Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Komplettera med kite i "vindspannet"

• nille85

Medlem
    14 juni, 2010 vid 09:39

haha wiken, det kan du gott vara 😉 …har ju gett mig bra instruktioner

• petting_4

Medlem
    14 juni, 2010 vid 16:20

Jag slår ett slag för Best waroo trots att jag inte är vidare förtjust i den..haha Bra vindrange iaf och bra allroundkite. Har vart ute med min nia mini-riggad när kompisen va ute med sin 5:a. Det var tufft men funkade, så den kan du ha lång upp på knopskalan.

• tomw

Medlem
    14 juni, 2010 vid 16:52

Köp en 8 el 9. om du måste ha mindre, Sedan en 14. men jag kan säga att om du jobbar heltid, är 75 kg, då är en 14-15 kite mer användbart. Jag kör 40% 11m2, 30% 14m2, 25% 9m2, 5% 7m2.
    7års kiting.

• dunderklumpen

Medlem
    15 juni, 2010 vid 08:08
    TomW;617139 wrote:
    Köp en 8 el 9. om du måste ha mindre, Sedan en 14. men jag kan säga att om du jobbar heltid, är 75 kg, då är en 14-15 kite mer användbart. Jag kör 40% 11m2, 30% 14m2, 25% 9m2, 5% 7m2.
    7års kiting.

Ok, ja nu blev det ju ännu svårare 🙂 jag tror att jag får vänta lite och känna efter faktiskt :santa:

• pjoter

Medlem
    16 juni, 2010 vid 07:34

Tom har helt rätt. Framförallt på sommaren då det är gott att surfa.
    Höst och vinter blåser det ofta mer men då är det å andra sidan riktigt kallt på land och i vattnet.

Sen har vi vissa somrar som är extremblåsiga, önskade ofta en mindre kite än 13m2 C-kite då jag började -04, våren efter tredubblade jag dagarna på vattnet med hjälp av en 17kvm som sen byttes till en 9a som användes 2ggr på ett år. Så enligt mig är en större kite klart mer användbar, det är också dom dagarna det är gott på vattnet och klart säkrare.

Det är också dom goa lättvindsdagarna du kan plocka med familjen till vattnet å dom kan leka på stranden medans du surfar. 🙂

• lima-ko

Medlem
    16 juni, 2010 vid 09:13

Jag ställer mig i ledet där man instämmer med TomW och pjoter.
    Ja, det stämmer pjoter, jag vet att vi hade lite delade meningar om kitestorlek innan men jag har kommit till insikt. Det är helt klart roligare att kajta än att inte kajta, och det är kul att ha bra tryck, såpass kul att jag skaffade mig en RPM 14m också.

Ifjol körde jag 60% med 12m och 40% med 9m. 35% av gångerna med 9m hade jag kunnat köra 7m, men jag klarade mig fint med 9m och behövde inte stå på stranden. Det var däremot rätt klent tryck i 12m ibland och många gånger jag fick stå på stranden, en 14-15m hade då gett betydligt fler dagar på vattnet.

Och som pjoter säger är dagarna då man kör 13-15m ofta soliga och fina, och livet leker mer än vanligt. Dessutom är en sådan storlek drake ofta väldigt stabil vilket ger extra trygghet för den som lär sig men även bra för de som övar nya urkrokade tricks då den drar som ett tåg, men inte loopar 2 gånger åt ”fel håll” om man skulle råka graba bomen lite fel efter en snurr eller handlepass.

Jag har bara gått upp i storlek för varje år, började 2008 med Rev 11m och Waroo 7m, ifjol med Neutron 12 och 9m och nu i år med RPM 14 och 10m (plus en svinbillig 7m för de där blåsiga dagarna). Det är kul att kajta och det är roligare samt enklare att kajta med tryck.

• dunderklumpen

Medlem
    16 juni, 2010 vid 15:59

Saken är ju den att jag ”måste” byta upp mig till nyare kite plus ytterligare en som komplement, då kanske det är bättre att som ni säger köra på en 14/15 kvm i sommar och en 10/11 eller liknande till hösten då det (antagligen) blåser mer… Och i så fall sälja min 12 kvm om man nu skulle få något för den.

• lima-ko

Medlem
    16 juni, 2010 vid 18:23

Ja, det tycker jag låter som ett bra alternativ.
    15-11 kanske blir lite mastigt (om du sen inte ska ha en 7 också!?) men 14-10 eller 13-9 av en relativt modern kite kommer ge dig ett vindregister på ca 4-14 m/s..!?

2009 Slingshot Rev2 15m för 5000: –
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=28082&title=slingshot-rev-9-2f13-2f15&cat=9
    2010 Slingshot Octane 11m för 7900: –
    http://www.lasurf.se/product_info.php?products_id=150

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

16 av 23 svar juni 2010
Nu
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA