Kul!
Har försökt sortera upp frågorna någotsånär:
Jag har surfat i några år på grejer från tidigt 2000-tal och planerar nu att göra en uppgradering. Fokuserat mer på att ha roligt på vattnet än att att se till att grejerna fungerar optimalt men har börjat se sambandet;)
– bra där!
Det jag vill fråga gäller kompatibilitet mellan olika märken och produkter. Jag tänker exempelvis på bräda-segel, hur stora är skillnaderna mellan om jag väljer samma märke på allt?
– du kan lugnt välja olika märke på segel, bräda, mast, bom och förlängare. Allt kommer funka fint ihop. Att välja samma märke kan dock vara enklare. Och snyggare, om man tycker det.
Samt hur märker man egentligen av mastförlängaren i vad som kan tros vara 24-karat guld på vattnet?
– under segling märker man näppeligen om mastförlängaren är gjord av titankolfiberlaminat eller en gammal träregel. Men när den går av eller krånglar under riggning för att den är dålig då märks det minsann. Oftast på ett väldigt tråkigt sätt då det blir simtur och ofta trasig bräda på köpet. Köp en bra säger jag men kanske inte den värsta du kan hitta.
Är också i behov av nytt segel och förstår att olika master passar olika segel osv. Nu har jag en gammal NP-mast i rätt längd från 2000(?), hur skulle den fungera med ett nytt eller några år gammalt NP-segel? Givetvis förstår jag att det inte är optimalt och en ren förnedring mot ett så nytt och fint segel;) Men på en skala 1-10 Hur illa blir det? Måste ta hänsyn till att jag pluggar och budgeten är knapp!
– Det kommer funka. Men! se till att testrigga. Fel mast i seglet är obra. Personligen kör jag (mycket) hellre ett enklare segel på en bra mast än tvärtom. Beggade segel brukar det finnas gott om, en bra beggad mast är svårare att få tag i då folk tenderar att behålla bra master tills de typ går av eller måste byta pga annat segelmärke.
Undrar också hur kvalitén i ett segel försämras efter några år? Tänker mig om man köper ett nytt några år gammalt idag, är det som i löparskor att kvalitén påverkas mycket eller är påverkan näst intill obefintlig?
– Det beror väldigt mycket på hur seglet har använts. Har det körts på en uthyrning på Fuerte kan det vara helt slut efter en säsong pga slitage och UV-ljus. I Sverige är de flesta beggade segel i bra eller väldigt bra skick då de inte körts så mycket och att vi har ganska svag UV-strålning här.
Det blev mycket detta, men har alltid surfat ensam så har ingen annan att fråga än er!
Hoppas ni får en God Fortsättning
– hoppas svaren hjälper och se till att ta dig till ett ställe med några vindsurfkompisar. Alltid roligare när man är fler och de kommer säkerligen att hjälpa dig med tips på teknik och prylar!
-
Detta svar ändrades 6 år, 10 månader sedan av dr-masse.
-
Detta svar ändrades 6 år, 10 månader sedan av dr-masse.