Senaste nytt › Forums › Övriga › Andra brädsporter › Konstruktioner på is-brädor
-
Konstruktioner på is-brädor
Publicerad av ollefax på 27 oktober, 2003 vid 11:20Kan inte alla som har byggt sina is-brädor dela med sig av sina konstruktioner. Jag skulle vilja se bilder som framhäver olika konstruktioner för att inspireras till mitt eget bygge. Inte solnedgångsbilder på fjärden utan rena konstruktions bilder. Gärna med en liten komentar också.
boman svarade 21 år sedan 8 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Dom här bilderna har du kanske sett tidigare…
Skate truckar som är breddade av svarvad axel bra beskrivning här http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf
Adaptern tycker jag är lite överarbetad, det blir en svag punkt i skarven mellan truck och adapter, se min bakre truck där jag har svetsat dit en vinkel för att få den att hålla vid belastning, vinkel sitter numera även under den främre trucken.
Den jag bygger nu blir med vinkeljärn som axel direkt! Svetsas fast på truckarnas axel.
Åter kommer med lite bilder när den är klar
-
Vanligt kolstål går bra att använda till axel, till medar rekomendarar jag minst 2333 “rostfritt stål”
Material på bilden är av högra kvalite men det är inte nödvändigt att använda, enklast möjliga fungerande lösning är bäst.Lycka till med ditt bygge.
-
åfan… så de är grymt viktigt med truckar då med andra ord?
-
Du får komma och kolla på min så får du se nåt speciellt, nu menar jag brädkonstruktion.
Hägga
-
hehe! ja, jag får nog ta en till på den nångång!.. brukar du köra mycket?
-
Det beror på vad man vill göra, men för att få den riktiga vindsurfingskänslan så är det viktigt att kunna svänga bra, (behöver ju inte vara just skate-truckar)
-
Går bäst på ren is, och det är ju inte så ofta vi har dessa förhållanden, men det funkar skitbra, Nisse har gjort en kopia, styrning endast fram inga tracks.
-
Nu har jag byggt en isbräda, men jag funderar över placeringen av mastfoten. Ska den sitta framför eller bakom den främre trucken? Jag har sett bilder på bägge varianterna här på steffo. Vad är det för fördelar och nackdelar med respektive placering?
/Lasse -
Den jag har byggt har bara kostat några tior för lite bultar. Men det beror på att jag har fått övriga delar. Skateboardtracksen kommer från min kompis gamla skateboard. Resten av delarna för brädan och medarna har jag rotat fram på brorsans gård. Nu återstår det bara att se om konstruktionen funkar också.
Här är några bilder på min konstruktion. http://www.student.bth.se/~td98ljo/iceboard/
-
Inte längs fram!
Om du ska göra segel trick och stå framför masten så sätt den lite bakom främre trucken.
Logga in för att svara.