Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona en smart entypsklass

  • joachim_larsson

    Medlem
    26 september, 2006 vid 18:06

    Konan kanske tillåter att man har andra intressen också ?
    Jag själv cyklar ca: 600 mil om året och arbetar i allmänhet som alla andra.

    Adrenalinet får du när det blåser jag lovar…

    Ha Det !
    Jocke

  • jesper_b

    Medlem
    26 september, 2006 vid 21:30

    Rickard Retstickan Pastor A
    Du misstolkar mig totalt (kanske med flit). När jag säger att vindsurfer orginal kan vara, jag skulle till och med våga säga borde vara roligare att surfa på än konan, så handlar det om precis det jag skrev om – surfing! Det jag skrev om oven var surfing utan segel, med eller utan paddel samt longboard vågsegling i stora vågor i lättvind. Allt detta är rätt stora sporter och det finns bra utrustning för detta. Brädorna är på långt håll rätt lika Konan. Konana outline är helt enkelt tagen från dessa brädor. Ursprungligen var dessa shapade i samma Clarfoamblock som togs fram för att göra tandembrädor. Sålunda är de flesta SUP (stand up paddle boards) 12 fot och 6 tum långa. De är lite tjockare än vanliga longboards (dvs 9 – 11 fots longa surfbrädor, surf som i surf utan segel) men är mycket tunnare än konan, har en helt annan häck, fenan eller fenorna längst bak, inget centerbord mfl avgörande skillnader. Dessa brädor är som sagt gjorda för att svänga på och i riktig surf och passar allt ifrån nose rides i Lejet till stora double head vågor som inte är allt för extrema. Tja grabbar som Laird mfl tubar i och för sig på sina SUPs så med rätt surfare klarar de rätt extrema förhållanden. De passar som sagt även finfint för vågsegling i extrem lättvind. Börjar det blåsa mer tar man fram sin mer traditionella lättvindsvågis.

    Jämfört med dessa SUPs är konan inte speciellt surfvänlig och min gissning är som sagt att surfer orginal är en bättre SUP än en Kona.

    Joachim L
    Att sedan konan är en mycket bättre vindsurfingbräda i allt från stiltje och plattvatten till 15 sekundmeter och grov choppig sjö är en helt annan sak. Just för att den skulle funka i dessa förhållanden gör att den inte är en speciellt lämplig som SUP, och inte heller har en chans mot en Formula i 6 m/s.

    Restsickan igen
    Bilden på Gustav på Lejet är skitfin. Ljuset, vågen, shortsen, stancen – allt ser riktigt bra ut. Jag har både vågseglat och longboardsurfat Lejet och vet hur fint det är. Min 9’0 Katzuma performer är grym på att plocka flacka långsamma vågor och när jag skulle surfa Lejet med den trodde jag att jag skulle få hur mycket som helst. Jag var riktigt förvånad över hur pass sega de ganska cleana vågorna var. I de förhållanden är en 10′ noserider eller än bättre en 11′ SUP nog den idealiska brädan.

    Det ändrar dock inte på fakta vad gäller Konans prestanda som SUP. Ut i lite hårigare förhållanden så är jag rätt säker på att vi alla skulle märka det (fasen vad tvärsäkert jag uttalar mig om en bräda jag inte ens stått på – men jag har kollat in den rätt noga och snackat med duktiga surfare som provat den).

    Återigen: Konan bygger på en riktigt bra idé. En bräda som barn och vuxna ska lära sig vindsurfa på SKA ha centerbord, då blir de första stapplande försöken oändligt mycket enklare. En lång smal bräda går mycket bättre i icke-planande förhållanden än en bred och kort. Jag håller med om att konan, och liknande brädor, är en riktig allrounder. Men som med de flesta kombiverktyg, kan den inte mäta sig med mer specialiserade verktyg. En äkta SUP surfar garanterat mycket bättre. En Formula varvar Konan flera gånger om i 6 m/s, en kompakt freeridebräda är betydligt livligare i 8 m/s. En freestyle … en våg…

    Återigen. Konan fungerar nog både som en helt ok tävlingsklass och är garanterat en lämplig familjebräda. Precis som en vindsurfer orginal kan den fuska som longboard/SUP, men det vette 17 om den är bäst på något.

    Jag tror min poäng är gjord. Leve alla typer av brädor! Sluta dock att lura er själva att tro att EN typ av bräda är bättre i en mängs OLIKA förhållanden som FLERA andra OLIKA typer av brädor är specialiserade på.

    Jag vill inte dissa Kona eller någon annan bräda, men tycker inte heller att man ska dissa en Formula för att den inte går bra i 2 m/s (det är den inte byggd för) eller en freeridebräda för att den inte tar lika mycket höjd som en centerbordsbräda, eller… nej nu börjar jag bli rejält tjatig och trött på mig själv.

    Jesper B

  • lbj

    Medlem
    26 september, 2006 vid 21:31

    Jocke
    Kul att du är tillbaks

  • swe-514

    Medlem
    27 september, 2006 vid 07:35
    Jesper_B wrote:
    Rickard Retstickan Pastor A
    Du misstolkar mig totalt (kanske med flit). När jag säger att vindsurfer orginal kan vara, jag skulle till och med våga säga borde vara roligare att surfa på än konan, så handlar det om precis det jag skrev om – surfing! Det jag skrev om oven var surfing utan segel, med eller utan paddel samt longboard vågsegling i stora vågor i lättvind. Allt detta är rätt stora sporter och det finns bra utrustning för detta. Brädorna är på långt håll rätt lika Konan. Konana outline är helt enkelt tagen från dessa brädor. Ursprungligen var dessa shapade i samma Clarfoamblock som togs fram för att göra tandembrädor. Sålunda är de flesta SUP (stand up paddle boards) 12 fot och 6 tum långa. De är lite tjockare än vanliga longboards (dvs 9 – 11 fots longa surfbrädor, surf som i surf utan segel) men är mycket tunnare än konan, har en helt annan häck, fenan eller fenorna längst bak, inget centerbord mfl avgörande skillnader. Dessa brädor är som sagt gjorda för att svänga på och i riktig surf och passar allt ifrån nose rides i Lejet till stora double head vågor som inte är allt för extrema. Tja grabbar som Laird mfl tubar i och för sig på sina SUPs så med rätt surfare klarar de rätt extrema förhållanden. De passar som sagt även finfint för vågsegling i extrem lättvind. Börjar det blåsa mer tar man fram sin mer traditionella lättvindsvågis.

    Jämfört med dessa SUPs är konan inte speciellt surfvänlig och min gissning är som sagt att surfer orginal är en bättre SUP än en Kona.

    Joachim L
    Att sedan konan är en mycket bättre vindsurfingbräda i allt från stiltje och plattvatten till 15 sekundmeter och grov choppig sjö är en helt annan sak. Just för att den skulle funka i dessa förhållanden gör att den inte är en speciellt lämplig som SUP, och inte heller har en chans mot en Formula i 6 m/s.

    Restsickan igen
    Bilden på Gustav på Lejet är skitfin. Ljuset, vågen, shortsen, stancen – allt ser riktigt bra ut. Jag har både vågseglat och longboardsurfat Lejet och vet hur fint det är. Min 9’0 Katzuma performer är grym på att plocka flacka långsamma vågor och när jag skulle surfa Lejet med den trodde jag att jag skulle få hur mycket som helst. Jag var riktigt förvånad över hur pass sega de ganska cleana vågorna var. I de förhållanden är en 10′ noserider eller än bättre en 11′ SUP nog den idealiska brädan.

    Det ändrar dock inte på fakta vad gäller Konans prestanda som SUP. Ut i lite hårigare förhållanden så är jag rätt säker på att vi alla skulle märka det (fasen vad tvärsäkert jag uttalar mig om en bräda jag inte ens stått på – men jag har kollat in den rätt noga och snackat med duktiga surfare som provat den).

    Återigen: Konan bygger på en riktigt bra idé. En bräda som barn och vuxna ska lära sig vindsurfa på SKA ha centerbord, då blir de första stapplande försöken oändligt mycket enklare. En lång smal bräda går mycket bättre i icke-planande förhållanden än en bred och kort. Jag håller med om att konan, och liknande brädor, är en riktig allrounder. Men som med de flesta kombiverktyg, kan den inte mäta sig med mer specialiserade verktyg. En äkta SUP surfar garanterat mycket bättre. En Formula varvar Konan flera gånger om i 6 m/s, en kompakt freeridebräda är betydligt livligare i 8 m/s. En freestyle … en våg…

    Återigen. Konan fungerar nog både som en helt ok tävlingsklass och är garanterat en lämplig familjebräda. Precis som en vindsurfer orginal kan den fuska som longboard/SUP, men det vette 17 om den är bäst på något.

    Jag tror min poäng är gjord. Leve alla typer av brädor! Sluta dock att lura er själva att tro att EN typ av bräda är bättre i en mängs OLIKA förhållanden som FLERA andra OLIKA typer av brädor är specialiserade på.

    Jag vill inte dissa Kona eller någon annan bräda, men tycker inte heller att man ska dissa en Formula för att den inte går bra i 2 m/s (det är den inte byggd för) eller en freeridebräda för att den inte tar lika mycket höjd som en centerbordsbräda, eller… nej nu börjar jag bli rejält tjatig och trött på mig själv.

    Jesper B

    Jag ber om ursäkt att jag missförstod dig (det var ej med flit) – jag glömde bort vad Torö var för något place. Var faktiskt där och körde funboard i vågorna och gjorde allt för att missa stenarna – long time ago!). Dessutom skrev jag tidigare att det MESTA inte hänger på riggen (angående Konans hårdvindsegenskaper i citatsvar), när du skrev MYCKET hänger på riggen. Förlåt! För att detta inte ska mynna ut i något missförståndsrapparkalja så behövs ett förtydligande från min sida -Jeppe. Jag har skrivit om det på annat forum, kanske inte i klarspråk, och då om RSX “som “ide´klass”.

    Jag har ALDRIG påstått att Konan är bättre på allt. Jag tycker att Formulaklassen är en ascool och häftig på alla sätt. Vindsurfingens F18. Jadranimäj vad fort det går på kryssen i från 4-5 m/s. Hybrider är en kompromiss (godkänt på allt, men ej bäst på nått – förutom att vara en kompromiss på Formulasegling) och verkar ännu inte slagit så stort bland segel och vindsurfingklubbar (iof har de bara funnits i 1år).

    Mitt påstående är att Kona OD konceptet är den brädklass som i dagsläget är den mest lämpliga att få accepterad i seglarklubbar om chansen fås.
    (Brädseglingens Laserjolle, men roligare såklart (Subjektivt:wink: )

    Vidare, Konaklassens succe kommer gynna alla grenar av vindsurfing (Min övertygelse). Kanske det är så att den t o m kan rädda Formulklassen i Sverige från att tyna bort helt, och i vilket fall som helst bidraga till dess populäritet (Det förtjänar Formulan). troligen gynnar det även RSX-klasen. Nog fjäskat om det. Det borde i a f framgå vad jag tycker om Formula och alla andra vindsurfinggrenars behovsrättighet vid detta laget.

    Nu tänker säkert Starboard”ligan”: ” Är det nått som räddar formulan så är det Phantom OD klassen”. (En Prodigyliknade hybrid – ett påstående enbart taget från att sett brädorna på bild, så ta det för vad det är..)

    Jesper B, jag har pratat med SVF och de har sagt att de inte är intresserade av att sanktionera Kona cup nästa år (Den här gången tänker jag inte hänga ut vilken person jag pratat med – justare så:wink: ) Överhuvudtaget är longboardintresset i SVF milt uttryckt – ljumt!

    Så till alla kategori 3 surfare :cool2: (De som inte passar in i Jesper B:s klarsynta systematisering och kategorisering i mellanmjölkens land (Snott från J. Gardell :laugh: )
    Kanske det är en bra ide´att starta ett longboardforum här på Steffos eminenta site? Så slipper ni få magkattarr när ni ser SWE 514 i framtiden.

    Jag tänkte fortsätta använda dig Jesper i “marknadsföringskuppen”. Även om du inte orkar/vill angagera dig i entypsklaser och dittan och dattan, så bidrar du med mer än du tror. Nedan är ett citat från dig skrivet på Formulaforumet (steffo) tidigare i år (Swedish windsurfingtour 2006) och i o m att detta är ett öppet forum så borde det vara okey. Du får gärna kommentera detta påstående, dvs om du fortfarande står för det idag. Jag tycker detta är som musik i mina öron.

    “Då tänker jag inte enbart på vindsurfingklubbarna utan även på seglarsverige. Formula vindsurfing är en seglingsklass bland andra. Vi borde “utnyttja” seglarförbundet mycket mer och aktivt få seglare i andra klasser att upptäcka oss. Som gammal jollekappseglare och KSSSare är det slående hur jolleseglare nästan alltid kommer fram och är nyfikna på vår klass när man råkar segla bland bland dem. Dock finns inte vi med i deras tränare och klubbars medvetande vad gäller olika intressanta klasser. Den dagen en KSSS tränare inte avråder utan till och med rekommenderar sina optimist, e-jolle, eller 420 seglare att välja vindsurfing som nästa klass – då är vi hemma!”

    Så vad skall vi göra nu – hur ska vi komma hem?

    Nu tycker även jag, att jag blivit tjatig (låångrandig)!

    Mvh Rikard, som beundrar ditt flexibla sinne – Jeppe (om jag får kalla dig det vill säga?)

    P.s Jag håller på att lura in “Stippe” i Konakappseglingen. Han verkar ha nappat, när jag sa, att han inte hade en chans mot mig. Och att mina tidigare framgångar på kappseglingsbanorna berodde på materialet (Dvs utrustningen. Han Div I och jag Div II seglare) D.s

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2006 vid 07:44

    Tanken med Kona-brädan är inte att den ska “ta över” all vindsurfing och att nu ska alla sälja sina brädor och bara ha Kona brädor.

    Det är väl kanske en normal rädsla då det skrivits så mycket om Kona-brädan.

    Vågsurfing, freestyle, formula, freeride, speed, mfl former med dess specialiserade brädor och segel kommer inte försvinna och ersättas med Kona.

    Kona är en väldigt allround bräda som kan användas till mycket och speciellt OD tävlingar och bara cruisa runt med likt det som lockade så många på 80-talet till vindsurfingen.

    En sådan brädan har inte funnits sedan de försvann då de mer extrema funboard-brädorna tog över under 90-talet och vindsurfingen höll på att dö ut.

    Kona brädan kanske kan locka fler människor till vindsurfingen igen och vi kan ha tävlingar med flera hundra deltagare istället för ca tjugo som det är på det flesta tävlingar nuförtiden.

    Detta kanske kan resultera i att vi i framtiden får via Kona-klassen nya vågsurfare, freestylare, formula seglare av världsklass typ Bringdal…

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2006 vid 08:37

    Vad är den stora skillnaden mellan en Kona och den utdöende OS mistral brädan.

    Stora lättseglade brädor med centerbord som fungerar OK i lätt och hård vind.

    Har sett bilder på R Naish när han slänger riggen och vågsurfar med en gammal Equip. Funkar tydligen till det med.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 september, 2006 vid 10:15

    Yo Rikard!
    Flexibelt sinne – sluta smöra. Men OK, du verkar inte så ovig du heller. Jag menar från RSX- till Konafanatism på några månader…

    Det var ett skämt och jag vet inte riktigt vad denna offentliga debatt egentligen handlar om. Ögnar man igenom tråden framstår vi alla som ganska överens om än utifrån lite olika perspektiv.

    Jag är dessutom rätt kluven:

    Som surfare och vågseglare tycker jag det är rätt coolt med att vindsurfingen är en liten sport med fanatiska naturälskare som rippar gärnet trots kyla och halvkassa förhållanden. Jag skulle aldrig vilja förvandla detta till någon slag red bull reklamsport eller till en överorganiserad idrott. Att de flesta freestylare inte tävlar tycker jag är coolt snarare än ett problem. Gemenskapen när ett bra vågseglingsspot slår till ska defintivt inte förstöras av en massa tävlingsattityder (vilket självklart inte hindrar roliga wave-classic eller att alla laddar järnet). Jag vill definitivt inte “förstöra” den sköna avslappnade attityden som finns bland annat på den svenska vågseglingscenen. Helt ok med lite föreningsverksamhet och klubbträffar men nuvarande nivå känns rätt bra.

    Som Formulaseglare kan jag tvärt emot se hur man skulle kunna utvidga olika typer av kappsegling på bräda i idrotts- och seglarsverige. Formulaklassen är en grymt extrem form av kappsegling om man tittar på prestanda och den är dessutom mycket billigare och mer lätthanterlig än alla andra någorlunda extrema kappseglingsklasser. Det finns ingen vettig anledning till att det inte finns ett gäng formulaseglingar i varje större kappseglingsällskap. Traditioner, okunskap och kanske faktiskt förbundets ofömåga att göra något konkret för att klassen ska växa.

    En ännu mer lätttillgänglig klass som funkar även i ickeplaning borde det väl finnas utrymme för. Och självklart tycker jag att en sådan klass borde samordnas med Formulaklassen via förbundet. Då slipper vi ha parallella kupper, organisationer mm och kan lägga resurserna på att tillsammans få till riktigt bra tävlingar. Personligen tror jag en sådan klass skulle må bra av en strikt regel som gör att man kan vara med lite alla möjliga brädor, typ gamla Division 1, men jag kan ha fel. Kanske är Konan biljetten!

    Jag tror absolut inte en sådan klass är ett hot mot Formulan (som ÄR enkel att segla, billig att skaffa och har prestanda som slår det mesta), tvärt om kan nog en ny sådan klass fungera som insteg till brädkappsegling och på sikt gagna även Formulaklassen. Skittrist att höra att vårt föbund inte vill vara med och kanalisera all energi från dig Rikard och andra som vill dra igång en ny stockkappseglingsklass.

    Du får självklart “använda mig” och min eventuella flexibilitet, mina långa dravlande konfenlinlägg, mm i syftet att få till en stekhet stock-kappseglings-klass! Who knows vi kanske ses på mållinjen!

    /Jesper B

  • swe-514

    Medlem
    27 september, 2006 vid 11:19
    Oregistrerad wrote:
    Vad är den stora skillnaden mellan en Kona och den utdöende OS mistral brädan.

    Stora lättseglade brädor med centerbord som fungerar OK i lätt och hård vind.

    Har sett bilder på R Naish när han slänger riggen och vågsurfar med en gammal Equip. Funkar tydligen till det med.

    Skillnaden ligger f f a i att Konabrädan onekligen är snabbare och mycket mer lättseglad i hårdvind än Mistralen.

    Kona-klassreglerna (internationella) blir klara, troligen inom 1-2 mån, men som det ser ut nu blir det 4 viktklasser (Som på den “gamla goda” Windsurfer original tiden (A,B,C och D-klass) – för de som var med). Till Kona VM i nov/dec Thailand kommer det dock vara 2 viktklasser (lika mång i varje – efter invägning) och endast Aerotech Zenith 7,4 (Klasseglet).

    Till nästa år kommer riggstorleken anpassas såtillvida att: < 65 kg kör med 5,8kvm, 65-85 kg kör med 7,4 (De vägs in och delas in i två lika stora klasser,
    >85 kg kör med 9,0 kvm. Riggen kommer vara camberfri och X-ply material. Riggen är lite modernare än Mistral OD, men anpassad till Konabrädan och ska fungerar i både lätt – hårdvind (har ej testat den själv, men läst positiv kritik om den)Totalt pumpningförbud eller mkt begränsad pumpning kommer appliceras.

    Skillnaden är att Mistral har en viktklass (Dam och Herr) ett segel 7,4 och fri pumpning (Men de kanske ändrade på det när det inte är OS-klass längre. Rätta mig om jag har fel?)

    Det var väl det stora hela för denna gången.

  • rabbit

    Medlem
    27 september, 2006 vid 14:51

    Kan någon förklara varför ni skall starta en ny tråd varenda jävla gång ni skall hypa den där retro-plankan?

    Hade det inte varit ide att fortsätta i den gamla, eller den innan eller…

    På ett seriöst forum hade man nog blivit bannad om man sket i forum-praxis och search funktionen innan man postade.

    Jag har kvar en gammal Klepper S203. Om jag får se en Kona så skall jag komma och räjsa. Tror inte jag kommer så långt efter… 😉

    -fred, vind och snö!
    /r

  • marden

    Medlem
    27 september, 2006 vid 16:02

    vill igentilgen inte heller lägga mig in i denna diskution men kan inte åta bli efter att fått prova en rsx ihelgen som väl är lite av samma typ.ser mig också som elitmotionär o det va bra fysikt att bara bära ner skiten i sjön:)väl där gick det lika trögt o ont i fötterna fick man av att sparka centerbordet upp o ner i takt med vindbyarna där man gick från planing till icke o hade de bara blåst 1-2m/s mer hade jag åkt åttor runt den me min gamla hypersonic.
    också har jag svårt att se denna oerhörda längtan att glida runt i 2-3m/s de är väl bara att plocka fram sin gamla pråm från börgan av 80 talet o glida på .själv hade jag hellre köpt en segelbåt igen o plockat med hela familgen på en tur i skärgården i dom vindarna om jag längtat efter det

  • swe-514

    Medlem
    28 september, 2006 vid 07:58
    SWE 514 wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Vad är den stora skillnaden mellan en Kona och den utdöende OS mistral brädan.

    Stora lättseglade brädor med centerbord som fungerar OK i lätt och hård vind.

    Har sett bilder på R Naish när han slänger riggen och vågsurfar med en gammal Equip. Funkar tydligen till det med.

    Skillnaden ligger f f a i att Konabrädan onekligen är snabbare och mycket mer lättseglad i hårdvind än Mistralen.

    Kona-klassreglerna (internationella) blir klara, troligen inom 1-2 mån, men som det ser ut nu blir det 4 viktklasser (Som på den “gamla goda” Windsurfer original tiden (A,B,C och D-klass) – för de som var med). Till Kona VM i nov/dec Thailand kommer det dock vara 2 viktklasser (lika mång i varje – efter invägning) och endast Aerotech Zenith 7,4 (Klasseglet).

    Till nästa år kommer riggstorleken anpassas såtillvida att: < 65 kg kör med 5,8kvm, 65-85 kg kör med 7,4 (De vägs in och delas in i två lika stora klasser,
    >85 kg kör med 9,0 kvm. Riggen kommer vara camberfri och X-ply material. Riggen är lite modernare än Mistral OD, men anpassad till Konabrädan och ska fungerar i både lätt – hårdvind (har ej testat den själv, men läst positiv kritik om den)Totalt pumpningförbud eller mkt begränsad pumpning kommer appliceras.

    Skillnaden är att Mistral har en viktklass (Dam och Herr) ett segel 7,4 och fri pumpning (Men de kanske ändrade på det när det inte är OS-klass längre. Rätta mig om jag har fel?)

    Det var väl det stora hela för denna gången.

    Jo, glömde nämna en viktig detalj: Kona har INGEN mastskena, till skillnad från Mistral OD. Mastskenan behövs inte, tack vare stephullet i aktern ( En både objektivt och subjektiv kommentar)

    “Keep it simple stupid”

    “Alla vindar är Konavindar”

    “Kona – en modern longboard”

    P.s 1 Rabbit och andra Kat. 3 vindsurfare, som orkat/brytt er läsa denna “skit”(OBS! Detta är INGEN anklagelse!), än en gång – ett longboardforum på Steffo kanske är på sin plats, innan magkatarren blir till ett öppet blödande magsår?:wink: D.s1/Retstickan

    P.s 2 Mården, RSX är inte en longboard utan en hybriddesign (per def). Och det stämmer, som Jesper B skrev att jag har varit en RSX innehavare, och till följd av det fick jag bra fysik – för att inte överdriva för mycket.
    Min uppfattning är att utrustningen och ffa om du skall tävla på hög internationell OS-nivå, med FRI pumpning (Nu är kanske du inte just den typen – även om du är elitmotionär?) så kan man lugnt säga att det är fysiskt KRÄVANDE! Kolla in RSX nya site. Där görs en intervju av Byron Shaw, en elitRSX-seglare från England. Hon redovisar där för en helt vanlig dag på “jobbet” (Fast för henne – troligen ett “lindrigt” krävande och KUL jobb).

    Citat – ” Jag går upp på morgonen och börjar med en cykeltur på 2-3 timmar, sedan äter jag frukost och vilar lite, innan den viktiga träningen på vattnet börjar….”
    Hur många timmar det rör sig om kan jag bara inbilla mig (Och det är troligen betydligt mer än 1 h). Så ett heltidsjobb m a o. Så extrem som Byron S behöver man dock ej vara för att ha kul med RSX. Men att RSX skall bli en stor “folkklass” är nog inte sannolikt (Har förstått det nu :blush: ), med relativt tekniskt krävande utrustning, extremt fysisk (För det är ju klart man pumpar skiten ur sig – för att inte “kompisen” ska komma före. Lyckos er som är befriade från tävlingsdjävulen…. :wink:). Lägg där till ett pris på 35 000 kr på ett nytt kitt, begagnatmarknaden i Sverige är just nu stendöd). Men jag anser trots allt att RSX har sitt berättigande som OS-klass för tillfället.

    P.s 3
    Till Jesper B
    “att bli vid sin läst” Många klischéer blir det…..
    Det känns alltid tryggt att håll sig till det man kan -och jag kan inte ett skit om SUP:ar….ännu.

    Flexibelt sinne – ja – men är din kära hustru lika imponerad av det? För även om jag diggar denna egenskap hos dig – men att vara gift med dig …..Näh:grin:

    Skulle verkligen vara kul att se dig, Jesper, även på kappseglingsarenan med lite mer finlirtaktik. Men troligen ses vi då på startlinjen och inte vid mållinjen -eller?(Stippetaktik:wink: )
    D.s 3

    /Kära Hälsningar från en Vindsurfingvän (med stort kappseglingsintresse) – tro det eller ej – alla Kat 3 surfare. (Nog smörat……:tongue: )

  • jesper_b

    Medlem
    28 september, 2006 vid 08:19

    Jag lovade mig för ett tag sedan att inte skriva i trådar som denna. Tar både tid och jag vet inte riktigt om det ger varken mig själv eller andra så värst mycket. Men den däringa pastorn är en fantastiskt skicklig retsticka. Flexibel eller instabil – det är frågan?

    Hur som helst vet jag inte riktigt hur min fru kom in i sammanhanget? Eller vilken relevans det har att pastorn ställer sig tveksam till att vara gift med mig? För alla som träffat mig och min hustru torde det stå bortom allt tvivel att jag är en riktigt stel tråkmåns jämfört med min fantastiska, och extremt stabilt flexibla, hustru.

    Rickard. Jobba nu vidare med att bygga en folkbrädeklass här hemma (om det nu är din läst), men försök samtidigt undvika att reta gallfeber på stora delar av etablerade vindsurfingsverige. Precis som du och en hel del andra race-veteraner som inte vindsurfat aktivt på några år kan ha lite svårt att känna igen er bland freestylare, Torörippers och andra kortbrädeseglar, har nog en stor andel idag aktiva vindsurfare svårt att förstå vitsen, eller behovet, av en stock och än mindre av en kappseglingsklass.

    Nu kommer jag INTE skriva mer om detta.

    /Jesper B

  • swe-514

    Medlem
    28 september, 2006 vid 09:15
    Jesper_B wrote:
    Jag lovade mig för ett tag sedan att inte skriva i trådar som denna. Tar både tid och jag vet inte riktigt om det ger varken mig själv eller andra så värst mycket. Men den däringa pastorn är en fantastiskt skicklig retsticka. Flexibel eller instabil – det är frågan?

    Hur som helst vet jag inte riktigt hur min fru kom in i sammanhanget? Eller vilken relevans det har att pastorn ställer sig tveksam till att vara gift med mig? För alla som träffat mig och min hustru torde det stå bortom allt tvivel att jag är en riktigt stel tråkmåns jämfört med min fantastiska, och extremt stabilt flexibla, hustru.

    Rickard. Jobba nu vidare med att bygga en folkbrädeklass här hemma (om det nu är din läst), men försök samtidigt undvika att reta gallfeber på stora delar av etablerade vindsurfingsverige. Precis som du och en hel del andra race-veteraner som inte vindsurfat aktivt på några år kan ha lite svårt att känna igen er bland freestylare, Torörippers och andra kortbrädeseglar, har nog en stor andel idag aktiva vindsurfare svårt att förstå vitsen, eller behovet, av en stock och än mindre av en kappseglingsklass.

    Nu kommer jag INTE skriva mer om detta.

    /Jesper B

    Att gå in på privatlivet är alltid en känslig sak – hur långt kan man gå egentligen? Och det var menat som ett skämt – kanske inte speciellt kul det heller? Jag är övertygad om att din familj är lycklig med dig, och du i dom – men jag är ju en man trots allt – flexibel eller instabil? – eller både och?

    Nu känner jag mig lite utvisad (rött kort) även på detta forum (Inte bara på Formulaforumet Steffo) och gör nog klokt i att försvinna ett tag – gå upp i atomer – jaaa, kanske instabil trots allt……..

    Och ska du Jesper INTE skriva om detta något mer, så ska inte jag vara sämre. Bättre att vänta på ett longboardforum, vilket skulle vara ett gynsammare forum för mig – tror jag. (Mycket jag och mig här)

    Men det bästa, och det retar nog dig Jesper, är att jag fick SISTA ordet – om du nu håller vad du lovar vill säga. (Iaf på detta forum. Tyvärr är jag oförbätterlig). Kanske det bara är du som orkar läsa detta dravel?:wink:

    Säga vad man vill, men en skicklig retsticka det är jag nog! Är det bra eller dåligt….?

    Slutsats 1:
    Nu är det bättre att kanalisera energin på något vettigt, än att svamla runt på detta forum och reta gallfebern på alla inbilska trångsynta oflexibla hjärnor, som inte förstår poängen med att kappsegla/brädsegla en lång plan stock med “häng” (Du har faktiskt en suverän poäng där – Jesper). Men jag förstår er – men varför bry sig? Fast det är ju klart att ett forum är ju till för alla att tycka vad de vill. Och tydligen finns det regler för det också? Så ut och Vindsurfa med det ni (Kat 3) älskar mest. Peace love and understanding. Dags att skaffa “häng”?

    Slutsats 2:
    Dags at MOTIONERA och då handlar det inte om att pumpa RSX – om du förstår vad jag menar 😉
    /Adios – Puuuust, dags att åka ut och brädsegla KONA!

  • ola-h

    Medlem
    28 september, 2006 vid 09:37

    Jag är mest flexibel, jag har köpt en slalombräda…

    Fast SUP lockar nog lite mer:

  • adde

    Medlem
    28 september, 2006 vid 09:52

    En sup lockar väl alltid?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona en smart entypsklass

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.