Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Köp av sjögräs fena för TT
-
Ja, Choco Weed Speed kräver en storlek större jmf med Lessacher chameleon. Verkar finnas två olika skolor ang det där med fenstorlekar. Lockwood kör 22-fenor här nere, Dunken o Antoine körde 30cm men segel på runt 6 kvadrat!
-
Jag får det inte att stämma med choco weed fenan. Det blir inget lyft i brädan och då man slörar så får jag spinnout väldigt lätt. I går i TT vart det lite sjögräs så jag bytte till select sl7 på 37cm efter ett tag och då blev brädan jätte bra. Det hastigheter som kändes läskiga innan var hur lugna som helst med select fenan. Jag segla 5,8 ezzy wave se med en isonic 101 som är 64bred.
Tipps på hur man får fenean att funka mottages gärna.
Läste någonstans att för fenor med 45%lutning sa Lessacher att man tar man fenans total längd i framkant och multiplicerar med 0,85 för att få ett mått som kompenserar för lutningen. -
Jag kör också choco weed speed, en 26:a, den fungerar fin-fint till min F2 missille och RSR6.7, men inte till min lite bredare F2 SX (s) med samma segel.
-
Med weedfenor flyttar du ju tryckpunkten bakåt på brädan vilket kan kompenseras genom att flytta mastfoten frammåt. Testa detta och återkom med feedback. Lycka till.
-
Nu har jag utvärderat fenan. Jag har testat att flytta fram mastfoten och jag har testat att köra 5,8 segel och 7,3 segel. Jag kan acceptera att en speedfena tar höjd dåligt och kräver hög fart för att fungera. Tyvärr kan jag inte alls få choco fenan att fungera ens på slör i hög fart. Det känns som fenan bara flexar efter om man sätter minsta tryck på den. Om det beror på fel teknik av mig eller att fenan inte passar brädan kan jag inte svara på. Den fungerar inget vidare för mig på min bräda i alla fall, misstänker att fenan är för mjuk för min breda bräda. Det är första gången under alla år jag vindsurfat som en fena har känts så fel. Men den verkar ju tydligen fungera bra för en del personer iallafall. Köpte en lessacher chameläon och det var som natt och dag. Är väldigt nöjd med lessacher fenan.
-
Jag köpte 28 det känns som det räcker bra. Planar igång snabbt och inte minsta oroligt på slören vid 30knop.
-
Får heller inte riktigt till det med mina Choco-fenor. Har testat både speed weed samt Mach 1, precis som en del av er andra tycker jag Chameleon känns idiotsäker.
Kan vara skit bakom styret eller fel storlek på fenorna, jag vet inte…Har testat följande setup…
Falcon 90 med 5.8 har testat både Mach 1 26/30 samt speedweed 22.
Falcon 90 med 6.8 Mach 1 30.Får inte till det helt enkelt.
/Magnus
-
chocofins speedweed funkar kanon. Du måste bara tänka på att ta lite större storlek än andra fenor typ chameleont mfl.
Kan ärligt inte fatta hur ni kan tycka så bra om lessachers chameleont, tycker den är hopplös att köra i chopp
men men smaken är ju som baken -
Vad kul att det råder så olika uppfattning. Tbsurf vilken bräda, segel och fenlängd kör du som funkar. Tyvärr finns ju inte speed weed större än 30cm vilket var den jag körde. Jag testade med 5,8 och det hjälpe inte att gå ner i segelstorlek. Jag misstänker att brädans bredd och fotstroppsplacering kan vara det som ställer till det för mig. Jag får prova att flytta fram stropparna.
-
Jag körde med en Choco Weed Speed 30 med Exocet Warp Slalom 62, och en Challenger Aero+ 7.0 igår. Och initialt kände jag lite tendenser till småsläpp, men när jag började lita på prylarna och fick upp lite fart så gick det bra. Tyvärr tog underarmarna slut lagom tills dess.. 🙂
Man behöver helt klart en större storlek jmf med Chameleon, samt vara lite försiktig med bakfoten tills man fått upp lite fart.
Körde även min Choco Weed 26 med 5.8 och Warp Slalom 56 innan semestern, och det funkade underbart.
Ang raka fenor så har jag Tectonics Falcon F1 30cm samt Choco Mach 1 30cm, och samma gäller där… Mao man måste bygga upp lite fart innan fenan greppar, men sen j-vlar greppar dom som få!
Har inte seglar Goldwing, men mina Fireblade (snarlika Goldwing) känns aningen mer förlåtande i låga farter, och det är ju naturligt då dom är gjorda för slalom.
-
Behöver två fenor och undrar var man köper Lessacher-fenorna? Läste i olika trådar om varianter i dåliga material. Är de som finns på surfers den äkta varan av hög kvalitet?
-
Det finns många som säljer Tekknosport Lessacher Chamäleon Carbon, bl a Surfers.
I år har Tekkno bytt till mer äkta kolfiberaktigt utseende, jag upplever att 2009 är mer hållbara än tidigare år. Tekkno har en billigare G10 fena också som heter T-zone Weed som är ännu mera hållbar, jag tycker den fungerar lika bra, dock finns den bara i 28cm som minst. -
Köpte en chameleon 24cm på surfers i Maj i år och då var det äkta vara.
Provade den i TT och redan efter 5 min satte jag den i en sten.
Det blev att ta fram spackelspaden å försöka rekonstruera fenan.
Som nu fungerar bra igen
Logga in för att svara.