Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kompisarna vill börja Kita
-
@Mården 403927 wrote:
hör väl inte till ämnet men det verkar va lite kiteare som läser här:)
varför ska linorna till draken va så grymt långa ?
skulle det inte räcka me hälften,även om jag ser en del fördelar me just långa linorDet har att göra med att man kan generera mer kraft med kiten om den har ett större vindfönster att röra sig genom. Har man kortare linor får man mindre kraft men i gengäld går det snabbare att flytta kiten från ena sidan av vindfönstret till det andra. Av denna anledning har folk som kör kites i vågor ofta relativt korta linor.
-
@Ola H. 403933 wrote:
OK, jag fattar principen med linorna. Men byxorna?
Haha, bra fråga. Det sägs spara våtdräkten från slitage men jag fattar inte hur. Så mycket sitter man väl inte på arslet då man surfar? En rash guard mellan sele och våtdräkt kan jag förstå men shorts övergår mitt förstånd. Jag kör säl-looken.
(Bild: Jezaja) -
Rashguard mellan sele och dräkt är väl helt värdelöst, man vill ju att selen INTE skall glida runt.
-
Hade jag råd, tid ork och plats så skulle jag lätt kombinera kite och vindsurf. Allt som är kul på vattnet, säger jag. Riskerna med kite (som faktiskt har hållt mig ifrån det) verkar ha minskat avsevärt på sistone med bättre och mer genomtänkta prylar.
På Guincho har jag sett kiting i världsklass flera somrar i rad nu. Perfekt upp till 10-12 sekundmeter, sedan är det vindsurf som gäller. Connys kit låter mycket intressant.
Dock måste jag hålla med om en sak – ovarsamma kitare är inte kul. Jag har en j-a respekt för de där linorna och kraften i en kite. Men för det allra mesta funkar det fint.
-
Oregistrerad
Gäst9 augusti, 2007 vid 10:39@Oregistrerad 403885 wrote:
Gör vad fan ni vill och ha skoj, det finns plats för alla på havet, men den som klankar ner på andra får tåla smällen! och några ligger bra till för ett sjukhusbesök
ps.Har sett en hel del vindsurfare med rosa string utanpå grodmansdräkten, själv föredrar jag helt näck och med tysk stridshjälm. ha det alla fjollor o bönder nu blir det en blomstervas solvarm absinthe.Flaxar du runt med en tysk hjälm så ligger du illa till, säkert någon som skjuter dig.. kanske lika bra det…en fjönt mindre..
Logga in för att svara.