Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp en stor freestyle!!! Jag är toknöjd!

Taggad: ,

• Köp en stor freestyle!!! Jag är toknöjd!

Publicerad av s på 27 maj, 2003 vid 10:59

Hej alla

Jag har alltid varit vågseglare men gjort lite freestyletrick lite då och då. Jag hade en freestylebräda för några år sedan som jag inte alls gillade, seg, gick bara rakt fram, stor, klumpig… Passade inte mig alls! Jag var därför skeptisk till konceptet freestyle. Jag gillade dock vågfreestyle brädorna.

Men för någon månad sedan köpte jag en F2 Compstyle 248 (248cm / 64,7cm / 95liter). Jag tänkte att det kunde vara kul här i Göteborg om jag hade något som flöt lite bättre och fungerade i lättare vindar. Sedan har ju kompisar försökt övertala mig att utvecklingen gått framåt på freestylebrädor sedan min Tabou 3S (2000).

Jag blev så positivt överraskad!!!!
    Freestyletrick som jag har haft varierad framgång i på min vågfreestyle såsom spock, upwind360 etc. är ju sååå mycket lättare på en riktig freestyle! Den extra bredd som finns över hela brädan men framförallt i tailen gör ju att flytet genom manövrarna blir så mycket enklare! Den extra bredd och det taillift som finns på brädan gör ju att det är väldigt mycket enklare att hoppa på plattvatten (pop kallas det väl).

Sedan blev jag också överraskad av att brädan inte alls känns så stor som jag befarade. Jag trodde jag skulle åka omkring på en ladugårdsdörr! Men brädan känns lätt och otroligt lättmanövrerad! Det går också förvånansvärt bra att carva med den!
    Även dess egenskaper att fungera bra med småsegel var förvånande. Jag har varit ute med allt från 6.2 till 4.5 och det känns bra!

Som ni förstår är jag väldigt nöjd!!! laugh.gif
    Om ni funderar på att köpa en freestylebräda – tveka inte! Jag har fått många fler dagar än jag skulle fått på mina gamla grejer. Jag har även satt trick som jag absolut inte trodde jag skulle göra efter endast tre dagar på min freestylebräda!

Köp, köp!

Nu skall jag bara förstå hur jag skall få till grubbyn. Och flakan. Och monkeyflip. Och diablo. Och…

/Staffan

anonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • dr-masse

Medlem
    27 maj, 2003 vid 13:35

Verkar skoj!

Har några småfunderingar som du kanske kan hjälpa till med:

– Vilka segel kör du på Compen med som störst? 6.2?
    – Hur mycket vind går du igång i?
    – Skulle du välja en ännu större bräda om du kunde idag?
    – Är 4.5 det minsta du kört på den?

Går nämligen med lite småfunderingar på att byta min JP FS 115 till en snäppet mindre… En 95 liters freestyle är ju, trots din rubrik, en liten bräda i mina ögon, ah!

Surfa På!

• s

Medlem
    27 maj, 2003 vid 14:21

Eeehhh, jo. Den är ju faktsikt den lilla i Compstyle serien – men stor för mig…

Jag har seglat 6.2, 5.7, 5.0 och 4.5 på den. Men jag seglar sällan 4.5 på den eftersom jag har vågbräda, det var bara en tillfällighet (?) då det blåste i Göteborg och inte i Varberg. 4.5:an var jag bara ute med någon timma och det var plattvatten. Fungerade hur bra som helst.

Jag själv trivs inte med segel större än 6.0 men jag tror att brädan kan ta 6.4 utan problem, kanske till och med 6.8:a. Sätt på en något större fena än originalen (som är en extremfreestyle på 21cm). Jag seglar med en 27cm bump-jump fena med 6.2 och då får jag lite bättre lyft än med den lilla fenan. Med 5.7 seglar jag med 21 fenan.
    En sak till som har med fenor att göra. När man höjdar med brädan så gör man det på precis samma sätt som med en vågis, “på kanten”. Du använder inte fenan mycket vilket gör att du klarar dig med en lite fena. Då jag lagt på stor fena och testat att höjda “på fenan” har det känts avigt. Den är designad för “kanthöjdning”.

Hur mycket vind jag går i gång i vet jag inte, men det är inte så himla mycket som krävs. Har ingen vindmätare.
    Brädan har ju lite speciella kanter bak som gör att den är svinbra att tricka med och glida runt med. Du kanske har sett dem, lite uppåtböjda. Dessa kanter har dock en lite sämre egenskap, brädan släpper inte vattnet i för lite vind utan ett par pumptag. Om vattnet bara släppt från kanten så accelererar den fint och håller planingen fint i vindsvackor med lite teknik. Men som alla freestylebrädor så har den inte jättehög toppfart. Jag tror det beror på tailliften. Tailliften hjälper ju dock brädan att bli mycket mer lätthoppad på plattvatten vilket är viktigare än toppfart.
    Kanterna förresten. De släpper inte vattnet skrev jag, det är ju en positiv sak med det också. Brädan är väldigt lätt att göra skarpa svängar med utan att den släpper! Snap-jibe och på toppen av vågen till exempel är lätt att göra.

Jag skulle inte välja en större bräda idag. Det beror dels på den bräda jag har som är mindre, en 8’0”, samt att jag oftast inte ger mig ut då det blåser “nästan ingenting”. Då jag märker att flaggorna smattrar utanför jobbet så båser det ofta 5.7 eller mindre. Annars blir jag sällan sugen…. Beror ju ockås på vilken sorts segling jag gillar.
    Om jag hade plats i min buss för “trebräderskonceptet” skulle jag ta Compstyle 258, Maui Project 8’4” och 8’0”.
    En 258 skulle vara väldigt intressant att testa. Den är ju bara en centimeter bredare men 15 liter större. Jag funderar på hur mycket större den känns. Om den går att ha från 5.0 och uppåt med kontroll och den känns lika lätt att hoppa runt och tricka med skulle man kunna välja den. Men jag vet ingen som har den så jag kan inte testa hur den känns. Surfcompaniet har inte sålt många heller.

Over and out!

/Staffan

• dr-masse

Medlem
    28 maj, 2003 vid 07:07

Tackar ödmjukast för ett minst sagt gediget svar!

Hmmm, det där med “kanthöjdtagning” märks i viss mån till å med på min JP. Och jag som just köpt en stor fena, kanske byta till mindre ändå.

Får se hur jag gör med det här.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2003 vid 08:54

Stor freestyle ??? ladugårdsdörr med måtten 248×64,7 ???
    Du måste väga mindre än …….och ha teknik som en…….
    wink.gif
    Nä, skojar bara. Är nog bara lite avis för att man blivit lite småfet med åren och har 100l som minsta.

Med bara 95l. hade jag fått köra max 5ggr på en säsong
    (får väl iofs skylla lite på fru och ungar då oxå)

Kör hårt !

• lars_k

Medlem
    28 maj, 2003 vid 09:17

Ja, jag undrar också wink.gif
    Jag har en STOR freestyle, en Skate 64 på 112+ liter..
    Runt 100 l är väl att betrakta som medium. Klart jämför man med en vågis är ju den stor….

• jonatan

Medlem
    28 maj, 2003 vid 10:11

Jag har kört en 38 cm fena på min jp freestyle 105 och det har funkat hyffsat bra. Jag körde med 7.4 supersonic och stropparna i ytterposition. Det är ju inget att köra freestyle på men det är ju inte meningen heller..
    Nu har min stora bom (den lilla med mad.gif) gått sönder så det var ett tag sedan jag körde med den uppsättningen..

• calle_b

Medlem
    28 maj, 2003 vid 18:18

Härligt!

Kul att det blev en sådan hit!

Går i “köpa-bräda” tankar och kör på den lilla F2 Mystery.
    Jag vill ha en bräda som den fast större, och snabbare(gillar att spätta på). Men samtidigt, den ska släppa fint i de manövrar man börjar sukta på.

Förresten! I vulcanon, hur får jag rätt rotation? Ligger jag på kryss eller slör eller halvind?? Hjälp mej jag är desperat wink.gif

Ha d gött!!!!1 laugh.gif

• ola-h

Medlem
    30 maj, 2003 vid 10:45

Vaddå, Staffan är ju riktigt stor och kraftig och behöver klart större prylar än jag. Jag minna minsann hur han grymtade och sjunk med sin 8’2″:a och 5.3 på Maui medan jag råplande med en 63-litare och 4.7. Jag tycker egentligen min stora vågis, Acid 70 (246*51.5) är ganska stor. Funkar upp till 5.9. Mellan 235 och 240 i längd tycker jag annars passar min kroppshydda perfekt.

Skämt åsido, kanske även jag så småningom ger efter för freestajlandet. En freestylevågis (Starboard Trance 84, 246*56) är på gång och oheliga tankar om att sedan prova på en FreeSex tränger sig efter Staffans grymma reklam på.

• zehlertz

Medlem
    2 juni, 2003 vid 07:33

tjena Lars, du verkar ju vara ute efter att köra på mindre prylar… du är inte sugen på att byta din skate 112L mot en AHD maxride -02:a 92L 60bred 260lång?

har kommit på att jag vill ha några centimeter till att halka runt på tills jag lärt mig de enklaste “snurrasegeltrick”

• lars_k

Medlem
    2 juni, 2003 vid 13:59

Nä, nu när jag stapplande försöker lära mej de mest basala segeltricken/transitions känns det som jag behöver något stabilt att stå på. Bräda med “popp” får vänta.
    Vill också plana så tidigt som möjligt med tanke på hur kassa vindförhållandena är nuförtiden…
    Trots jag kört vågis i många år känns det nästan som nybörjarstadiet igen…då behövs en “pråm” 😛

• zehlertz

Medlem
    2 juni, 2003 vid 15:01

ja visst känns det hopplöst… jag har också kört våg o en del slalom tidigare…
    när jag köpte denna som är hela 60 bred *så brett har jag aldrig kört på*…lika förb***at så är det ju vansinnigt svårt… skulle behöva lite större så min frustration blir lite mindre…

• skywalker

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:02

Hur stor är skillnaden på 12l egentligen ? Jag har en på 92l (Maxxride) och polaren en på 104l (Score). Är det lönt att ha 2 brädor så nära varandra i volym ?

• zehlertz

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:25

själva volymen 12L är ju inte så skillnad och man behöver definitiv inte ha 2 brädor så nära varandra.
    Men det är en ruskig skillnad på 92L o 60cm bred och ca 105-115L och 64-67cm bred så man ska lära sig alla transitions o sånt.

Sen väger jag bara 62kg och vet att jag kommer lära mig allt sånt med tiden men det går så otroligt mkt fortare på en lite bredare/större bräda.

Nu har jag väldigt många dagar då jag precis precis INTE planar… det där lilla extra har jag fått för mig skulle kunna få mig att plana.

Sen har jag testat en stor freestyle med 4,4 i hyffsade vågor, visst lite klumpigt men det funkar ju.

Hellre lite klumpigt de få dagar än att fjäsa runt 20-30 dagar då jag kunde planat.

Men som vanligt är ju gräset grönare på andra sidan…

• voodoo

Medlem
    3 juni, 2003 vid 14:15

62KG och du vill ha en större bräda för att få plana??
    Har själv en freestyle på 247*58.5 ca 90-95L som planar extremt tidigt som jag använder med 5.9-5.0 och jag är toknöjd!
    Skillnaden med en större bräda är ju att den tar större segel så jag vet inte om skillnaden till planing med samma segelstl. är så stor!!

• oscar

Medlem
    3 juni, 2003 vid 14:26

Kan nog hålla med Voodoo här. Visst du kommer att ha LITE lättare att lära dig transitions som helitacks mm men det avgörande där är inte brädans volym och bredd utan hur du hanterar seglet. Med din vikt tror jag inte du tjänar så förfärligt mkt på att gå upp några liter i volym. Du har ju redan 30 liter i marginal!
    Den bräda du har nu kommer dessutom vara lättare för dig att hantera i alla hopptrick som vulcans, willyscippers mm….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp en stor freestyle!!! Jag är toknöjd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.