Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa begagnat nybörjarpaket

• Köpa begagnat nybörjarpaket

Publicerad av marcfbg på 6 maj, 2009 vid 20:16

Hej!

Jag seglar mycket segelbåt under sommrana men har i år tänkt kombinera det lite med vindsurfing. Jag har två gamla brädor hemma av modell riktigt gammal, får brädorna i “[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56561″]säkert vårtecken: Blocket Superstars[/ame]” att framså som det senaste.

Innan jag köper något hade jag tänkt testa lite på dessa brädor. Dock blir det nog ett köp snart då de gamla brädorna väger en hel del. Men vad skall man då köpa om man har en liten studentbudget?

Det finns ju en hel del paket runt 2000kr vilket låter som en lagom summa för den nivån jag är på. Då jag seglar mycket kommer jag inte hinna surfa tillräckligt mycket för att det skall kännas befogat att lägga mer.

Tack på förhand!!

MVH

Marcus

marcfbg svarade 15 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • staffomania

Medlem
    6 maj, 2009 vid 21:45
    MarcFBG;544803 wrote:
    Hej!

Jag seglar mycket segelbåt under sommrana men har i år tänkt kombinera det lite med vindsurfing. Jag har två gamla brädor hemma av modell riktigt gammal, får brädorna i “säkert vårtecken: Blocket Superstars” att framså som det senaste.

Innan jag köper något hade jag tänkt testa lite på dessa brädor. Dock blir det nog ett köp snart då de gamla brädorna väger en hel del. Men vad skall man då köpa om man har en liten studentbudget?

Det finns ju en hel del paket runt 2000kr vilket låter som en lagom summa för den nivån jag är på. Då jag seglar mycket kommer jag inte hinna surfa tillräckligt mycket för att det skall kännas befogat att lägga mer.

Tack på förhand!!

MVH

Marcus

Du får nog lägga till några tusen om du ska få ett hyffsat begagnat nybörjarpaket. Har sett några här på köp och sälj för 4-5 tusen. Men kom ihåg att de nyare brädorna sedan är rätt lättsålda så du kanske kan sälja det för nästan samma pris om du känner att du inte använder grejerna.

• marcfbg

Medlem
    6 maj, 2009 vid 22:12
    staffomania;544833 wrote:
    Du får nog lägga till några tusen om du ska få ett hyffsat begagnat nybörjarpaket. Har sett några här på köp och sälj för 4-5 tusen. Men kom ihåg att de nyare brädorna sedan är rätt lättsålda så du kanske kan sälja det för nästan samma pris om du känner att du inte använder grejerna.

Ok, då kanske det är värt att läga till lite. Är igentligen inte så ekonomiskt bunden, men det gäller att börja lågt för det blir alltid dyrare 😀

• Knatte

Gäst
    7 maj, 2009 vid 04:53
    MarcFBG;544835 wrote:
    Ok, då kanske det är värt att läga till lite. Är igentligen inte så ekonomiskt bunden, men det gäller att börja lågt för det blir alltid dyrare 😀

Tror också då får öka upp din budget några tusenlappar extra. Om du inte har extremt tur, så lär du bara få mest skrot för 2 tusenlappar:smile: Visst finns det undantag, men man får vad man betala för även in surfbranchen..:smirk:

• roding

Medlem
    7 maj, 2009 vid 06:26

Om man skall se till dom nybörjapaketen som oftast kommer ut här så räkna med att lägga en 6000-7000:-
    Då får du oftast en helt okej bräda med minst en rigg.
    Det funkar att börjar med och om du inte gillar det så är det oftast inte så svårt att sälja vidare det..

• marcfbg

Medlem
    7 maj, 2009 vid 19:37

Om man mest skall rekreationssurfa på låg nivå var är det då för skillnad upplevelsemässigt mellan en nyare bräda och en äldre?

Finns det några generella regler man kan gå efter, vad skall finnas och inte på en “ok” nybörjarbräda idag?

• Knatte

Gäst
    7 maj, 2009 vid 20:56
    MarcFBG;545075 wrote:
    Om man mest skall rekreationssurfa på låg nivå var är det då för skillnad upplevelsemässigt mellan en nyare bräda och en äldre?

Finns det några generella regler man kan gå efter, vad skall finnas och inte på en “ok” nybörjarbräda idag?

Nyare brädor är bredare/stabilare och planar upp snabbare jämnfört med äldre brädor. Ofta så är de mer manövervänliga över lag:tongue:
    Men en bra nybörjarbräda är minst 65 cm bred, gärna 70+ cm bred för stabilitet för nybörjaren.

Kika på igenom tipsen, så kanske det finns lite matnyttigt/generella saker att ta fasta på. [ame]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820[/ame]

• marcfbg

Medlem
    8 maj, 2009 vid 11:00
    Knatte;545114 wrote:
    Nyare brädor är bredare/stabilare och planar upp snabbare jämnfört med äldre brädor. Ofta så är de mer manövervänliga över lag:tongue:
    Men en bra nybörjarbräda är minst 65 cm bred, gärna 70+ cm bred för stabilitet för nybörjaren.

Kika på igenom tipsen, så kanske det finns lite matnyttigt/generella saker att ta fasta på. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820

Tackar, deyt gav enb lite bättre uppfattning om hur läget är.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa begagnat nybörjarpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.