• Posted by mackan001 on 9 maj, 2016 at 06:16

    Hej! Ngn som kan dela med sig av erfarenheter betr tex Kona One? Söker en bräda för lättvind och expeditionskaraktär läs “istället för havskajak” ;).
    Seglar Firemove 120 å har segel från 5 kvm o uppåt. Vad sägs om att använda bef freeriderigg med tex 8,5 kvm (ska ju inte tävla så det behöver ju inte vara Kona orginal)?

    Tips? Ideér?

    Fler dagar på havet är målet 😉

    mackan001 replied 8 years, 7 months ago 7 Members · 13 Replies
  • 13 Replies
  • rmz

    Member
    9 maj, 2016 at 07:38

    Bra val för det du söker, hade nog valt konarigg ändå för höjdtagning och vindspännvidden, välj storlek efter vikt så får du ut max av brädan, grönt 8.2 är bra allroundsegel, tänk bara på att lattorna inte går fri masten på samma sätt som på ett freeridesegel vid rätt ringning!
    /Per

  • dendrite

    Member
    9 maj, 2016 at 07:44

    Starboard Phantom kan vara ett alternativ annars.

  • emmhmms

    Member
    9 maj, 2016 at 20:25

    Jag kan dela med mig erfarenheter av en Starboard Phantom 320 som jag haft en sommar. Jag tror att en Kona One-ägare skulle hålla med i det mesta jag skriver. Det är troligare att du skaffar en Kona One än en Phantom 320 då sistnämnda inte längre produceras och jag har sett 1 begagnad under ett par års tid på Surfzone.

    Jag har tyckt det varit väldigt kul att göra långturer på P320 (tretimmarsturer). Fler dagar på vattnet har P320 absolut gett!

    Åka in i vindfattiga vikar eller göra strandhugg bakom en ö som ger lä är inget hinder för en P320.

    Höjdtagningsförmågan är löjligt bra när man får in tekniken och tillåter lovartsidan, med hjälp av centerbordets kraft, resa sig, och läsidan av brädan kilar ner sig i vattnet. Krävs att det blåser 3-4 m/s och uppåt för det ska ske.

    Fäller man in centerbordet gå det bra att plana med brädan, då skjuter du också tillbaka mastfoten till något av de 3 bakre lägena. Blir en annorlunda känsla mot en planande freeride/formula av att ha så många meter framför fötterna, känns som en pansarvagn, “här kommer jag ur vägen” när man slår mot vågorna.

    Pansarvagn för att brädan är 320cm och volymen något på 260 liter. Åka pansarvagn hela tiden vill jag inte göra så bra om man har en freeride som komplement.

    Något brädan inte är bra på är att hålla planingen i vindhål. Tappar man planingen är planingströskeln snäll för att brädan är så lång, du måste inte pumpa upp den.

    Om vi återgår till segling med centerbordet nere så är inte brädan villig att ändra kurs, det är ju bra när man tar höjd med när du ska göra ett slag/gipp gör sig ett centerbord på 70cm till minnes, den är helt enkelt jävligt trög att få runt vid ett slag! Gipp går lättare.

    Seglen jag använt har varit 2 cams Sailloft Traction 7,5/9,5. Känns som en bra kombination, ingen tanke på att skaffa något annat till brädan. Jag är 190cm lång och 77kg tung.

    Bra att ha saker är justerbart uthalstrim och en mastförlängare som är justerbar. http://www.surfspot.se/forlangare-north-sails-power-xt-2-0-sdm.html
    Skönt att kunna justera om det blåser upp och man är långt från utgångspositionen!

    Alternativ till P320 är som sagt Kona One. Starboard har i Phantomserien 377 och 295 där båda finns i olika volymer beroende på din vikt. Jag har tyvärr inte seglat något av alternativen.

    Har du läst ända hit har du säkert tröttnat på text så nu blir det film!

    1. Pansarvagnen https://youtu.be/WisZT5WaU8E?t=3m5s

    2. Glidarn https://youtu.be/7niXFrf1yhM?t=18s

  • rillestark

    Member
    10 maj, 2016 at 16:26

    @Mackan001 739050 wrote:

    Hej! Ngn som kan dela med sig av erfarenheter betr tex Kona One? Söker en bräda för lättvind och expeditionskaraktär läs “istället för havskajak” ;).
    Seglar Firemove 120 å har segel från 5 kvm o uppåt. Vad sägs om att använda bef freeriderigg med tex 8,5 kvm (ska ju inte tävla så det behöver ju inte vara Kona orginal)?

    Tips? Ideér?

    Fler dagar på havet är målet 😉

    Jag har seglat min Kona One sedan 2006.
    Jag seglar mest insjö å till det är jag bra nöjd med egenskaperna.
    Har gått igenom en hel del olika segel inklusive originalriggen i storlek 7.4. Den ger överlägset störst register å funkar bättre än något annat i lättvind dock så gillar jag inte riggens beteende i hårdvind även om den är fullt hanterbar.

    Nu seglar jag ju helst när det blåser bra så jag planar så freeride segel runt 8.5 kvm utan camber är min melodi.
    Challenger Fluido 9.3 var mitt fösta stora segel. Väldigt stabilt å bra drag, men tungt som få med tjock monofilm hela vägen till toppen.
    Simmer Zero Seven 8.3 var en favorit tills det gick sönder. Simmer Vmax 8.6 lirar inge bra med brädan å har nog för mycket mastfotstryck men mitt senaste inköp Loftsails Oxygen 8.5 kändes riktigt bra sist jag var på vattnet! 🙂

    Justerbart uthalstrim som nämns ovan är nödvändigt på större segel, som jag ser på saken och ger ett större register. Så det rekommenderas varmt. 🙂

    Jag använder också en något större fena runt 48-50 i lättvind å byter till 43-44 när det blåser i. Till mindre segel kör jag en 38.

    Frid!

  • mackan001

    Member
    10 maj, 2016 at 20:41

    Precis så! Tack för bra tankar å input. Väljer inte 3 m/s… men vill ju segla då också! Lite pråmkaraktär och fin höjdtagningsförmåga skapar fina möjligheter att utforska världen under några timmar! 😉

  • mackan001

    Member
    10 maj, 2016 at 20:45

    Ok, så du har en Kona One? Finner inte några direkta alternativ i denna genre, finns det (om man inte tittar bakåt en massa år)?

    Kan man tänka sig ett Kona One köp å använda bef Freeriderigg? Skulle vara det enklaste.
    Det andra alternativet verkar kräva att man slantar upp å köper en ny Kona med ny tillhörande rigg vilket blir en bit över 20 lapp för en med tex 8,2 kvm rigg. Lite i mastigaste laget kan tyckas.

  • bicless

    Member
    10 maj, 2016 at 20:58

    Jag har seglat Kona med vanlig freeriderigg, funkar helt ok. Man behöver inte vara superkräsen direkt från början tycker jag. Styrkan med Kona är att den går bra både i lätt och rätt hårda vindar, väldigt brett register. Men i respektive vind finns det specialistbrädor som går bättre. En dedikerad longboard går bäst i lättvind typ Starboard phantom 377, men svindyra. Phantom 295 och 320 lite billigare och nice de med. Tyvärr har Starboar prissatt dem så högt sista säsongerna. Ca 15-17.500 för bara brädan för en 295 eller 320 och typ dubbla för 377. Sista 2 säsongerna kör jag istället mycket på Starboards windsup, den glider ännu bättre en konan faktist och nästan som en 377, älskar den bräda. Dessutom en riktigt bra SUP. Konan är dock lite rejsigare med sina fotstroppar, och rejäla trim på mastfotsplaceringen. Så beror lite på vad man vill ha. Vill man supa också och ha maximalt med glid i lättvind men också rolig planing tycker jag du skall kolla in starboarden, den heter 12’2 freeride: http://www.surfspot.se/vagsurfing/standuppaddelboard/brador.html?cat=170. Jag har seglat upp i väddö kanal med den vilket säger en del om kryssförmågan. Skall man inte supa och vill köra i stroppar så är konan kanonalternativ.

  • mackan001

    Member
    10 maj, 2016 at 21:09

    @Bicless 739081 wrote:

    Jag har seglat Kona med vanlig freeriderigg, funkar helt ok. Man behöver inte vara superkräsen direkt från början tycker jag. Styrkan med Kona är att den går bra både i lätt och rätt hårda vindar, väldigt brett register. Men i respektive vind finns det specialistbrädor som går bättre. En dedikerad longboard går bäst i lättvind typ Starboard phantom 377, men svindyra. Phantom 295 och 320 lite billigare och nice de med. Tyvärr har Starboar prissatt dem så högt sista säsongerna så vi har inte kännt att kunduderlaget finns för att lagerhålla dem. Vi pratar ca 15-17.500 för bara brädan för en 295 eller 320 och typ dubbla för 377. Sista 2 säsongerna kör jag istället mycket på Starboards windsup, den glider ännu bättre en konan faktist, älskar den bräda. Och bättre SUP. Konan är dock lite rejsigare med sina fotstroppar, och rejäla trim på mastfotsplaceringen. Så beror lite på vad man vill ha. Vill man supa också och ha maximalt med glid i lättvind men också rolig planing tycker jag du skall kolla in starboarden, den heter 12’2 freeride: http://www.surfspot.se/vagsurfing/standuppaddelboard/brador.html?cat=170. Jag har seglat upp i väddö kanal med den vilket säger en del om kryssförmågan. Skall man inte supa och vill köra i stroppar så är konan kanonalternativ.

    Gillar ju stroppar så http://www.surfspot.se/kona-one.html kanske e de bästa?
    Köpa bräda å använda bef rigg verkar ju enklast såklart.
    Komplettera med en mastfot så e ju saken biff?

  • bicless

    Member
    10 maj, 2016 at 21:11

    Ja precis, och det är dessutom vanlig standardmastfot som finns i alla surfbutiker, andra raceboard har ofta racemastfot.

  • the_novice

    Member
    11 maj, 2016 at 19:39

    @Mackan001 739080 wrote:

    Finner inte några direkta alternativ i denna genre, finns det (om man inte tittar bakåt en massa år)?

    De flesta stora märken har väl någon typ av centerbords brädor och/eller Raceboard modeller?
    Tex. Excocet och Bic Techno etc.

    Jag har provseglat Konan och jag tycker att seglingen är väldigt lik den man gjorde på 80-talet, tycker nog att det faktiskt har hänt en hel del utveckling sedan dess. Det finns ju lite mera moderna alternativ också som nog är bättre/roligare i planing, tänker då tex på Starboards Rio mfl.

  • rillestark

    Member
    12 maj, 2016 at 17:05

    Nåja, slappna av. Vi har ju haft den här diskussionen förut å jag har inte ändrat åsikt. 🙂

    Vindsurfingen var nog roligare på 80-talet för de flesta, för det var nästan en folksport. T.ex så var det ca 700 startande flera år i rad på motionstävlingen VLT-brädan i Västerås!

    Jag började vindsurfa 1981 å har prövat mycket av det som 80-talet hade att erbjuda. Ingenting av det går att jämföra med Konans egenskaper, enligt min erfarenhet.

    Du kanske hade fel trim å inte fick upp den ut vattnet ordentligt? 25 knop är inga problem på en Kona å den gippar härligt! 🙂

    Rockern tog Patrice Belbeoch från en course race bräda han designat för AHD -99. Det var före Formulans intåg. Brädan började säljas 2005 om jag inte minns fel, så visst den har en lång historia som dock inte innefattar 80-talet. 🙂

    Jag skulle säga att Konan kan det mesta men inte är bäst på något. 🙂
    Den är helt enkelt bra vid växlande vindar och när det ska seglas längre sträckor för den klarar det mesta naturen kan hitta på! 🙂
    Sedan finns det, som du säger, många lite modernare, ofta betydligt bredare brädor, som är bättre på en hel del saker. 🙂

    Frid!

  • rmz

    Member
    14 maj, 2016 at 11:29
  • mackan001

    Member
    16 maj, 2016 at 05:50

    Rackarns e bortrest å såg annonsen för sent! Ngn som sett ngn annan kona el liknande till salu? Köpa en ny till schysst pris kanske kan va ett alt?
    Mats 0706229221

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.