Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpa barnrigg mm
-
Köpa barnrigg mm
Publicerad av glader på 8 april, 2009 vid 10:38Har två söner 5.5 resp 8.5 år gamla. Mest den yngre som har intresse för surf, men tänkte försöka fixa något som passar dem båda. Min tanke för första sommaren är att låta dem ta min stora slalombräda (Manta 68 på 100l), sätta på en okänslig sjögräsfena så att vi kan köra på mycket grunt vatten och köpa en lätt barnrigg. Jag har en gammal vågrigg på 3.2m2, men jag tror den är alldeles för tung.
Tänkte mig:
http://gunsails.de/en/pro.php?p=334
Vad säger ni om yta? De finns som synes från 2.2 – 3.6m2.
Någon som har något bra alternativ eller övriga tips jag skall tänka på?
Finns det någon surfskola i Varbergstrakten för så små barn?
petter_f svarade 15 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hej
Barnriggar typ Gunsails är mycket lätta med smalt grepp, smalare lättare mast mm så det är perfekta för barn. Vi säljer ascan den ser mer eller mindre identisk ut med Gunsails i alla detaljer, jag tror det är samma grundtillverkare (Tiki)
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=161&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41De flesta köper ca 3 kvm, men 5,5 åringen skulle kanske trivas bäst med en kring 2kvm. Köper du av svensk handlare har du ofta 14 dagars öppet köp så du kan alltid skicka tillbaka om du inte är nöjd.
De finns även juniorvarianter som är väldigt lika vuxenriggar typ:
http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=241&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41Denna använder exempelvis samma diameter som vuxenrigg på mast och bomemr är som en vuxenbom men något smalare grepp. Delar av seglet är i x-ply som tål lite tuffare tag. Fördelen är att man kan använda den i hårda vindar och när man väger mer men den blir såklar tyngre så för yngre barn tycker jag den billigare varianten är lite bättre.
-
Köpte ett grymt Barn segel av Hotsails förra året till min nu 6 åriga tös! Finns från 1,2 o uppåt vi valde 2,1 kvm efter lite provande! Fördelen med Microfire som seglet kallas är att det är en variabel alumast + bom i ett kit! Mast + bom passar flera storlekar medans de utvecklas o växer! Lätt o rejält + ser ut och riggas som ett riktigt segel!
-
Microfire ser otroligt coolt ut! Dock hamnar jag då i helt annan prisklass. Fattar jag det rätt är det då ca 2 500 kr plus mast och bom jämfört med ascan för 1 500 kr komplett. Tror jag börjar försiktigt.
-
Tycker att det låter utmärkt. Kör på din Manta 68 och köp en barnrigg på ca 2-3m2.
Jag började vindsurfa när jag var 8 år, som din äldre son. Jag hade då en Tiga Free-S(?) på ca 95 liter. Vad jag kommer ihåg så var det inga större problem med vingligheten och då var den ändå 59 cm bred och 271 cm lång om jag letat upp fakta rätt.
Jag prövade med en vanlig rigg på 4.7m2 först och den var alldeles för tung för mig. Dock så kanske det var någon tyngre mast men en barnrigg är nog ett måste. Jag hade en 4.0m2 barnrigg, fungerade utmärkt men med tanke på din 5-åring bör du nog köpa en mindre rigg. -
Fredrik!
Häng på oss någon gång vid TT. Vi har två Kailua JR med olika riggar. Dels en variant med kort mast på 2 m2 (Naish Miniripper) och en som är ett nedskalat vågsegel (Naish Ripper 2,7 m2). Vendela 9 år tycker att det “stora” seglet är mycket tyngre att dra upp. Dock så fungerar det till “riktig” segling, det lilla är rent startsegel. Lilla riggen har en teleskopmast för storlekar 0,7-2,0, den större 340 RDM men kan riggas på en 370. Båda seglen är i X-ply, det känns bra att barnen nästan kan hoppa i seglen utan man behöver skälla på dem.
Till barn över 30 kg behöver du inte ha mindre än 2 kvm segel.
Vad det gäller bräda så är det enorm fördel att ha en fena mitt under brädan, annars blir det mycket slör i början. Med fena kan dom ta sig fram och tillbaka efter 15 minuters träning. -
Låter fenomenalt Anders! Jag återkommer en riktigt fin och varm dag så att de inte blir avskräckta.
Borde kunna silvertejpa fast någon mittfena om jag kan böja till någon plåt som ett T.
-
Carrera;539432 wrote:Köpte ett grymt Barn segel av Hotsails förra året till min nu 6 åriga tös! Finns från 1,2 o uppåt vi valde 2,1 kvm efter lite provande! Fördelen med Microfire som seglet kallas är att det är en variabel alumast + bom i ett kit! Mast + bom passar flera storlekar medans de utvecklas o växer! Lätt o rejält + ser ut och riggas som ett riktigt segel!
Jäklar vad det var snyggt 🙂
-
Hej! Vi började med riktigt små riggar 1.6 o 2,5. Men det var ju mest för att få känna
hur det var att stå på en bräda. För två år sen köpte vi en riktig rigg. Ascan junior proline 4.0 på Surfspot.se. Funkar som en vuxenrigg men för barn, förra året kompl. vi med en 4,5. Jag tycker dom har varit mkt. bra och prisvärda. Kolla in den här filmen så kan ni se seglet
in action.[ame]http://www.youtube.com/watch?v=Uo5iptMtq-g[/ame]
-
THEO;539915 wrote:Kolla in den här filmen så kan ni se seglet
in action.Tror att jag sett den filmen tidigare, men det såg lika grymt härligt ut den här gången!
-
Skön film, jäklar vad han drar på och utan sele, måste vara bra för armträningen …..
För information kan man köpa proline seglen lösa så man kan alltså ha flera segel till samma mast och bom, framgår inte riktigt på hemsidan. 3,5, 4,0 och 4,5 riggas på 370 vanligt senior 370 mast, det ingår en sådan med kitten men men kan självklar använda sin egen om man har en sen tidigare. Bara segel kostar ca 1400-1500:- styck.
-
Neil Prydes juniorrigg är en som funkar otroligt bra och hänger med långt upp i utveckling och ålder.
-
Är sedan några år inblandad i en surfskola
Vi har kört på lite av varje under åren, mest Ezzy och Mausails. Nu kör vi Naish från 0,8 och uppåt.
Några erfarenheter:
Barn och Juniorriggar slits mest i underliket och nedersta panelen (upphalningen)
Riggkomponenterna är överlag helt ok och slits i princip inte alls.
Riktigt små segel underlättar inlärningen. Är det jobbigt att dra upp tröttnar de ganska snabbt.Det spelar inte så himla stor roll hur mycket flex det är i seglen. Det går bra ändå.
Med en alumast på 2-2,5 m blir det tämligen rakt oavsett vad tillverkare och importörer säger.Min uppfattning är att allt som finns på marknaden funkar bra till barn. Vill man att det skall hålla några år är det segel med Xply/dacron i nedersta panelen som gäller.
Har inte upplevt någon större efterfrågan på beg riggdelar eftersom det är mest hela kitt som säljs, 2a-handsvärdet hänger förmodligen ganska mycket på segelval. -
Jag tycker att simmer’s barnsegel är riktigt bra! På KFUM’s sommarvindsurfingläger har vi nu både TIKI och simmer barnsegel och jag tycker simmer paketet är mycket bättre!
Varför? Simmer seglet är 100% Dacron (?) och ser mycket slittåligt ut, ser ut som ett superfreak i materialet :).. Även bomen är mycket bättre än tiki och ser ut som en lite aeron bom, likaså mast är bättre kvalité.
Vissterligen har ingen tiki rigg gått sönder än men jag skulle lagt mina pengar på ett simmerpaket om jag hade barn! Kolla med surfers vad det vill ha för ett komplett paket.
Annars så ser microfreak riktigt fina ut, men kanske dyrare?…
Aja, Tiki vs simmer så anser jag att simmer är vinnare pga högre kvalité !
-
glader;539422 wrote:Vad säger ni om yta? De finns som synes från 2.2 – 3.6m2
You have obviously gotten some expert advice here. My only experience is what my brother wrote me in a mail recently when telling about his own 8 year old (who is of skinny to average build) and can now uphaul, sail away and can rig steer into and away from the wind – the basics. He wrote, “Now it’s back to the windsurf shop to get the next size sail for him, 1.5m just isn’t enough – needs at least 2.5m in light breeze”. He has a 5 year old who can use the 1.5 when he starts.
Logga in för att svara.