Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa beg kite utomlands?

• Köpa beg kite utomlands?

Publicerad av elfuego på 26 oktober, 2008 vid 17:44

Har sökt runt på forumet och sett att många beställer kites från bl.a. tyska siter. Hur är det med utänska siter för att köpa begagnade kites, någon som kan ge mig tips så sådana. Någon som har erfarenhet av att köpa beg kite från t.ex. tyskland eller Danmark?

/Micke

dadil svarade 16 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • hildingdude

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 17:46

Dom beg. kitarna jag har sett utomlands är skit! sämsta skicket man kan få på i princip allt!

• trumpeten

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:28

ja skit i det du får en schysst billig kite i Sverige, hur mycket ska du spendera?

Verkar som begagnat markanden är stor för kites i Sverige.

• chohoo

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:32

Jag har haft ett flertal elever som gjort riktigt bra fynd på E-bay. Kolla där vettja. Kvaliteten går ju inte att säga något om bara för att det utländskt. Kajtar är ju inte direkt som det fantastiska svenska köttet.

• sourra

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:38

Det går nog att göra en hel del klipp men det man går miste om är ju tryggheten. Det är ytterst sällsynt att man går på en mina när man köper i Sverige, speciellt genom Steffos köp/sälj.

• christian12345

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:16

Vad snackar ni om?

hildingdude;511896 wrote:
    [..]utomlands är skit! sämsta skicket [..]

Jaha och hur mycket personlig erfarenhet baserar du det på?

Trumpeten;511907 wrote:
    [..]Verkar som begagnat markanden är stor för kites i Sverige.

Det är möjligt, men en snabb titt på xboard.dk får en att tro att den danska marknaden är bra mycket större.

Dessutom verkar det inte ha tagit fart här i Sverige att förhandlarna säljer begagnat. I bästa fall får man tag i lite fjolårets… Men det kommer nog.

sourra;511910 wrote:
    [..]det man går miste om är ju tryggheten. [..]

Så fort man köper begagnat går man miste om tryggheten och det är nog oavsett om man köper från utlandet, t ex det avlägsna Köpenhamn, eller hemifrån, t ex det närbeliggna Jukkasjärvi.

Eller är det jag som har blivit tokig?

• hildingdude

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:23

det som jag såg att både privat personer och shops sålde på tenerifa var helt slut. Sedan så snackade jag endel med en segelreparatör han sa att nästan alla kites han lagade var köpta i andra hand precis innan folk kom till el medano (nyaköpta beg. kites för att har rätt storlek med sig). Han tyckte att folk som kom till honom med kites ofta hade gjort onödiga och dåliga köp.

• elfuego

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:21

Anledningen till att jag vill kolla utomlands är att jag inte har hittat det jag söker på de svenska siterna. Jag letar efter en kite i storleken 7-8 kvm i billigare prisklassen. Detta för att jag inte vet om jag kommer få användning för en kite i den storleken och därför inte vill investera i en helt ny kite.
    Dom kiter jag hittat i svreige som passar in på min beskrivning har tyvärr varit sålda allihop när jag kontaktat säljaren. Därför tänkte jag pröva jaktlyckan utomlands 🙂

• falsterbo

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 02:10

kitesurferen.dk där har du bra gear till bra priser. DK har grymmt mycket bättre marknad för beggade kite prylar än sverige, går inte att gämföra. Synd brara att svenska kursen inte står sig bra gämfört med den danska.

• jbi

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 07:04

@elfuego 511952 wrote:

Anledningen till att jag vill kolla utomlands är att jag inte har hittat det jag söker på de svenska siterna. Jag letar efter en kite i storleken 7-8 kvm i billigare prisklassen. Detta för att jag inte vet om jag kommer få användning för en kite i den storleken och därför inte vill investera i en helt ny kite.
    Dom kiter jag hittat i svreige som passar in på min beskrivning har tyvärr varit sålda allihop när jag kontaktat säljaren. Därför tänkte jag pröva jaktlyckan utomlands 🙂

Köp min 🙂

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20619/cat/9

Mvh JB

• happymagnus

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 16:52

Jag har i år köpt tre drakar på Ebay.de, två beg och en ny, eftersom det fanns extremt få begagnade av just den modellen jag ville ha, i Sverige. Och så var priset extremt bra. Kvaliteten var kanon, fick precis det jag förväntade mig. Varför skulle skicket på drakar från Berlin vara sämre än de från Varberg?

I år har jag TYVÄRR även köpt sele och våtdräkt på Ebay. Inte för att jag ville utan för att importören i Malmö inte kunde få fram produkter tillräckligt fort eller verkade speciellt intresserad av att sälja. Med det sagt ska jag kanske tillägga att jag helst handlar ”lokalt”, det är en trygghet vid reklamation som jag är beredd att betala för. Men sorry, kan man inte leverera finns Hamburg lika nära som Malmö. Jag är till och med beredd att betala mer för att ha en handlare ”lokalt”, om inte jag stödjer honom kommer han ju inte att överleva. Och det vill jag ju. Men just den biten är en annan diskussion.

Men vill du ha en billig Cabrinha Switchblade 8 kan jag vinterrea bort min Switchblade II 8 som jag inte riktigt orkat lägga ut på annons. Men bort ska den. Här finns en gammal annons http://www.kitenation.se/kn/index.php?option=com_marketplace&page=show_ad&catid=6&adid=522&Itemid=28

• edorf

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:39

Vad är det för fel på er SUPPORT YOUR LOCAL DEALER!!!

• dadil

Medlem
    28 oktober, 2008 vid 23:59

@edorf 512579 wrote:

Vad är det för fel på er SUPPORT YOUR LOCAL DEALER!!!

ja vafan, jag köper aldrig marockanskt, då vet man inte vad man får för skit..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa beg kite utomlands?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.