Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kontrollproblem/för stor fena???

  • Kontrollproblem/för stor fena???

    Publicerad av kinetic på 23 oktober, 2006 vid 21:22

    Nyss hemkommen efter att ha testat “nya” brädan en RRD Spitfire 102. Lite kluven e jag, visst upplevs brädan mer lättplanad en den gamla men den bakre stroppen sitter ordentligt långt ut på kanten (satt den i yttersta läget), lite knöligt o få i foten…Idag fick jag tillfälle och testa brädan i ca 8-9m/S med bytoppar på max 10-11m/s, seglet mitt vanliga 7.6a. Hade uppenbara kontrollproblem, brädan ville bara “stegra” o “fenplana” kändes det som, inte bekvämt alls….Gick väl hyffsat fort men kontrollen var som bortblåst. Fick nog efter ett tag o gick in o tog min gamla “cigarr” till bräda…Vips hade jag full kontroll, inga som helst bekymmer, bara skota hem o gasa…
    Nu till min fråga: Hur i helsike seglar man dessa nya “slalombrädor”? Min vill bara fenplana kändes det som eller så. Fenan var original-fenan (34cm).Försökte verkligen trycka ner kanten men det blev aldrig kontrollerat.
    Hade mastfoten kanske 5cm från aktersta position o bommen i övre tredjedelen av uttaget (samma “trim” på min gamla Copello 275, där med full kontroll). En annan lustig sak är att bommen åker UPP istället för ner som e brukligt, hur e de möjligt?:grin:
    Ps: Kommer inhandla en mindre fena runt 30cm o testa igen, hoppas det hjälper…Eller så får ja lära mig o segla på nytt:-)

    imported_macts svarade 18 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 21:49

    34cm till 7.6 låter inte för stort tycker jag. Inte så att du hamnade i ond cirkel och inte skotade hem ordentligt för att kontrollen kändes dålig? Har just själv bytt från äldre bräda till fullblod och det är påtagligt att nyare brädor inte går att segla på halvfart som gamla; antingen kör man fullt eller så är det noll kontroll. Tycker den här filmen visar rätt bra hur brädan reagerar på släppt skotning. [url]mms://83.149.82.170/vandijke/WB%202%20low.wmv[/url] Kolla ca 3:30 in i filmen när han släpper skotningen. Han hjälper säkert till att resa brädan för att bromsa in, men någon illustration är det nog.

    Vad är det för segel? Är det inte åtminstone hyggligt modernt freerace kan det kanske vara så att det genererar för lite tryck på mastfot.

    Kan säkert vara en trimfråga också. Andra kan dock svara på det så mycket bättre.

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:01

    Nja…jag skotade hem, men när jag släppte på skotningen blev det än värre som du antyder…Kruxet är att brädan “fenplanade” oavsett skotläge, gick o falla av eller höjda men ingen kontroll o brädan låg inte plant i vattnet, o så ska det nog inte vara…Seglet ifråga är ett Severne SSR (med passande mast) så det är ett “fullblods” segel…
    Fattar inte hur min gamla cigarr kan va så lättkontrollerad med detta nya segel, borde ju vara tvärtom…

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:11

    Fredrik.Ygge: Såg filmen nu o det var inte det problemet jag hade utan mer att brädan “lutar” i vattnet, dvs att läkanten vinklas upp…..

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:31

    Ok. Ja, det låter ju onekligen som fenplaning då. Edit: Eller vad vet jag förresten. Kan säkert vara någon helt annan trimsak också som jag inte känner till.

    Menar du verkligen läkanten (och inte lovartkanten)?

  • kinetic

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 22:40

    Ajdå:-) Tankefel…Ja menar alltså den kanten som är närmast vinden (samma “kant” man står på o försöker tynga ner), dvs tvärtemot som jag skrev!

  • rasmus_w

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 01:08

    Provat att flytta fram masten? Jag får ofta den typen av kontrollproblem med masten för långt bak. Sist räckte 2 cm framflyttning för att göra överlevnadssegling till njutbar “gasen i botten”-segling.

    Sen ska tilläggas att de flesta brädor jag ägt har haft tendens till att lyfta om jag plötsligt skotar ut när jag seglar med fullt drag, speciellt på halvvind och kryss. Optimalt inskotat är vad som gäller om man vill ha kontroll.

  • canoya

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 06:43

    Jag tror att Rasmus W:s förslag att flytta fram mastfoten hjälper. Om din Copello 275 är ungefär lika gammal som min Copello 280 (-92?) så skiljer det rätt mycket på placeringen av mastkassetten mot nya brädor. Längst bak på min copello mostvarar mitten på min Fanatic Cross 120.

    7,6 bör vara i övre delen av brädans segelregister och det talar också för att du inte bör ha mastfoten bakom mittenläget utan snarare lite framför för att få balans på kitet.

    Jag brukar köra 42 cm fena till 7,4 utan att få välttendenser. Står du i stropparna kan jag inte tänka mig att en 34 cm fena skulle vara för stor till ett 7,6.

    Om du inte redan har bommen lågt kan du prova att sänka den några cm också.

    /Håkan

  • kinetic

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 06:52

    Canoya: På Copello 275 (-94) sitter mastkassetten ca 135cm från aktern som längst bak, dvs i inte stor skillnad mot dagens brädor (5-10cm???). Jag tror att det måste vara nåt med tekniken, kanske behöver man stå o vrål-trycka med hälen för att hålla emot fenan???
    Som det känns nu är min gamla bräda otroligt mycket mer lättseglad/lättkontrollerad, kan ägna mig helt o hållet åt att trimma seglet,brädan är som ett lamm (det lustiga är att med min gamla 7.3a så blir brädan betydligt mer bångstyrig…). På nya brädan var de där ca 10m/s som mest i princip för mycket, på den gamla går det att hålla seglet ytterliggare 3-4m/s till bevisligen, kanske ändå lite mer, borde ju vara tvärtom tycker man…

  • joth

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 07:50

    Om jag förstått det så är det svårt att pressa ner brädan. Vill gärna gå på läkanten. Jag upplevde det i helgen på en oldschool slalom på 279/53 med 7.5 segel. Jag fick känsla av för stor fena och ev för stort segel till brädan iom jag är lättviktare. Gick på kanten och man fick kramp i tårna av att försöka pressa ned hälarna på den. Jag hade iofs inga kontrollproblem men ju mer det blåste ju mer påtaglig blev lutningen åt lä. Kändes som med en gammal courseracer med centerbordet nere.

    //Jonas

  • surfen

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 08:03
    kinetic wrote:
    Nja…jag skotade hem, men när jag släppte på skotningen blev det än värre som du antyder…Kruxet är att brädan “fenplanade” oavsett skotläge, gick o falla av eller höjda men ingen kontroll o brädan låg inte plant i vattnet, o så ska det nog inte vara…Seglet ifråga är ett Severne SSR (med passande mast) så det är ett “fullblods” segel…
    Fattar inte hur min gamla cigarr kan va så lättkontrollerad med detta nya segel, borde ju vara tvärtom…
    Prova då följande så ska du se att det hjälper, hoppas jag!

    Kolla nedhalet/uthal på seglet så det inte är för lite draget, prova med att flytta mastfoten längre fram på brädan för att få ner trycket, blåser det bra så sänk även bommen ett par cm om du har den högt, en mindre fena om du var redigt överriggad med den du hade, mjukare mast kan hjälpa, hängselelinorna lite längre bak på bommen, stropparna längre fram på brädan. Sist men inte minst mindre segel.
    Gör inte alla justeringar på en och samma gång, utan prova en i taget så blir det lättare att hitta rätt. Men jag skulle nog börja med att flytta fram mast foten längst fram (ditt stora segel)för att känna hur det känns och därefter flytta den bakåt någon cm i taget för att se och känna skillnaden, kolla också nedhalet.

    Den tar 7,0 som största segel, så kör du med ditt 7,6m så bör du nog köra med mastfoten längst fram?

  • Knatte

    Gäst
    24 oktober, 2006 vid 08:44

    Det är väl den stora skillnaden på nya och lite bredare brädor, jämnfört med äldre slalombrädor.De nya vill gärna gå upp på kanten. Det krävs en helt annat tryck på bakfoten/kanten för att hålla ner brädan.
    Tror det är en träningsak/anpassning att orka/vilja/våga trycka ner läkanten. Ju bredare bräda —-> ju mer kraft krävs för att hålla ner lovartskanten.
    ( När det börjar bralla i och bli tryck i prylarna)
    Så flytta fram mastfoten, sätt bommen lägre, skota aldrig ut och pressa ner läkanten med bakbenet allt du kan:tongue: 🙂

  • kinetic

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 10:14

    Joth: Du seglade i Habo i söndags eller hur? Har för mig jag såg någon med ett Sailworks Retro o en “äldre” bräda som planade fint när de flesta andra guppade (inkl mig själv, fick tokpumpa till planing 1-2 gånger…), vinden var betydligt bättre dagen efter:-)

    Knatte: Ok då e det jag som förmodligen är ovan vid dessa nya brädor. Dock tryckte jag bra på bakfoten, till o med så pass bra att främre foten vill ur stroppen.Kändes som ju mer ja tryckte på bakre foten dessto mer vind under brädan med kontrollproblem som följd. Får helt enkelt lära mig att segla lite annorlunda som du skriver… Jag som trodde att dessa nya brädor skulle vara mer lättkontrollerade…

  • Knatte

    Gäst
    24 oktober, 2006 vid 10:20
    kinetic wrote:
    Joth: Du seglade i Habo i söndags eller hur? Har för mig jag såg någon med ett Sailworks Retro o en “äldre” bräda som planade fint när de flesta andra guppade (inkl mig själv, fick tokpumpa till planing 1-2 gånger…), vinden var betydligt bättre dagen efter:-)

    Knatte: Ok då e det jag som förmodligen är ovan vid dessa nya brädor. Dock tryckte jag bra på bakfoten, till o med så pass bra att främre foten vill ur stroppen.Kändes som ju mer ja tryckte på bakre foten dessto mer vind under brädan med kontrollproblem som följd. Får helt enkelt lära mig att segla lite annorlunda som du skriver… Jag som trodde att dessa nya brädor skulle vara mer lättkontrollerade…

    Det beror kanske på hur du trycker ? Du skall trycka neråt mot vattenytan och inte i sidleds, om du förstår vad du menar…
    jag fick en chock när jag började segla hypersonic, då den verkligen tycker om att vrida sig om du har lite fenor på. Man brukar vara rätt mör i bakbenen efter ett tag:blush:

    Men sedan låter det som att du skall ha lite mera tryck på framfoten också, eller försöka fördela trycken mer jämt. Men det kan lösa sig om du flyttar fram mastfoten lite, så blir det automatiskt mer tryck på mastfot/framfoten.

  • kinetic

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 10:31

    Knatte: Jo det var så jag försökte trycka…Ska testa o flytta fram mastfoten, i värsta fall sätter jag i nya pluggar för den främre stroppen (flyttar de bakåt). Problemet med att framfoten vill “glida ur” har jag även på mina gamla brädor men då när jag är ordentligt överriggad. Lustigt nog så är detta problem i princip borta med det nya seglet i kombo med de gamla brädorna…
    Vad tror du om att i princip flytta tamparna “för långt bak” så man på så sätt tvingar sig själv att trycka mer jämt/kraftfullare på kanten( alltså stå mer vinkelrätt mot brädan typ)? Eller det kanske e så man ska göra? Just nu sitter tamparna “rätt” men jag kan nog flytta de längre bak utan att få alltför jobbigt drag i främre handen. Kan en sådan justering göra kontrollen av brädan enklare?

  • joth

    Medlem
    24 oktober, 2006 vid 11:00

    Visst var det jag som drog omkring i söndags. Retrot är absolut det skönaste nocam segel man kan få tag på. Bra bottendrag och bra kontroll överriggat. Jag väger inte mycket och går igång tidigt.

    Kinetic vad seglar du för prylar och kanske ett riktigt namn 😉

    Har förresten en Kinetic bräda med 😉 :cool2:

    Edit: nu kommer jag ihåg, det var bara en med Severne segel. Stod mest o tittade på i vattnet. Hade en huva på va???

    //Jonas Thell

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kontrollproblem/för stor fena???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.