Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Konsten att sabotera ett surfställe
-
Konsten att sabotera ett surfställe
Publicerad av christian på 21 september, 2002 vid 13:58Om följande lilla historia verkligen är helt sann vet jag ej, då jag inte såg det hela själv, men jag fick händelsen berättad av en trovärdig person och den manar hur som helst till eftertanke.
Vi var många som surfade på Väddö, Mats väg förra helgen.Det är ett av få ställen som är lätt att ta sig i och ur vid Nordliga vindar på Väddö. Parkeringsutrymmena var kraftfullt begränsade på den enskilda grusväg man fick använda för att ta sig dit. En man med hus precis vid stranden erbjöd då två surfande bröder att parkera på sin tomt!
Sådana människor skall man vara rädd om.Vad tror ni sedan händer när denna välvillige man skall köra ut sin bil och finner att det står en bil parkerad på tvären framför hans infart?
Några sådana incidenter till och jag garanterar att vägföreningen ledsnar på att ha oss där.
Som sagt, sant eller inte, manar det till eftertanke!
Uppmanar alla surfare att anlägga en extremt trevlig attityd mot de människor som de facto äger vägarna i sommarstugeområdena. Inbillar mig att detta råd är generelllt för riket.Kör fram, lasta ur och kör sedan direkt undan bilen till ett ställe där den inte är till hinder.
Glöm heller inte bort att det uppskattas att fråga om lov om du möter någon längs vägen.Surfiver är inget fel, men det är arrogans och nonchalans!
/Christian
anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Det finns andra exempel. I augusti tillbringade jag ett par dagar vid Apelviken. Trodde att jag som vanligt skulle kunna sova lugnt i min buss på P-platsen. Men nej! På morgonen blev vi som var där väckta av en nitisk kvinna från kommunen som hotade att bötfälla oss om vi stannade mer än 8 timmar. Och övernattning skulle man inte tolerera längre. Varför? Jo, därför att “vindsurfarna skräpar ner och producerar massa sopor”. Det är badgästerna, hävdade jag. “Nejdå”, sade hon, “kolla t ex vad ni surfare ställt till med i går kväll”. Så pekade hon på den gamla trasiga soffan som stod där, på resterna efter kvällens brasa (som eldats med avbrutna brädor från en ilandfluten och sönderbruten pall – med resterna skräpande på marken), diverse tomma juiceförpackningar och burkar. Inte extremt skräpigt, men tillräckligt för att reta kommun och badgäster. Så jag instämmer verkligen i din uppmaning om att vara varsam mot omgivningen (människor och natur)! Annars får vi på sikt ännu sämre “villkor” och ännu färre bra surfställen!
/Lars
(PS: Jag hörde rykten om nedrivna stängsel och intrång på tomter på Torö. Är det sant? När tar i så fall Nynäshamns kommun i med hårdhandskarna? Nån som kan bekräfta – eller dementera? DS) -
Bevara de få ställen som är bra.
Å ha kul på vattnet. -
Håller helt å fullt med ovanstående skribenter. Det jag minst av allt vill är att windsurfing ska drabbas av samma skitattityd som snowboarding drog på sig efter några år!
-
Även jag har hört dessa rykten och det är bara att beklaga. Förra lördagen
var en av de bästa seglingsdagarana jag haft på Väddö med 4.0-5.0 vindar och
ett brytande Mats Outer Reef. Har alltid uppmuntrat fler att komma hit och
upptäcka Väddö men nu i helgen tycks det ha kulminerat och blev kanske lite
fler bilar än vad den lilla vägen kan svälja. När man hör rykten om arrogans,
nonchalans och totalt hänsynslösa parkeringar känner man sig tveksam till
att dela med sig av sina pärlor i framtiden.Tror inte det behövs så många liknande incidenter förrän det tas upp i
vägföreningen och då kommer nog parkering vid mats väg vara ett minne
blott. Visa respekt och hänsyn för sommarstugegästerna!!!! Parkera inte,
rigga inte och klampa inte runt på privata tomter i onödan. Dämpa din
surfiver och använd ditt sunda förnuft när du parkerar!!! -
Aloha.
Håller med om att man ska visa respekt osv. Men själv börjar jag bli jävligt förbannand på det “revirtänkandet” som råder längs våra kuster och sjöar. “Privat, privat, privat privat!” Finns ju knappt några vägar åt oss med normal inkomst (mig iallfall) som inte har råd att ÄGA en egen väg att köra på och egen mark att ockupera. Det är ju här det stora problemet ligger!? Och anledningen till att det har blivit så beror inte på oss surfare utan på människans begär att ÄGA och ockupera! fyfan
Öppna upp kusterna och stränderna för folket!
Jonte
-
Det finns redan något som heter strandskydd i Sverige vilket innebär att den som äger en strandtomt har mycket begränsade möjligheter att anlägga saker på sin strand och har till och med skyldighet att hålla stranden åtkomlig för ett rörligt friluftsliv. Detta skall vi som har stor glädje av detta, vara väldigt försiktiga med att missbruka om vi vill ha kvar den möjligheten. Tänkt dig själv att du har lagt ner åtskilliga miljoner på en strandtomt och det sedan visar sig att den dagarna i ända är belamrad med surfare. Surfing bör bedrivas på ett sådant sätt att tomtägare störs så lite som möjligt om vi vill ha kvar våra allmänrättsliga rättig- och skyldigheter. Vilka iallafall jag tycker är ovärderliga, särskilt som surfare. Om vi alla använder naturen efter mottot: “inte störa inte förstöra”, så kan vi nog se fram emot fortsatt tillgång till våra kära stränder. Men om folk fortsätter att bete sig som svin så kan det nog ganska snabbt bildas en opinion för utökade rättigheter för markägare. Vilket kan få stöd ganska långt upp i samhället eftersom det förmodligen är fler ägare till mångmiljontomter än surfare som sitter på bestämmande positioner.
Det här blev ett mycket tråkigare inlägg än vad som var menat men använd sunt förnuft och fortsätt att ha kul och använda den tillgång till vatten som vi har.
Surfa på. /swetiger
-
Sen hae vi en annan sak som man inte får glömma.
Om man har strandtomt, visst dom kan inte stänga ute dig. dvs du får passera längs vattenkanten utan att störa.
Men du får inte utöva aktivitet.
Spela hög musik, att börja belamra en tomt med surfprylar är inte tillåtet tex.
Er vän på lanrmäteriet. -
Nu menar jag inte att man ska börja rigga på tomter osv. Jag tycker bara att det har blivit en så tråkigt utveckling med alla dessa förbudsskyltar överallt, och då tänker jag framför allt förbud på vägar. Tomtmark ända fram till havet får man inte ha! så det borde ju igentligen inte va något snack om OM man får rigga där eller inte!?…Fram med Tysken i Er, ta för er, annars kommer man ingen vart!!
-
Tror inte någon har något emot att man surfar eller seglar. Kan dock se mig själv bli ganska irriterad när någon snott min parkeringsplats på jobbet där jag betalar för elstolpen… och skulle någon ha dubbelparkerat hemma på min gata så jag inte kunde komma ut med bilen skulle jag nog rent av bli lite arg… Det är så enkelt att undvika onödiga incidenter om man bara använder sina små grå…
-
Håller helt med. Så fort man utgör en del av en grupp, exempelvis dom där lätt igenkännbara bilarna med surfgrejer på taket, så är det tyvärr så att man bedöms efter sämsta gemensamma nämnare. Dvs; är det någon som uppför sig illa genom att tex parkera fel, skräpa ner eller bara vara allmänt otrevlig så dras kollektivet över samma kam enligt principen: “Guilty by association”. Ni som håller på med klättring vet vad detta innebär. Många är dom klätterleder som har stängts av bara för att folk beter sig som idioter och inte tänker efter före. Det vore sorgligt om dom få spots som vi håller som favoriter inom vår sport skulle gå samma öde till mötes. Hur kortsiktigt är det inte att strunta i att parkera vettigt bara för att få 5 minuters längre segling om man sätter spotens framtid på spel? På Salnö är vissa stugägare redan trötta på surfarna som åker på deras privata väg.
End of gnäll. Såg att det var några som sprang runt med DV kamera den där helgen på Väddö, nån chans att det materialet hamnar på nätet, eller? Vore ju väldans roligt att se.
-
Omöjligt är det inte. Vi filmade iof mest seglare från vårat eget sällskap men det blev lite film på andra också. Vad hade du för prylar? Har jag några snuttar på dig så är det ganska lätt att klippa ihop. Du kan ju maila mig direkt. makkers@telia.com
Logga in för att svara.