Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › komma i fotstroppar hur????
-
komma i fotstroppar hur????
Publicerad av hifly på 3 oktober, 2003 vid 09:19har köpt en naish supercross 257 på 94 liter och har bara seglat pråm innan. Och jag tycker att den nya brädan vill sjunka eller kantra för dom ….. fotstropparna sitter så långt bak och ut mot kanterna. jag väger 57kg och har en 5.0 trippel xxx så hur mycket måste det blåsa och hur mycket vind behöver jag med en 7.0 eller är det för stort?
calle_b svarade 21 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
du skulle nog behöva 120 liter ifall du inte vattenstartar,
har du planat någon gång?
Men i 10m/s borde man plana med prylarna -
oj du var lätt kanske 94 liter funkar som flytebräda.
-
för att 5.0 ska vara lagom behövs ganska mkt vind.
Att komma i stropparna bygger på fart, du behöver plana ordentligt när du står i stropparna…
Kolla runt lite med sökesfunktionen, vet att det varit uppe förut. -
flytta på stropparna o känn dig fram tills du känner dig bekväm
-
Som sagts innan så måste du plana för att kunna traska ner i stropparna. Men med din vikt så lär du ju kunna flyta och dra rigg på den? Och 5,0 skulle jag tro att du kan plana med i 8-9m/s med din blotta vikt.
Så se till att komma upp i planing, och sen försiktigt prova att sticka in fötterna i stropparna, se till att fördela så mycket vikt som möjligt i hängselen så inte trycket på tailen blir så stort.
Sen ska du i början flytta in/fram stropparna så mycket som det går, men det har du väll redan gjort? -
hej Hifly, förstår om det känns ovant att komma i stropparna när du tidigare har kört en pråm! Men med din vikt och volym på brädan så ska det inte vara några problem du har ju 37 liter i flytmån så om det blåser 7-8ms så ska du kunna plana med 5,0m² och ha fötterna i stropparna. Allt handlar om teknik, sen kan man undra hur stor fena du har till brädan, en lite större fena kan göra susen om du vill komma upp i planing lite tidigare! Men tänk på att fenan inte ska vara större än bredden vid OFO + max 3cm. Sen undrade du om du skulle gå upp till 7,0m² segel det låter lite för stort på den brädan kanske du kan utöka med ett 6,5m² men det ser du om du mäter (34cm)OFO. För att kolla detta så tar man segelstorlek *5 + 3cm 6,5*5+3=35,5cm 35,5 är då fenstorlek, har du då mätt (34cm)OFO på din bräda till Ex. 35cm så funger det alldeles utmärkt med ett 6,5m² segel. Sen ska du inte vara för het att komma i stropparna om det blåser lite, ta hjälp nedför en våg om det finns möjligheter, fall av lite innan du hoppar i stropparna och pumpa lite lätt med skothanden. Minst lika viktigt är att om du sätter på en lite större fena tänk på att byta till en liten mindre om det blåser upp mer! Det är lättare att gå ner en storlek på fenan än att rigga ner till ett mindre segel…
Ps. Se det som riktlinjer att utgå ifrån, men det brukar stämma rätt bra med att använda den här beräknings teorin för segel/fena och OFO
-
för mig funkar att känna med fötterna var stropparna sitter (man ska hellst inte kolla på fötterna när man stoppar i dom) sen när man når planing så smyger man snabbt och smidigt in först framfoten. så kan man köra lite med bara framfoten, och när det känns komfortabelt så smyger man in bakfoten också. man kan nästan stå på stropparna först, för att lära sig var dom sitter. och sedan är det bara att smyga i fötterna när man planar.
tänkte passa på att fråga en sak själv…
jag har försökt hoppa med min 105 liters freeride bräda där stropparna sitter ganska långt ut på kanterna (även om dom är satta längst in)
är den för stor att hoppa med om fötterna hela tiden vill halka ur i luften? eller vad beror det på? -
Nejdå brädan är inte för stor men stropparna kanske är det.
-
Testa smala och höga stroppar. Du sitter mycket bättre i stropparna om de klämmer lite på sidorna på fötterna. Jag kör smalt och högt och tappar aldrig brädan i hopp etc. Med höga menar jag att det trots att de är smala ska gå att peta in fötterna i dem.
-
kolla på peters vindsurfing pages…
det hjälpte mig iallafall..
jag väger runt 60kg och har lärt mig på en 90l bräda lite svårare men det går! -
jo jag har planat men tror ni att jag kan ha en 6.5a eller är det för stort
-
Jag tror absolut att du kan köra en 6.5:a utan större bekymmer. Angående allt detta med fotstroppar o flyt i brädan vill jag säga att jag drar rigg med mina 60 kg på en 75 liters våg/freestyle, och dessutom kan jag stå i fotstropparna även när jag inte planar utan väntar på en vindby. Allt är teknik och övning. Det du dessutom ska tänka på att rörelsen med att få in fötterna i stropparna ska gå som ett steg bakåt. Att stå i en fotstropp, och dessutom med framfoten bara är riktigt, riktigt o-bra om det kommer en pust som resulterar i kastfall.
Som redan skrivet är det viktigt att veta var stropparna sitter så du inte behöver titta ner eller fumla runt med tårna för att hitta dom. Öva som fasen på land är bra (sitt i en stol eller stå på brädan och låtsas att du har seglet i handen.
Att du kantar brädan och att den känns skum när du ska komma i stropparna beror på att
1) du har för mycket vikt på bakfoten(riggen lutad bakåt, eller att du tittar ner)
2) Du har fötterna för nära kanten av brädan innan du kliver i stropparna, att du för ett kort ögonblick innnan du går in i dom ställer dej på tå, kan hjälpa
3) För lite fart, riggen lite framåt, vikten i selen och FALL AV I VIND!!!! inte för mycket men iaf lite lätt slör, om det inte är fullt ös i vinden!
4) står för långt bak på brädan innan du kliver i gör att brädan blir bäng, och vobblar, ställer sig på häcken, vill skutta, helt enkelt bångstyrig som fan.Ut o fräs innan vattnet blir hårt!
Ha d gött
Logga in för att svara.