Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Komplement till 12kvm

• Komplement till 12kvm

Publicerad av sl0k på 27 oktober, 2010 vid 20:23

Har en North Rebel 2010 12kvm kite och funderar nu på att komplettera med en mindre storlek för de dagar när de blåser mycket. Frustrerande att vissa dagar ha för stor drake och inte kunna sticka ut.

Vilken storlek rekommenderar ni? Funderar på 7kvm. Väger ca 75 kg. Har även planerar på att börja köra på snö här i vinter så vill gärna ha en som passar bra storleksmässigt även för det.

Tacksam för synpunkter.

sl0k svarade 14 år sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • regfellow

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 05:56

12a o 7a är ganska vanlig combo. Dock är det ett stort hopp så man får vara beredd att köra lite över alt underriggad. Beroende på vad du gillar kommer du även uppleva 7an som ljusår snabbare än 12an och sakna snabbheeten när du kör 12an.

• pjoter

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 11:46

Jag föredrar combon 12+9. en 9a är mer lättkörd än en sjua och går att hålla relativt länge. Deras sweetspot överlappar också en bit vilket är rätt gott här i sverige då vinden ofta går upp och ner lite, och ofta just i det registret.

tänk också på att olika kites har olika sweetspot i samma storlek. Caution som jag säljer är igång lite sent men kan man å andra sidan hålla i mkt vind. Så där hade jag helt klart sagt en caution zombie 9 till dig.

Hör med butikerna om du kan få prova lite kites så vet du vad du själv vill ha. Det är ett bra läge att slå till på -10 kitesen nu om du inte måste ha det senaste.

• ag

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 12:57

12a och 8a känns som en klockren kombo om du skaffar en rebel till.

• djevulen

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 19:46
    ag.;637575 wrote:
    12a och 8a känns som en klockren kombo om du skaffar en rebel till.

håller med,hade åxå skaffat mig en 8 i ditt läge,,

• solomin

Medlem
    29 oktober, 2010 vid 17:34

Har North Rebel 2010 12 + 8 och det känns som en bra kombo med rimligt överlapp.
    Är säker på att 12 + 9 är för nära varandra, om man inte tänker sig 12 + 9 + 6.
    Och med 8an kommer du inte vara överriggad många gånger då det hade funkat med 7an.

• pripps

Medlem
    29 oktober, 2010 vid 18:06

Kör Rebel 2010 10+7 funkar för mig 78kg 🙂

• sl0k

Medlem
    2 november, 2010 vid 17:14

Tack för alla synpunkter och tips.
    Det blev en Rebel 7a. Bra tryck i den ute i Arendal i Göteborg idag.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Komplement till 12kvm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.