-
Köp en stor freestyle!!! Jag är toknöjd!
Hej alla
Jag har alltid varit vågseglare men gjort lite freestyletrick lite då och då. Jag hade en freestylebräda för några år sedan som jag inte alls gillade, seg, gick bara rakt fram, stor, klumpig… Passade inte mig alls! Jag var därför skeptisk till konceptet freestyle. Jag gillade dock vågfreestyle brädorna.
Men för någon månad sedan köpte jag en F2 Compstyle 248 (248cm / 64,7cm / 95liter). Jag tänkte att det kunde vara kul här i Göteborg om jag hade något som flöt lite bättre och fungerade i lättare vindar. Sedan har ju kompisar försökt övertala mig att utvecklingen gått framåt på freestylebrädor sedan min Tabou 3S (2000).
Jag blev så positivt överraskad!!!!
Freestyletrick som jag har haft varierad framgång i på min vågfreestyle såsom spock, upwind360 etc. är ju sååå mycket lättare på en riktig freestyle! Den extra bredd som finns över hela brädan men framförallt i tailen gör ju att flytet genom manövrarna blir så mycket enklare! Den extra bredd och det taillift som finns på brädan gör ju att det är väldigt mycket enklare att hoppa på plattvatten (pop kallas det väl).Sedan blev jag också överraskad av att brädan inte alls känns så stor som jag befarade. Jag trodde jag skulle åka omkring på en ladugårdsdörr! Men brädan känns lätt och otroligt lättmanövrerad! Det går också förvånansvärt bra att carva med den!
Även dess egenskaper att fungera bra med småsegel var förvånande. Jag har varit ute med allt från 6.2 till 4.5 och det känns bra!Som ni förstår är jag väldigt nöjd!!!
Om ni funderar på att köpa en freestylebräda – tveka inte! Jag har fått många fler dagar än jag skulle fått på mina gamla grejer. Jag har även satt trick som jag absolut inte trodde jag skulle göra efter endast tre dagar på min freestylebräda!Köp, köp!
Nu skall jag bara förstå hur jag skall få till grubbyn. Och flakan. Och monkeyflip. Och diablo. Och…
/Staffan
Logga in för att svara.