Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Konas smarta brädor.
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Konas smarta brädor.
doc svarade 16 år, 7 månader sedan 37 Medlemmar · 150 Svar
-
Joachim (Konanordic)
Gäst10 november, 2007 vid 20:36@surfslusken 427808 wrote:
“Vi” (inte jag) betalar åt helvete för mkt för skiten Cobra fabriken spottar ut. Jag vet vad brädorna kostar ut från fabriken där nere och inser där med att varken matrialet eller hantverket kan va av direkt toppklass. Sen hur fan dom tillslut kostar 11000-12500 pix här e för mej en gåta. Själv köper jag Proof brädor från GC, utvecklade och tillverkade av sanna entusiaster, för entusiaster. Till ett pris som e marginellt högre än Cobra brädor, för en produkt som är så otroligt mkt bättre. Och Jag tror inte Proofs, eller nån annan custom tillverkares, verksamhet påverkas det minsta av hur många svensson som står o drar rigg i stockholms skärgård, eller om Intersport o Stadium kränger 50tusen Kona brädor till glada bergsklättrande, skidåkande, golfspelande, stadsjeeps åkande, Slitsz läsande trendtöntar.
Så jag förstår fortfarande inte alls hur fler vindsurfare skulle va till nån som helst nytta för mej??? När folk pratar me mej om att dom funderar på att prova vindsurfing så råder ja dom alltid att hålla sej borta från skiten! Man blir bara beroende av de och livet utan vinsurfing e bra mkt enklare.
Skulle vilja svara på varfören bräda kostar 12000 sek! ledtiden för en bräda är 90 dagar ca:3 månader och vår Svenska säsong är 3 månader. Detta medför att man måste ju i princip alltid ta hem brädor så det finns till säsong för det går ej extra beställa. Detta medför att någon måste ta en riksk och det tar man bara om man kan käna sina pengar och få tillbaka plus lite till för att utveckla sitt företag! Och sedan så säljs inte Konabrädor på Intersport eller Stadium för marginalen tillåter inte detta! När det gäller Kona brädor så har du två olika nivåer, vågbrädorna är väldigt mycket mera påkostade än t.ex Kona ONE som är onedesign brädan som har sålts i Sverige.
Joachim Larsson http://www.konanordic.com
-
Oregistrerad
Gäst10 november, 2007 vid 20:38@surfslusken 427838 wrote:
Ja kanske inte va tydlig nog??? Poängen me hela min “histora” va just att försäljningen hos Proof o andra custom tillverkare inte kommer påverkas ett skit av att 35000 tusen svenska köper sej en Kona bräda dom badar med en sommar tills de inte är trendigt längre o den hamnar bakom garaget ovan på Dufor Wingen dom köpe på Obs sist de va “inne” me brädsegling.
Dessutom kan du nog inte tillämpa nåra företagsekonomiska standard modeller på en verksamhet som custom tillverkning av surfbrädor. För även om efterfrågan på en shapers brädor ökar så går de inte bara att bygga ut “fabriken”, utöka maskinparken o spotta ut fler brädor. Sen är ju dessa människor själv surf entusiaster som drar ut o seglar när de bjuds på bra förhållanden, o då blir ju jobbet lidande som för alla oss andra. Så ja tror dom flesta custom tillverkare redan kör för full kapacitet.
Vi kan bara uppmuntra dessa tillverkare, håller helt och hållet med dig! Standardbrädor är något helt annat!
-
Joachim (Konanordic)
Gäst10 november, 2007 vid 20:41Ville bara säga va kul denna diskusion blev…
Högt i tak och meningsutbyte utvecklar oss alla!
-
Varför ligger den här tråden under “Freestyle/Våg”?
För att irritera?
Om den bara hade startats under “Racing” (Formula, Raceboard, One design, Kona mfl), så hade den nog välkomnats istället. Säkert många där som vill vara med på VM i Motala om nåt år! -
konabrädan har hybris och tror det passar in under ALLA kategorier. förmodlige4n även speed…
-
Kan man inte skapa en undergrupp för gudabenådade brädor, så kan vi med vanliga undvika att skåda sanningen? Undrar om man kan skuta rådjur från sovrumsfönstret med en Kona?
-
inte bara det du kan dessutom använda konan som jaktkniv, så vass är den!
-
Joachim (Konanordic)
Gäst14 november, 2007 vid 16:39@alexasu 428202 wrote:
konabrädan har hybris och tror det passar in under ALLA kategorier. förmodlige4n även speed…
Speed för långa brädor över 3:4 m
Joachim
http://www.konanordic.com -
håller med andersbq, den här tråden borde inte ligga i freestyle/våg.
kanske under fritidsbåtar….. -
PGVirtual
Gäst15 november, 2007 vid 12:11Tja, tråden höll sig till ämnet rätt bra ungefär fram till postning 37. Men sedan bidrog bland annat Emil till att den tog en helt annan riktning 🙂
Men jag tycker fortfarande att det skulle vara kul att veta om KONA 10’5 och 11’5 har någon användning i Östersjön. Och kan MiniTankern vara något för riktigt tunga killar? Ifall det faktiskt finns testbrädor i Varberg så kan väl lokalbefolkningen testa dem och berätta för oss andra?
-
Nu får ni lite inspiras
tion om vad man kan göra ute i vågorna på en 10.5 -
och såhär kan det se ut med vanliga vågisar. skulle vilja se den här med en kona.
kona minitanker kan nog osm sagt vara fint på sina ställen, där man ahr swell, vilket vi som sagt inte har i sverige, här får vi stora vågor när det blåser bra.
dom få gångerna det ligger vågor kvar när vinden har lagt sej blir ganska dyra om man ska ha en kona surf för de få gångerna.
-
Bra att ni håller ställningarna mot Kona korståget o Pastorn här. Ja har fullt upp i den andra tråden.
Logga in för att svara.