Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Kontrollproblem/för stor fena???
-
Kontrollproblem/för stor fena???
imported_macts svarade 18 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 30 Svar
-
Jag skulle inte sätta nya pluggar. Problemet är helt och hållet förarrelaterat eller har med trim och göra..(dvs förarrelaterat).
Har du tillräckligt med nedhal? För lite nedhal ger ett jäkla lyft i seglet vilket kan orsaka dina problem. Tänk också på att brädan är jäkligt lätt vilket kan göra att du känner det som om bräda lyfter och drar iväg.
Jag känner inte igen dessa problem från när jag körde 129an toköverriggad vilket gör att jag tror det har att göra med trim av segel och hängseletampar. Brädan är dessutom en downwindslalom som inte trivs på andra vinklar än 90 grader och mer från vinden.
-
kinetic wrote:Knatte: Ok då e det jag som förmodligen är ovan vid dessa nya brädor. Dock tryckte jag bra på bakfoten, till o med så pass bra att främre foten vill ur stroppen.Kändes som ju mer ja tryckte på bakre foten dessto mer vind under brädan med kontrollproblem som följd. Får helt enkelt lära mig att segla lite annorlunda som du skriver… Jag som trodde att dessa nya brädor skulle vara mer lättkontrollerade…
Jag har inte seglat spitfiren men har kört en hel del på Hypersonic. Jag tror mest att det är en fråga om trim. Man skall inte behöva trycka med bakfoten på en slalom bräda (det gör man bara på fomula), det handlar snarare om att kunna hänga i selen ordentligt och var lätt på fötterna som jag upplever det. Det låter helt enkelt som att du trycker för mycket på bakfoten vilket gör att brädan vill kantra, alternativt får du spinnout om du då sätter på en mindre fena. Att framfoten vill åka ur tyder också på detta. Linorna längre bak, mer nedhal, mastfoten längre bak är några saker att testa med (en i taget).
Nu var det länge sedan jag såg Knatte på vattnet men vi kör med väldigt olika trim trots att vi har liknade kroppsvikt (?). Så jag tror att trimmet är väldigt personligt och det gäller att testa sig fram. På Hypern kör jag alltid med mastfoten längst bak och med en relativt hög bom, Knatte kör precis tvärtom…
Trimma på!
-
Joth: Aha så de va du me den gula Kineticen! Japp ja stod en hel del i vattnet:-), var bara du o en till som planade ju:-). Heter Kinetic för jag har en gammal Kinetic 272, fast mitt rediga namn e David eller Dawwe som ja oxå kallas.
PS: Det e bra me huva när de e kallt -
kinetic wrote:Joth: Aha så de va du me den gula Kineticen! Japp ja stod en hel del i vattnet:-), var bara du o en till som planade ju:-). Heter Kinetic för jag har en gammal Kinetic 272, fast mitt rediga namn e David eller Dawwe som ja oxå kallas.
PS: Det e bra me huva när de e kalltNope snubben med kineticen var Kent eller hans farsa Hasse. Det är en 150 liters bräda dom tuffade runt på så planar inte den då vete tusan vad som gör det…
Jag körde nån lime/mintgrön hemmabyggd slalomrejjser och gulrött retro. Kineticen låg på land o är en El nino 61. Jag sade det mest pga ditt namn.
-
Såg att du körde med orginalfenan. Passade inte den bäst som brevpress enligt något test?
Man skall alltså inte köra med all kraft på bakfoten som man gjorde på det glada 90-talet, utan vara lite lättare på fötterna, och låta prylarna göra jobbet istället. -
Knatte
Gäst24 oktober, 2006 vid 13:34Nu var det länge sedan jag såg Knatte på vattnet men vi kör med väldigt olika trim trots att vi har liknade kroppsvikt (?). Så jag tror att trimmet är väldigt personligt och det gäller att testa sig fram. På Hypern kör jag alltid med mastfoten längst bak och med en relativt hög bom, Knatte kör precis tvärtom…
Jag tror att jag har gått om dig i kroppsvikt, rätt mycket sedan sist :shocked:
Men att jag körde med låg bonhöjd förr, erkänner jag mig skyldig till … Men har skaffat variohängseleliner nu, så nu skall bommen åka uppåt nästa gång :smirk: -
Jester: Brevpress:-)? Fenan ser OK ut o inga spinouts heller, mer än pga gräs…men det kanske ändras när man väl lärt sig segla brädan ordentligt…
En lustig sak är att min bom “glider” uppåt istället för neråt trots att jag stänger till ordentligt o skotar…Är det återigen min felaktiga teknik som är anledningen till detta????? -
Knatte
Gäst24 oktober, 2006 vid 14:46Jester wrote:Såg att du körde med orginalfenan. Passade inte den bäst som brevpress enligt något test?
Man skall alltså inte köra med all kraft på bakfoten som man gjorde på det glada 90-talet, utan vara lite lättare på fötterna, och låta prylarna göra jobbet istället.Jag kanske skall modifiera mitt råd sist, eller rättare sagt utveckla lite bättre.
Du skall inte trycka ner bakfoten, så att nosen lyfter sig, utan vad jag menade/försökte säga är att brädan skall ligga plant i vattnet. Både i sidled och längsled.. Ju planare du får brädan, ju snabbare kommer du att segla.
Men för att få en bred bräda, att ligga plan i överriggade förhållanden, så kan du behöva en del benkraft för att hålla ner lovartskanten.. Jag upplever det så i alla fall 😀 -
Knatte: Jo jag vet att brädan skall ligga så plant som möjligt för att få optimal fart…Jag kommer få rätt på tekniken så småningom förhoppningsvis, är nog en vanesak till viss del. Ska bli kul o jämföra “speed” med GPS nästa säsong på nya brädan kontra de gamla, undrar om det skiljer nåt alls i toppfart ( i vart fall för mig)…
-
kinetic wrote:Knatte: Jo jag vet att brädan skall ligga så plant som möjligt för att få optimal fart…Jag kommer få rätt på tekniken så småningom förhoppningsvis, är nog en vanesak till viss del. Ska bli kul o jämföra “speed” med GPS nästa säsong på nya brädan kontra de gamla, undrar om det skiljer nåt alls i toppfart ( i vart fall för mig)…
Är du medlem i LBWS så kan du låna vår GPS, säg bara till. Kolla gärna http://www.lbws.com för mer information.
MVH
Klang -
Klang: Jag tänkte införskaffa egen GPS men går kanske med i klubben ändå eftersom ja helt ärligt tröttnat på allt “sunk-surf” här i Sthlms trakten (e fd skåning) o kommer att bege mig söderut i fortsättningen så fort de lovas vind…
-
Körde du utan sjögräsfena i Habo i söndags? Hur var det?
Min lilla sjögräsfena är kaput, och just nu kör jag en fete-macheta på min lilla F2-SX racer. Om det gick utan sjögräsfena kan jag plocka fram 34:an orginal…
Kommer behövas på fredag… 😛 Ännu bättre om man hade en 29:a… det ska ju blåsa “pung” som Joth burkar säga 😀
/Klang
-
Det var ju inte mycket till vind i söndags så det är svårt att svara på…Däremot körde jag med en rak 32:a på måndagen men det blev lite väl med gräs, gick betydligt bättre med gräs-fenan!
-
Klang wrote:Körde du utan sjögräsfena i Habo i söndags? Hur var det?
Min lilla sjögräsfena är kaput, och just nu kör jag en fete-macheta på min lilla F2-SX racer. Om det gick utan sjögräsfena kan jag plocka fram 34:an orginal…
Kommer behövas på fredag… 😛 Ännu bättre om man hade en 29:a… det ska ju blåsa “pung” som Joth burkar säga 😀
/Klang
Om stormen man varnar för kommer in redan då så räcker inte det uttrycket för att beskriva vinden…
-
joth wrote:Klang wrote:Körde du utan sjögräsfena i Habo i söndags? Hur var det?
Min lilla sjögräsfena är kaput, och just nu kör jag en fete-macheta på min lilla F2-SX racer. Om det gick utan sjögräsfena kan jag plocka fram 34:an orginal…
Kommer behövas på fredag… 😛 Ännu bättre om man hade en 29:a… det ska ju blåsa “pung” som Joth burkar säga 😀
/Klang
Om stormen man varnar för kommer in redan då så räcker inte det uttrycket för att beskriva vinden…
Finns ju gamla kraftuttryck som sällan behöver användas, typ dubbel-pung eller rent av trippel-pung, som säkerligen blir användbara i detta fall
Logga in för att svara.