Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Komplett forumlautrustning sökes
Taggad: racing
-
Komplett forumlautrustning sökes
Publicerad av spray på 16 maj, 2007 vid 07:44Söker en komplett formulautrustning, PMa mig.
swe176 svarade 17 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Hej,
Själv så tycker jag att formula är kanonskoj så ta det här på rätt sätt. Om jag har fattat det rätt så är du nybörjare.
Jag tycker inte att du ska köpa en formula som första bräda. Den är förvisso stor men ack så ömtålig. Jag kan garantera att du kommer att göra ett stort antal ganska stora hål i brädan som kan göra den obrukbar om det kommer in en massa vatten.
Inte heller seglen är lämpade för nybörjare. Stora och klumpiga (men ack så roliga när man har lärt sig).Mitt tips är att du köper en stor freeride att börja med (bör också vara lätt att sälja efter en säsong eller två) samt ett segel på kanske 6-7 m2. Då bör du snabbt få in grunderna och kan därefter satsa på tex formula.
Just my 2 ören.
Lycka till!
-
Börjar man köra i lugna vindar så är det väl mindre risk?
Det jag väljer mellan är en Beg. formulautrustning eller det lite dyrare alternativet ny 145liters X-cite med NP 7.5kvm segel…
-
Om jag väljer freeridealternativet, den brädan är gjord för 6-10kvm. Om jag då när jag lärt mig segla hänger på ett NP-V8 på 10.6kvm, hur pass bra hänger en sån bräda med en formula?
-
Jag skulle välja det dyrare alternativet.
Detta för att den brädan håller bättre. Som nybörjare så trillar man en hel del.
En Formula är som Mac skriver rätt ömtålig medans en freeride håller bättre.
När du väl har lärt dig så kan du lugnt hänga på en 10,6 och ha väldigt mycket skoj med det.
En freeride hänger nog inte md en formula så bra på kryssen medans den hänger med lite bättre på undanvind.
Men det är lite som att jämföra en Fiat med en Ferrari.Börja du med det dyrare alternativet och kör på det en säsong eller två, sälj det sen och köp ett beggat formulakit.
-
Tack för alla visa svar! Hjälper mig mycket, känns som jag har ställt hur många frågor som helst utan ändå inte riktigt kunna bestämma mig.
Då får det bli en freeride…
Vad tror ni om en JP X-cite 145liter med NP V6 7.5kvm alternativt ett NP Solo 7.5kvm?
Om man jämför det med en Goya FXR 125liter med Goya FXR 7.5kvm…Xcite brädan har större vind”range”. Vad är det som skiljer en Formula mot en riktigt stor freeride med 10.6 segel?
Tackar på förhand!
-
En formula väger lite mindre, skiljer sig lite i shape så som bottenkurva,outline mm.
Satsa på JP:n med V6. Lite mer racekänsla i V6 än ett Solo.
Hur stor fena följer med JP:n? -
Glömde fråga det när jag pratade med butiken om JP X-cite brädan, hur stor är lämplig för ett V6 på 7.5?
Vad tror du om 145liter storleken på brädan? Finns både större (160) och mindre (130 och neråt)
Om jag i framtiden vill köra tex ett V8 på 9.6 eller 10.6, då behöver jag väl en helt ny mast som är längre och större bom? Blir lätt dyrt då! Begagnat kanske är tricket =))
-
145 är nog rätt lagom, men 160:an är nog inte tråkig den heller. Båda blir nog rätt läskiga om det blåser rejält men stora brädor går ofta att hantera hyfsat långt upp i vindregistret i alla fall. 7.5 funkar nog rätt bra på bägge brädorna.
Det man kan göra för att göra brädan mer lättseglad med stora segel är att köpa till en större fena, jag byter 48-fenan på min Bic mot en 62:a när 9,7:an åker fram. Det ger även lite bättre kryssegenskaper men det märks ändå att formulabrädorna är meterbreda och har en 70 cm djup fena, i svaga vindar finns det inget som slår en formula på kryssen och det kan ingen fena ändra på. Jag gissar att 70 cm fena på en freeride skulle bli väldigt svårseglat, brädan är för smal och det skulle bli omöjligt att ”hålla emot” fenans kraft.
Å andra sidan, Johan Gelander (?) gjorde visst 29 knop på kryssen idag på Haga Park, med bra mycket mindre prylar än vad vi pratar om här, så har man bara vind, kan man kryssa bra med alla sorters brädor.
-
Tack rasmus,
Hur bra kan en vanlig freeride ta höjd på kryssen jämfört med tex en segelbåt (30grader) och hur kan en formula mäta sig i en sådan jämförelse? Formulans långa fena borde bromsa rätt ordentligt
-
Enligt formulakillarna tar de mer höjd än segelbåtarna, och håller ungefär 17-18 knop så det är väl synd att klaga. Visst bromsar en 70 cm djup fena men jämfört med kölen på en segelbåt har formulan i alla fall rätt liten våt yta.
Min upplevelse av kryss med en freeride, 62 cm fena och 9,7 kvadrats segel är att farten är bättre än segelbåtarna men det är först i 8-9 m/s som jag upplever att jag tar samma höjd som en segelbåt, men då får jag nästan ta i så jag spyr för att hålla kvar brädan på vattnet.
Går man ner lite i segel- och brädstorlek och väntar på att vinden ska öka lite till så skulle jag vilja säga att det nog bara är vissa monstertrimaraner som kan hänga på men i den vinden får många båttyper problem med att hantera sjön och det problemet har vindsurfare oftast rätt lite av, man kan få en del skavsår i handflatorna men det är allt. Jimmy Hellberg fick abryta sitt Gotland Runt-försök för nåt år sen av det skälet, efter tio timmars kryssande var han helt skinnflådd om händerna.
-
ingen formula tar lika mycket höjd som en segelbåt. Tom en maxi 77 slår en formula på vinkel.
Däremot gör man 13 knop genom vattnet i lite vind och upp till 19 (om man är duktig) i hård vind.
Det ger mer än 7 knop mot vinden, vilket få segelbåtar slår.
Logga in för att svara.