Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Komplettera med kite i "vindspannet"
-
Komplettera med kite i "vindspannet"
Publicerad av dunderklumpen på 12 juni, 2010 vid 12:58Hej!
Fortfarande nybörjare och har inte hunnit ut mycket denna säsong och sitter just nu och våndas över att jag inte har en mindre kite.
Den jag har nu är en Switchblade 2 -06 12 kvm som hittills funkat bra men idag hade det nog varit lite overkill att dra ut o surfa med tanke på vinden/kiten/min erfarenhet.
Jag vet om att jag kommer behöva köpa ny 12:a eller liknande men funderar på att först köpa en mindre kite för att matcha väder som idag.
Vad gäller då? Klarar man sig med en 9:a eller ska jag försöka hitta en 7-8 istället? Det allra bästa för mig hade varit att hitta en bättre begagnad för att inte bli av med alltför mkt pengar. Någon som har nåt tips?
mvh
/Anders
lima-ko svarade 14 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Kjello
Gäst12 juni, 2010 vid 13:12Tänka på; att mindre kite är snabbare och självklart mindre nybörjarvänlig. Vänta på rättare vind/väder första alternativ.
Men klart bra för Sveriges ekonomi, bara köp !. -
Ja, jag tänkte snarare så att man skulle kunna gå ut i sånt här väder utan att lyfta allför högt, alltför långt för att man inte kan hålla den 🙂
-
Kjello
Gäst12 juni, 2010 vid 13:37Läskigt men klart bättre, men man behöver inte många meter crasch för att skada sej.
Och det är jättetryck i en liten kite med, i kulingvindar, inget att leka med direkt.Kan lätt bli ännu värre tryck i en mindre än i en större kite, teoretiskt, om du får den att loopa, som är ännu lättare hänt med mindre snabbare kite.
”Jag surfar helst och alltid utan hjälm” lita inte på min äsikt.
Men jag tar bara någon av mina vindsurfbrädor när det blåser kuling.skräck-tanke du vurpar, och av ren reflex håller du kvar greppet på ena sidan, kiten loopar vålsamt, du flyger iväg blind av saltvatten i ögonen, hinner inte, ser inte, vet inte var du kommer att landa.
Jag har Psycho III 10, (Har även Venom 16 men tror inte något att pröva) tänker komplettera med Speed 15 eller 19 om jag får råd,
Men kompettera med mindre, får framtiden bestämma, inget för mej nu som nybörjare på kite, när jag kan vindsurfa helsäkert i dryga 28 sekundmeter. -
Som den nybörjare jag är gick det bra med 7an på mina 65 kilo idag. Tog det försiktigt och kände på vinden till att börja med genom att köra lite bodydrag och sen när jag körde höll jag till en bit ut så att misstagen inte resulterade i att jag släpades upp på stranden utan istället fick en liten åktur på mage genom vattnet 🙂
Vilken kite du bör ha kan jag inte svara på, men för att underlätta för mer erfarna att ge dig ett tips så kanske du skulle säga hur mycket du väger 😉 Såg kites från 5 m2 o uppåt och det är väl vad jag kan bidra med…
-
Känns det inte bättre att komplettera uppåt istället? Dagar som idag är ju sjukt sällsynta (hyr/köp vindsurfing:), men däremot händer det alltför ofta att man (jag) står där med 12an en solig dag och försöker intala mig ”det här går, det här går” samtidigt som jag försöker ignorera alla 14 och 16 kvadratare som riggas runt omkring.
Visst är det roligt att köra när det blåser som idag, men som nybörjare tyckte jag kvantitet gick före kvalitet:) -
ska du komplettera neråt så känns en 9:a som nästa steg. att gå ner till 7-8 kan göra glappet lite stort om du vill köra 2-kites quiver, men beror givetvis på hur bekväm du känner dig med att köra 12:an i dess övre vindregister.
-
Ursäkta om jag kapar tråden.
Om man rockar loss på 175/63ish, vad är lagom kites för Habo-förhållanden?
Har en cult på 10,5 just nu, om vi säger att jag vill klara mig med 2 kites. -
Om man ska köra i såna vindar så räcker det inte med två kites. Minst 3 kites ska man ha. Man vill ju hellre ha lite för många kites än att ha för spridda storlekar. Har du en 12a så ska din nästa kite vara en 8-9m och sen kan du köpa en till stormkite i storlek 5-6m. Tumma inte på säkerheten för att du inte har tillräckligt med kites. Då är det bara att bita i det sura och stanna på land.
Själv kommer jag att köra på 4-6-8-12 i år.
-
Eftersom du redan har en swithblade 12:a ska du helt klart komplettera med swbl 8:a. En perfekt och beprövad kombination.
-
Tack för tipsen! Känner nog att en mindre kite är att föredra innan större och det får nog bli en 8:a. Vi får se hur det blir 🙂
Som en parentes kan jag säga att jag självklart inte går ut om det inte känns bra, sen kan olyckor hända de bästa, det är ju bevisat…
/Anders
-
Kör hlet klart på en 8-9kvm, det är ett lagom stort steg från 12. Funkar att gå neråt 6-7 också men då får du köra tokladdad med 12an innan du får ut nåt ur 7an.
Sen som alla andra sagt, ta det grymt lugnt när det blåser på såpass. Mindre kites är grymt mkt snabbare och man dras också downwind klart snabbare. 15m/s =50km/h typ. Och det är bara när du dras med vindens fart, loopar du sen går de ännu fortare. Så kolla över linor/riggning riktigt ordentligt och skaffa snabbt ett rejält säkerhetsavstånd till farligheter i såna vindar!
Å angående kite så är det väl en bra ide att skaffa en switchblade då du redan känner till den, även om du blir nöjd med det mesta (skaffa dock inte den snabaste kiten på marknaden, det gör det bara svårare/farligare).
-
En 7-8 tycker jag. Det har alltid fungerat för mig 70kg och nu har jag 11a & 7.
min waroo 7a fungerar från 9-18ms samt att du borde lätt kunna ha 12an till 11-12ms.
-
Nästa steg ner till 5:a är en given fortsättning om man vil åt de riktigt stora vågorna. Känns som att det bara är vågor som är roligt efter 14-15m/s. Det brukar bli 5-10 ggr/år som det går loss o blir läge för stormkite. Många resonerar som så att det är för få ggr för att köpa en stormkite men om sanningen ska fram är det värt varenda öre när det väl ”går av”. Tycker inte man skall vara rädd för kites som är toksnabba, min erfarennhet säger mig att man vänjer sig på 10 min. Jag har just nu en Cabrinha nomad 5,5. Den är snabb, stabil, startar tidigt (blir rolig redan vid 13m/s) och skrattar åt hårda vindbyar:). Helt klart den bästa stormkite som jag har testat.
-
Jag väger lite över 70 jag oxå och som du säger ristarpen har 12:an fungerat upp mot 12 m/s men det kändes bättre när det inte blåste fullt så mycket. Tack för alla tips, det blir till att leta stenhårt nu 🙂
/A
-
nille85;616698 wrote:Som den nybörjare jag är gick det bra med 7an på mina 65 kilo idag. Tog det försiktigt och kände på vinden till att börja med genom att köra lite bodydrag och sen när jag körde höll jag till en bit ut så att misstagen inte resulterade i att jag släpades upp på stranden utan istället fick en liten åktur på mage genom vattnet 🙂
Jag blir så stolt 😀
Logga in för att svara.