillnaden mellan vatten och land som gör att brismotorn ska gå igång, det är viktigt med rätt lufttryck bla. och en rad andra saker, sjöbris har det helt klart varit några dagar i Sthlm under den här solig perioden.
By the way
Såg att Smhi skrev i förra veckan att Botten viken hade sjöbris i sin prognos… -
Jag trode också att det var för kallt för Fituna än.
Vilken storlek på segel körde ni?
Hur pass kallt är det i vattnet?
Dags att laga dräkten och sticka ut och representera tjejerna på vattnet.//N
-
Var i Fituna i fredags, körde först 6.9, sen 5.9.
Tror grabbarna hade lite större segel men är inte säker.
Det är ganska kallt i vattnet om man ligger och badar mycket men med rejäla kläder (huva, handskar, 5mm våtdräkt) går det bra!
Tycker absolut du ska komma nästa gång det blåser – jätte kul att träffa flera tjejer på vattnet!! -
Okej okej,
jag får be ZIM och alla andra om ursäkt för att jag sa att sjöbrisen inte kommit igång ännu. Sorry.Hörde på väderprognosen senast idag att det skulle vara sjöbris på eftermiddagen.
Mitt utalande kommer sig av att jag upplevt det som att sjöbrisen kommer med kraft frammåt maj.
Angående segelstorlekar så var det högst varierade i fredags när jag var ute. Jag körde av lättja och dummhet 12.5 hela den delen av dagen (jag hade lämnat smågrejerna hemma) däremot var det folk på vattnet med 6-7 kvm segel.
Vattnet är kallt. Förra helgen hadde jag dojjor med hål vid tårna och frös så att jag höll på att dö. I fredags hade jag nya ATAN Polar dojjor på 7mm och frös inte ett dugg, perfekt! Mest tror jag att det handlar om att inte bada så mycket och därmed vara maximalt torr. Det är svårt att klä händerna så att man inte fryser.
Det är bara hoppas att vädret som var i fredags kommer tillbaka till helgen. Hoppas dessutom att sjöbrisen jag inte trodde på kan visa sig igen trotts mina bristfälliga meteorologikunskaper.
/fegisen
Logga in för att svara.