Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Konstruktioner på is-brädor

• oscar

Medlem
    17 november, 2003 vid 12:28

Är det ingen som testat en freestylevariant för vulcans mm, med då tex kortare skenor fram?

Har för mig jag såg nått videoklipp från estland med seglare som gjorde massa spintrick…

• boman

Medlem
    17 november, 2003 vid 18:13

Låter crazy, men kan tänka mig att det funkar med rätt prylar och en hockey utrustning…

Estland är ju ett stort land när det gäller is-segling, har du någon länk ?

• boman

Medlem
    17 november, 2003 vid 18:31

Ja vad kan det kosta!? det beror lite på vad man kör med för material, det är väl timmarna som är dyrbar, mycket slip på medarna.

Lasse kna, det där ser bra ut! smart lösning på infästning av axel på truck.
    men en liten och ganska viktig grej är är att du inte ledat medarna! dom ser ut att vara fast svetsade i axeln, det kommer inte bli bra när du svänger, viktigt att åk ytan ligger i isen hela tiden och inte flyttar på sig.

Ett lite tips bara wink.gif

• lasse_kna

Medlem
    18 november, 2003 vid 22:38

Tack för tipset Boman. Men nu är de fastsvetsade så jag får se hur det kommer att funka. Om det nu blir nån is i år här nere i södern. Tänk om det kan bli som i fjol. 20 cm snöfri is i en månad. Fast då hade man ju ingen isbräda.

Tja vad kan det kosta om man köper allt nytt??
    En plywoodskiva ca 250:-
    Plattjärn ca 150:- för 2 m på Järnia.
    Trucks 250-350:- /st eller???
    + lite smått och gott.
    Bäst är ju dock om man kan skaffa så mycket som möjligt från nåns skrotlåda eller garage. Sen tar det ju lite tid som Boman sa. Jag la en dag och en kväll på att bygga min bräda plus lite justeringar sedan. Men det återstår ju att se om den kommer att funka.
    /Lasse

• oscar

Medlem
    19 november, 2003 vid 09:42

Nej jag har tappat bort länken tyvärr. Får börja söka lite på nätet….är sugen på att bygga lite !

• oscar

Medlem
    19 november, 2003 vid 10:11

hittade denna länk med lite videoclips http://www.windskating.com inga spocks på is men det verkar som de kör lite kortare skenor på sina windskates?

• boman

Medlem
    19 november, 2003 vid 16:07

Cool site!
    Klart läckert när man är ett par som ligger och kör brevid i en slalom bana, jag gillar den där videon “double Power Jiben”

Korta eller långa medar spelar nog ingen roll, en tajt sväng radie är viktigt om man ska freestyle, kan dock bli vobbligt i högra farter(men freestyle ska ju inte gå fort…) långa kan vara till en fördel om isen är lite knaglig och ojämn, och för lite mer speed.

Dax att börja bygga…

• boman

Medlem
    22 november, 2003 vid 09:14

Det där är longboards som dom använder!? samma bräda som på freestyle clipen dyker upp under asfalts seglingen.

kanske värt att pröva en longboard, fyra små medar och distanser som bygger ut hjulens bredd.

• lakaana

Medlem
    21 januari, 2004 vid 03:52

Svar till:

….till medar rekomendarar jag minst 2333 “rostfritt stål”

[/ QUOTE ]

vart köper ni stålet? finns sånt hos vanliga järnaffärer typ Järnia?

MVH
    Lasse

• boman

Medlem
    21 januari, 2004 vid 15:48

Tja!

Tjena Lasse! det där tar jag tillbaka, jag har slutat att göra medar i Rostfritt stål det är svin dyrt, ca 250 kr/m och det är det inte värt,det funkar lika bra med vanligt bond järn, det enda man bör tänka på då är att torka rent meden efter surfet så de inte rostar, och att ge dom en sväng med bryne en gång per år.

Köp vanligt platt järn som finns ex, på Järnia 60*5mm är bra

Go for it!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter Konstruktioner på is-brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.