Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Konas smarta brädor.
Taggad: våg, våg freestyle, freestyle
-
Konas smarta brädor.
doc svarade 16 år, 7 månader sedan 37 Medlemmar · 150 Svar
-
Minitanker är bra för dom som har en stor bräda och vill ha en mindre, men inte en så liten att man måsta vara nervös för vinden, den går att dra rigg
Det känns som turbon hoppar in när den går upp på andra steget.Tester från från Wind Magasin,Exellent ergonomic deck pads boosted by comfortable shock absorbers, surfs in 6 knots of wind,turns like a real toy in the waves, very seducting concept for medium and really light wind…extremly fast on plane, love aggresive wave riding style.
Test från Surfers Germany 08.07 The Kona Minitanker is easy to surf with sufficient volyme and has very big windrange. For advanced windsurfers this should be a second board for less wind and nice waves. For occasional wave riders probably the board they have always waited for.
10.5 kanon för dom som vil surfa med seglet i vågorna när man inte kan segla med små vågbrädor.
Test av Wind Magazine:
sailing in 3 to 6 knots of wind is fun in the waves, real fun freeride board in free ride mode, quickest on the plane, versatile…big range…light wind.11.5 fungerar bra att surfa på utan segel väldigt följsam och lätt att segla på.
(kommer i morgon med flera tester)mvh
Joachim Larsson (http://www.konanordic.com) -
En liten hake
I Sverige finns det inga vågor att rippa när det blåser 3-6 m/s. -
någon som har sett filmem djurkyrkogården?
går att dra paraleller till denna tråden. låt den vara död! -
-
Ascoolt men funkar ju inte i Sverige!!!! Inget swell utan vind och när det blåser kuling vill man inte vara på en Kona.
-
@Oscar 442016 wrote:
Ascoolt men funkar ju inte i Sverige!!!! Inget swell utan vind och när det blåser kuling vill man inte vara på en Kona.
Lite kommentarer från vågsegling på Kap Verde!
Var på Kap Verde och gjorde min egna erfarenheter av Kona MiniTanker, när brädan planar vill den aldrig sluta, seglande den med både 6:5, 5:4 och 4:5. Ju mer det blåste desto mer flyttade jag bak mastfoten, en bräda som fungerar både i vågor och inte vågor, körde också med en längre fena och då tog den väldigt bra höjd, den kändes inte som en volym på 120 liter.
När det var lite vind var jag själv ute men var även när vinden gick upp till 32 knop med ett mindre segel, bra manöverförmåga och lättplanande.Joachim Larsson
http://www.konanordic.com -
Oregistrerad
Gäst31 mars, 2008 vid 13:55Helt enkelt den perfekta brädan. GÄÄÄSSP !
-
vindsurfing vs. kite
…
vindsurfing vs. kona
…
vindsurfing vs. ???slutsats: bort me kite samt kona innan listan blir för lång
-
Oregistrerad
Gäst31 mars, 2008 vid 17:29@Joachim_Larsson 455251 wrote:
Ju mer det blåste desto mer flyttade jag bak mastfoten, en bräda som fungerar både i vågor och inte vågor, körde också med en längre fena och då tog den väldigt bra höjd, den kändes inte som en volym på 120 liter.
Vad menar du med “fungerar i vågor”? “Flyttade bak mastfoten” “Vill inte sluta plana” “Stor fena tog bra höjd” – Seglade du verkligen vågor på Cap Verde? Verkar som du tänker som en formulaseglare, är du månne gammal racare? Jag har personligen sett Scott McKercher på ett masthögt Hookipa på en Formulabräda vid ett photoshoot – betyder det också att Formulabrädor “fungerar i vågor”? Bara för att brädan tar sig fram mellan bryten betyder väl inte det att det är en vågbräda? Hur beter sig din Kona i bottensvängen? Vilken teknik använder du på den i cutbacken? Funkar den att gå vertikalt med? Rider du den med mycket framfotstryck?
Tyvärr känns det som ju mer du skriver. desto mindre trovärdigt blit det. Gääässsspp
-
Oregistrerad
Gäst31 mars, 2008 vid 17:34@Oregistrerad 455327 wrote:
Vad menar du med “fungerar i vågor”? “Flyttade bak mastfoten” “Vill inte sluta plana” “Stor fena tog bra höjd” – Seglade du verkligen vågor på Cap Verde? Verkar som du tänker som en formulaseglare, är du månne gammal racare? Jag har personligen sett Scott McKercher på ett masthögt Hookipa på en Formulabräda vid ett photoshoot – betyder det också att Formulabrädor “fungerar i vågor”? Bara för att brädan tar sig fram mellan bryten betyder väl inte det att det är en vågbräda? Hur beter sig din Kona i bottensvängen? Vilken teknik använder du på den i cutbacken? Funkar den att gå vertikalt med? Rider du den med mycket framfotstryck?
Tyvärr känns det som ju mer du skriver. desto mindre trovärdigt blit det. Gääässsspp
Jo jag är inte en genuin vågseglare men jag försöket lära mig..hela tiden..jag återkommer, jag är envis..
Ha det
Jocke -
Vad är en SUP då? Trodde man kunde slänga på en rigg på den och ha den som lättvindsvågis?
-
Ja tråden handlade ju om hurvida Konas våglinje klara av vågor. För den som är en aning intresserad av det så finns det lite bilder här:
http://surfingsports.com/2008/03/longboard-wavesailing-revolution.asp
Och en ganska sansad utläggning längre ner i den här tråden:
http://www.kona-windsurfing.com/forum/read.asp?ID=332
(mängder av blider i wardogs postningar)
-
simpa;455290 wrote:vindsurfing vs. kite
…
vindsurfing vs. kona
…
vindsurfing vs. ???slutsats: bort me kite samt kona innan listan blir för lång
Det finns rätt så mycket trångsynta människor på steffo, vissa saknar tydligen helt kunskaper. Att Kona är ett windsurfingföretag som tillverkar många olika sortes WINDSURFINGBRÄDOR borde man känna till innan man kommenterar.
-
Kan vi inte flytta denna tråd till off-topics? Den har ju för länge sedan ballat ur. Börjar mest likna verbalt sänka skepp, alltså meningslöst tidsfördriv.
Logga in för att svara.