Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Komprimera film

• samhansson

Medlem
    23 februari, 2007 vid 11:45

@Lars_K 293496 wrote:

Jag kör Adobe Premiere Pro. tycker windows media video blir riktigt bra med liten filstorlek och kan spelas med de flesta spelare utan plugins.
    Gå in på Export->Adobe Media Encoder
    I transcode settings tar jag
    format: “windows media”
    preset: “WM9 PAL download 1024”
    klicka i “pre encoding tasks” och välj “deinterlace”. tar bort randigheten vid rörelser…
    Resten brukar jag låta vara (variabel bitrate, 2 pass etc).
    Sen bara OK och save file.
    Brukar ta lång tid (beroende på dator..)
    Snart dax att lägga ut din SA-video tycker jag 😉

Var hittar jag

“klicka i “pre encoding tasks” och välj “deinterlace”. tar bort randigheten vid rörelser… ????”

Screenbump pleas…..

• gogga

Medlem
    23 februari, 2007 vid 13:28

Jag använder Premiere Pro 2.0, då ser det ut så här:

• lars_k

Medlem
    23 februari, 2007 vid 20:59

Bocka “pre encoding task”. Sen måste man även klicka på “deinterlace” för att aktivera detta…
    Så här ser det ut i version 1.5:

• steffo

Medlem
    9 mars, 2007 vid 13:29

Ett bra alternativ är SUPER som är gratis och enkelt att använda.

Gör så här, producera ut filmen i DV format. Tanka hem SUPER och koda om filmen i h.264 med AAC ljud i en MOV container. Kryssa i “Top Quality” för bästa bild. För PAL upplösning kan du få helt ok bild med 2000kbit/s, 4000-5000kbit/s för full kvalle. Ljudet kan du koda med 64-128kbit/s AAC.
    Kryssa i “Deinterlace”

Om man nöjer sig med 320*240 så räcker det med ca 500kbit. Sänk hellre upplösningen lite om du vill hålla ner filstorleken. Det blir bara skit om man försöker koda 576*720 i 500kbit.
    Det går även att köra från dos prompten för att optimera inställningarna.

Det även att använda h264 i en avi container med då kan man inte använda AAC ljud.

SUPER är riktigt smutt, kodar om från vadsomhelsts till vadsomhelst i princip. SUPER är egentligen bara ett grafiskt skal till olika opensource verktyg som x264 och ffmpeg mfl.

Nu är inte jag någon expert video komprimering men det är ungefär vad jag har kommit fram till hitils

• biggs

Medlem
    18 maj, 2007 vid 11:30

Laddade hem “Super” för att komprimera film på ett enkelt ( o gratis!) sätt.
    Får dock inte ihop det alls……
    Har lyckats “droppa” filen jag vill komprimera i nedre fältet men hur kommer man vidare ? “Deinterlace” ? hittar jag inte alls, kan man kanske “Pre-viewa” filen innan man bestämmer sig för format ?
    Någon som är haj på programmet som kan förklara (steg för steg) hur man går tillväga ?
    Har sökt på nätet efter en “dummy” anvisning men inte hittat något…..
    /Anti-hackern

• steffo

Medlem
    21 maj, 2007 vid 12:05

Deinterlace hittar du under Other Opts och där kan du även välja att bara konvertera en snutt för att se hur det blir. Klicka sedan på Encode.

• biggs

Medlem
    22 maj, 2007 vid 10:37

Tackar för tipsen!
    Har dock gått över till Virtual Dub. Tyckte det var lite mer överskådligt o tillomed så användarvänligt att jag kunde använda det…..:wink: !

• mbkpeter

Medlem
    23 maj, 2007 vid 13:53

@Steffo 369150 wrote:

Ett bra alternativ är SUPER som är gratis och enkelt att använda.

Gör så här, producera ut filmen i DV format. Tanka hem SUPER och koda om filmen i h.264 med AAC ljud i en MOV container. Kryssa i “Top Quality” för bästa bild. För PAL upplösning kan du få helt ok bild med 2000kbit/s, 4000-5000kbit/s för full kvalle. Ljudet kan du koda med 64-128kbit/s AAC.
    Kryssa i “Deinterlace”

Om man nöjer sig med 320*240 så räcker det med ca 500kbit. Sänk hellre upplösningen lite om du vill hålla ner filstorleken. Det blir bara skit om man försöker koda 576*720 i 500kbit.
    Det går även att köra från dos prompten för att optimera inställningarna.

Det även att använda h264 i en avi container med då kan man inte använda AAC ljud.

SUPER är riktigt smutt, kodar om från vadsomhelsts till vadsomhelst i princip. SUPER är egentligen bara ett grafiskt skal till olika opensource verktyg som x264 och ffmpeg mfl.

Nu är inte jag någon expert video komprimering men det är ungefär vad jag har kommit fram till hitils

Blir det lika bra kvalitet som QTPros egna H264 kodning? Jag gör säkert ¨något fel med mitt ljud eller nått, för mina QT filer blir för stora.

• steffo

Medlem
    23 maj, 2007 vid 14:11

Vilken kvalitet du får beror till stor del vilka inställningar du använder. SUPER är bara ett enkelt grafiskt skal till x264 som är själva programmet.
    För att få bästa möjliga kvalitet så kör från commandoraden och prova dig fram.
    Enligt tester så ska x264 vara en av de bästa codecs som finns.

Vilket ljudformat använder du? PCM ska du inte använda.

• ola_p

Medlem
    23 maj, 2007 vid 17:27

x264 är väl open source implementeringen av h264?

• snygging

Medlem
    2 juli, 2007 vid 08:14

@Biggs 384049 wrote:

Laddade hem “Super” för att komprimera film på ett enkelt ( o gratis!) sätt.
    Får dock inte ihop det alls……
    Har lyckats “droppa” filen jag vill komprimera i nedre fältet men hur kommer man vidare ? “Deinterlace” ? hittar jag inte alls, kan man kanske “Pre-viewa” filen innan man bestämmer sig för format ?
    Någon som är haj på programmet som kan förklara (steg för steg) hur man går tillväga ?
    Har sökt på nätet efter en “dummy” anvisning men inte hittat något…..
    /Anti-hackern

Efter att du har droppat trycker du på encode knappen.Under Other opt står deinterlace som för ivalt. Försök trycka i use direct show om möjligt (enligt programmet skulle det vara bäst),
    preview i gratis program??

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Komprimera film

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.