Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp en stor freestyle!!! Jag är toknöjd!

Taggad: ,

• skywalker

Medlem
    3 juni, 2003 vid 16:10

Jag är lite i samma sits som Zehlerts här. Tränar segeltricks på en 92l bräda, men eftersom jag också är lättviktare och Ni lägger in 2 såna här fina inlägg så är jag övertygad…..jag behöver inte byta upp mig smile.gif

• zehlertz

Medlem
    4 juni, 2003 vid 06:09

tack för era svar…vist låter det löjligt med ynka 62kg o behöva större bräda…jag vet =)

var ute igen i förrgår o gled runt o kunde då jämför med en större freeride på 135L, och än en gång inser man att det är bara mig själv det hänger på, vist var det lättare med den…men min bräda är väldigt mkt roligare.

Tror mitt inlägg var lite i desperation efter helgen nere på Öland där var o varannan surfare *kändes så iallafall* runt mig satte alla möjliga transitions.

Nu ska det ut o nötas nötas…det är bara att inse att surfer kan man inte utveckla lika snabbt som alla andra sporter…tack ska ni ha!

• ola_p

Medlem
    4 juni, 2003 vid 11:48

Värt att notera är att ahd har (väl?) DRT, å är mkt tunn, så den planar inte så tidigt om man inte har grym teknik… Jag väger samma, och seglar ganska mkt på pappas skate 59a på 90 liter, den e stabil å planar tidigt, du skulle kanske snarast fundera på om det är rätt bräda, snarare än strlk…

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 17:44

Tjena!

Jag är inne på en AHD Maxxride 64.5 DRT 104 l, väger ca 80 och är i ett stadie där jag sätter gippar för det mesta, dock inte slag å tex heli-tacks så ofta på små brädor (105 l och mindre). Frågan är om denna bräda är ett bra komplement till min nuvarande 90-liters vågis och 130-liters course racing/slalombräda…bör jag satsa på en Maxxride 70 DT 109 l? Är skillnaden stor när det gäller hur tidigt de två brädorna planar? Tror ni 70:an känns klumpig som freestylebräda med tanke på dess bredd, själv tycker jag min 130-litrare börjar bli rätt “pråmig”..hmm..jag skulle kanske kunna byta ut den mot 70:an om jag köpte denna istället för att ha 3 brädor…vad säger ni?
    …förresten vad är skillnaden mellan DT och DRT?

– Kom med synpunkter och förslag!

/fralle

• oscar

Medlem
    4 juni, 2003 vid 20:14

Läs test på båda i Boards maj nummer! Jag har testat 64.5 och den är grymt skön framförallt när det gäller carving trick som 360s mfl.

DRT har dubbla kanter i aktern först en ca 5 mm skarp kant sedan en rundad kant ovanför denna. Detta gör att den få ett bra släpp från vattnet samtidigt som den svänger riktigt skönt.

DT är en ankskärt ovanför den rakt avkapade aktern. Med 80 kg tycker jag 64.5 borde vara perfekt för dig.

Fördelen med 70n är att den tar segel på 8 m2 och kan tjänstgöra som lättvindsfreeride med en stor fena. Allt enligt Tinho Dornellas som är en av USAs mest kända instruktörer.

• ola_p

Medlem
    4 juni, 2003 vid 20:54

Jag tycker man först ska kolla på vad man VILL ha för bräda, vad den skall användas till, och inte börja fundera på modelen, och sedan fundera på om det funkar. Bestäm FÖRST, vad ska du ha den till? Verkar ju som ngt kul när det blåser lite lagom, men innan vågbrädan funkar. Hur länge vill du segla din stora bräda? Vad behöver brädan, mkt flyt, bra kontroll, tidig planing etc. var skall tyngdpunkten ligga? Fundera på vad du vill ha brädan till.Freestyle, eller dra framåt å tebaka med kanske ngt segelflippande eller duckgibe, och kanske ngt hopp. Eller om det är viktigt att du kan fläka på så många spocks, grubbysar etc. på minsta möjliga sträcka och tid.
    Leta sedan reda på alla potensiella brädor, och kolla vad folk tycker om dem, och läs tester. och tänk på att brädan skall vara bra för DIG, så att du inte köper en oseglingsbar dunderfreestyle om du är nybörjare och vice versa. Hoppas det hjälpte.

Ps. kika på skate 59, tror inte det är helt fel, om du inte är lättviktare så kanske du skulle titta på den ngt större modellen. Men det finns MÅNGA mer, en stor FW vore inte heller fel kanske? grin.gif wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2003 vid 22:28

hej hej!

Har försökt utgå ifrån vad jag vill ha brädan till men är osäker på om jag ska köra med 2 eller 3 brädor, dvs om jag ska byta min största bräda mot den freestylebräda jag köper eller om jag ska behålla den. Det är väl kanske där problemet ligger…70:an lär ju plana lika tidigt (minst) som min 130:a och vara lättare att flippa segel på men å andra sidan lär ju 64.5:an vara roligare att segla och lättare att svänga med eftersom den är mindre. (Anledningen till att jag är inne på just AHD är att jag fått bra pris på dessa.)
    Syftet med köpet skiljer sig således åt beroende på vilken bräda det blir; köper jag den mindre blir det som renodlad freestyle för de dagar de inte blåser tillräckligt mycket för vågisen (=de flesta), köper jag den större blir det mer som en freestyleorienterad lättvindsbräda. Väljer jag det första alternativet har jag kvar min slalom och har då också kvar möjligheten att speeda lite då och då om jag känner för det…
    Frågan är då snarare vilket syfte som är mest fördelaktigt; jag antar att jag inte skulle få särskilt mycket om jag sålde min stora bräda och att jag därför bör behålla den. Detta innebär att jag nu själv svarat på min fråga varvid mitt inlägg kan tyckas helt meningslöst…eh..vill väl bara höra mig för lite om detta kan vara ett vettigt alternativ och så att ni inte tror att 64.5 blir för liten osv…finns inget värre än när alla andra planar och du själv står där å sliter precis under planingsgränsen…yeye..så e de med d.

surfa på!

/fralle

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp en stor freestyle!!! Jag är toknöjd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.