Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstruktions kvalitet på brädor?

• Konstruktions kvalitet på brädor?

Publicerad av safesurfer på 2 september, 2004 vid 15:19

Vilket brädmärke har bäst kvalitet på konstruktionen. Många brädor byggs väl i cobra fabriken men AHD PROOF och RRD har väl egna anläggningar. Starboard och JP verkar ju köra med wood men inte kolfiber i hela brädan medan RRD och F2 verkar ha kolfiber över hela brädan. Svårt att bedömma vilket som ger bäst styvhet och hållbarhet i längden. Men 0.6mm trä låter inte så väldigt tjockt. Min gammla F2 axxis är hur fin som helst men riktigt mjuk under stropparna vilket inte är så konstigt efter 7år men man vill ju att en ny bräda ska hålla länge och det är svårt att få en uppfattning av de tester som finns. Personligen tar jag gärna ett halvkilo mer på brädan för ökad hållbarhet grymmt sugen på en starboard kombat eller evo90 eller RRD hardcore wave medium.

anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfslusken

Medlem
    2 september, 2004 vid 16:19

Blanda ALDRIG ihop Proof med något annat brädmärke är du snäll. Proof har inget gemensamt med de andra märkena i varken tillverkning eller utvecklings processer.
    Och nu mera är dom ganska ensamma när t o m Quattro valt att sabba sitt mkt fina varumärke för lite snabba pengar genom att producera dussin brädor i asien.

Det räcker inte med att man bakar in en massa dyra matrial i brädan om det inte görs på rätt sätt av folk som vet vad dom gör. Och när dom som gör det känner ett personligt ansvar mot kunden och dessutom ofta träffar kunden vid försäljningen så förstår man ju att dom inte vill lämna ifrån sig något skit.

• voodoo

Medlem
    2 september, 2004 vid 16:47

Proof kommer nu också med produktionsbrädor och släpps nu under september
    http://www.thommen1.com/Thommen012.htm
    men fortsätter såklart med tillverkningen av RIKTIGA brädor på GC smile.gif
    http://www.proofboard.com/en/index.html

• ola-h

Medlem
    2 september, 2004 vid 18:02

Bland brädrona som byggs i Cobrafabriken (vilket inkluderar Mistral, JP, Fanatic, Starboard, RRD, Quatro produktion, Goya, Tabou etc) så tror jag det är rent av omöjligt att säga vilken som är bäst. Rent byggkvalitetsmässigt så är det nog hugget som stucket. Konstruktionsoch materialvalsmässigt så skiljer det en del, men jag tror senarare att de är bra på olika saker (starka på olika vis) än att en bräda är bättre än en annan. Det gäller mer att ha tur och matcha en viss typ av seglare (som gör en viss typ av misstag) med en viss bräda.

På alla brädtillverkares forum (och andra forum också) hör man då och då skräckhistorei om just det märkets “kvalitet”. Ibland kan dessa härröra sig från något verkligt tillverkningsproblem, men ofta så tror jag mer det är normala “överbelastningar” som orsakat problemen. Man får komma ihåg att det är högprestandesportutrustning det handlar om och det är omöjligt att bygga något som håller för allt. Tillverkarna måste kompromissa. Vill man ha något som tål någon viss typ av belastningn extra bra är det nog custom som gäller. Där kan man ju beställa vilka förstärkningar man vill.

Annars kan man väl försöka relatera mängden “exklusiv fiber” mot brädans vikt och göra någon typ av uppskattning av den allmäna hållbarheten. Eftersom alla brädor har rätt lika produktionsmetod är det kanske ett slags mått. En tung bräda med mycket kol och andra fina fibrer är antagligen starkare än både en lika tung bräda med mindre exklusiva material eller en lättare bräda med lika mycket “fina” fibrer.

• voodoo

Medlem
    3 september, 2004 vid 16:04

snackade med orjan jensen (proof)om byggtekniken och han sa att det gäller att hitta precis rätt blandning av fibrer så att brädan inte blir för styv, för att en för styv bräda är det sämsta man kan bygga!!
    detta är väl en riktig tankeställare till dom som börjar bygga med massor av kolfiber, dubbelsandwich mm bara för att få det att låta exklusivt?

• ola-h

Medlem
    3 september, 2004 vid 16:46

Dubbelsandwich är väl snarare regel än undantag på produktionsbrädorna. Som örjan säger så är det mycket svårt att bygga en brottshållfast bräda om den blir för styv. För tillverkarna handlar det dock om så många olika saker och brädro som går tvärt av är trots allt rätt ovanligt. Jag tror att men satsat på dubbelsw mm för att få hårda brädor som inte bucklas mm. Då ser de för de flesta fräscha ut länge och kunden är nöjd.

Jag annars håller med Örjan när det gäller styvheten. Många av de custombrädor jag kört som hade både bra hållbarhet, låg vikt och en grym känsla har haft ett rätt tunnt sandwichlager, men dock mycket kol och Kevlar. Det finns dock vissa saker som än sådan bräda inte klarar som en typisk seriebräda klarar bättre.

• safesurfer

Medlem
    7 september, 2004 vid 20:05

Tycker att det verkar som RRD brädorna klarar sig från att mjukna länge. *board wood verkar ha en tendens att mjukna om man läser på deras forum kankse endast gäller formula men trä verkar väldigt fukt känsligt om man får en spricka(stark att de inte raderar kritiska inlägg och har ett forum för alla åsikter). Woodbrädorna är dock klart de snyggaste som går att köpa.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2004 vid 20:17

Fick ett hål i min mistral twister. Skummet där inne är ju för böveln mjukt som bomull. Varför använder man inte lite hårdare skum (EPS) och sen lite mindre skal? Hårt blir det väl ändå?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Konstruktions kvalitet på brädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.