-
Konstgjorda rev – en update
Så jag blev så exalterad av föregående inlägg om vågor på väst kusten att jag tog kontakt med projekt ledaren för rev projektet på länsstyrelsen. Nedan följer hans svar till mig.
“Hej Fredrik!
Kul att du är intresserad av projektet. Var själv nyligen på seminarie om konstgjorda rev där man visade på att surfrev byggs i vissa europeiska länder. I vårt län har vi dock valt att vara mkt restriktiva med konstygjorda rev. Revprojektet var en unik möjlighet att testa detta, men vi rekommenderar ingen allmän utläggning av rev på många olika ställen.
När det gäller surfrev så kanske detta, om det skall diskuteras, framförallt bör handla om helt öppna exponerade sandkuster där risken för syrebrist är minimal. I vårt län har vi mkt näringsrika instäcngda vatten där det kan få negativa konsekvenser.”
I nästa mail frågade jag hur man skall gå tillväga…. om man nu vill bygga rev…
“Det bästa är att organisera sig i en surforganisation och sätta upp ett mål med projektet och lokalisera bästa platsen för att sedan samråda med berörd kommun och Länsstyrelsen om tankar och förslag. Det kostar väldigt mkt pengar så det bör i första hand vara aktuellt om man får sten från pågående exploateringsprojekt.”
Dvs så verkar det kosta en del, men samtidigt inte omöjligt att genomföra, kanske ännu lättare i områden som har sand stränder. Pengar kanske går att jaga, har svårt att uppskatta hur mycket det kan kosta, men sten för byggen måste ju finnas i vårt land. “Organiserade” e vi ju redan….
Ha det
Freddan
Log in to reply.