Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Konvertera trimfenor!
-
Johan!!
Gäst20 augusti, 2001 vid 14:07Hmmmm, ser ju inte så krångligt ut, vore sketabra om du kunde skicka en bild sedan på den färdiga fenan! Frågan är om fenan blir tillräckligt stark, man kanske ska stoppa i några små metallrör i fenan så att epoxyn fäster??
Hur långt tid tog det?? Och varför borrade du massor utav hål i fenan?//Johan
-
Bild kommer när jag fått upp den ur formen och slipat till den.(förhoppningsvis i kväll) Tanken med hålen var att epoxyn skulle fästa bättre men jag vet inte om det varken gör till eller från…
Tiden det tog var att blanda gips och försöka att passa in fenan. Säg en halvtimme. Gipset stelnar ganska snabbt typ nån timme men då behöver man ju inte sitta och glo…
Blanda epoxy, klippa till lite glasfiber bitar, pilla ner dom i formen och få dit den gamla fenan tog väl ca en timme.
Men jag gjorde det ganska enkelt för mig när jag använde en vanlig tving som jag bara la på formen. Vet ju inte om fenan kommer att bli sne, men det visar sig. Det intresanta är ju om själva “huvudet” blir bra och passar i boxen på brädan. Lär ju vara bättre om man bygger upp nån ställning så man vet att det blir rakt.
Mvh Stefan
-
Coolt expriment! Skall bli kul att höra fortsättningen.
/ Calle -
Ja så här blev det. Nu återstår bara att borra för “muttern” och skruven men det borde ju inte vara nått problem tycker jag.
Mvh Stefan
-
Cooolt med transparent powerboxfenhuvud. Luktar lite iMac, härligt!
Hoppas det funkar, har följt med intresser eftersom jag själv skulle vilja göra någe liknande. Grymt bra med dina bilder å beskriviningar! Blev det nya fenhuvudet hårt och bra?
Surfa På!
-
Hårt blev det men jag var tydligen inte tillräckligt noga med att peta ner glasfiberlapparna i botten på den djupa delen(ca 5mm ren epoxi). Så det är bara epoxi i den översta delen. Men epoxi är hårt (har ej använt polyester). Min idee är nog att man använder fin väv som på bild 1 och klipper lappar som går ner i botten och upp på sidorna. Mellan dom stora lapparna petar man ner mindre bitar så man fyller upp hela “utrymmet”. Föresten så fick jag ta till hammaren för att få bort gips formen, men det berodde på att jag fått bubblor i formen så då är det ju inte så konstigt att den satt fast. Jag kletade vaselin i formen innan jag gjöt och den “nya” fenan var lite klibbig när jag väl fick loss den så det är nog inte omöjligt att använda formen flera gånger om man bara får den riktigt slät innuti.
Mvh Stefan
Logga in för att svara.