Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kombinera gamalt med nytt?

• Kombinera gamalt med nytt?

Publicerad av nordlund på 8 augusti, 2007 vid 15:43

Hej!
    Jag har en riktigt gammal pråm på ca 30-40 kilo, 3.8 meter.
    På den är det ingen skåra för att fästa mastfoten i utan en utanpåliggande skena.
    Jag är inne på att köpa en nyare bräda (2004-2007) och mastfot men tänkte kanske kunna använda min nuvarande (dock väldigt gamla) rigg till att börja med.
    Men jag undrar över lite saker.

Är det värdelöst att använda en gammal rigg på en relativt ny bräda?
    Har riggarna utvecklats lika mycket som brädorna dom senaste 10-15 åren?

Passar en gammal mast på en ny mastfot eller är det olika diameter på gamla och moderna? Finns det adapter?

Ungefär vilket år började man göra brädor där man fäster mastfoten i en skåra?

Tacksam för svar!
    /Patrik

Edit:
    Fick svar på det mesta när jag läste Knattes otroligt bra ”Nybörjar råd alt FAQ”.

nordlund svarade 17 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Knatte

Gäst
    8 augusti, 2007 vid 16:03

Mina svar är insprängda i texten nedan!

Läs lite mera här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891

@nordlund 403781 wrote:

Hej!
    På den är det ingen skåra för att fästa mastfoten i utan en utanpåliggande skena.
    Jag är inne på att köpa en nyare bräda (2004-2007) och mastfot men tänkte kanske kunna använda min nuvarande (dock väldigt gamla) rigg till att börja med.

svar Ja! Det kommer inte fungera bra utan att kännas obalsanserat/svårhantligt!

Samma svar här också. Det har hänt väldigt mycket på hur segel är sydda, tänkt att användas.

Passar en gammal mast på en ny mastfot eller är det olika diameter på gamla och moderna? Finns det adapter?
    Brukar vara samma diameter, OM inte masten är väldigt gammal

Har funnit sedan någon gång på slutet av 80-talet och frammåt. Men det fanns tidigare på små slalombrädor än på gamla långbrädor.

Tacksam för svar!
    /Patrik

• nordlund

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 18:40

Det verkar som min bräda är ännu äldre än jag först trodde.
    Tack igen!

• tsss

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 09:45

@nordlund 403781 wrote:

Hej!

Tacksam för svar!
    /Patrik

Edit:
    Fick svar på det mesta när jag läste Knattes otroligt bra ”Nybörjar råd alt FAQ”.

om den väger 30-40 kilo är den antingen från stenåldern och gjord i granit (alt gnejs) eller också har den sugit upp det mesta av vattnet som passerat in genom springorna under årens lopp. Rätt plats är återvinningsstationen eller Riksidrottsmuseet (Där mina första inlines finns, Gillbergs från mitten av 60-talet)

• nordlund

Medlem
    14 augusti, 2007 vid 17:19

Haha! Det verkar inte finnas mycket hopp kvar.
    Jag tror dessutom att den är hemmabyggd.
    Synd bara att det är så få brädor till salu här i norr. Dom flesta verkar finnas i Göteborg.
    Iofs ännu ett skäl att flytta dit…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kombinera gamalt med nytt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.