Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa dubbla master?

  • Köpa dubbla master?

    Publicerad av nikke på 6 oktober, 2008 vid 22:33

    Har en liten fundering! Ska köpa nya prylar igen och funderade att ha dubbla master både 430 och 400, är det idiotiskt att betala för det eftersom risken inte är så jättehög att masten går av även om det kan hända i vågor? Tänker både på windsurf här i sverige och utomlands. Och väger man kring 90 kg kan man nog glömma 3.7? Bättre att hålla sig ner till 4.2? Vidare tänkte jag höra med er vad som positivt/negativt med RDM/SDM. Är RDM så självklart till 4.2, 4.7 som vissa påstår?

    Sen tänkte jag kolla om en sak när man flyger med surfgrejorna. Är det så att man max får ha 30 kg vikt per surfingbag när man flyger (Tänkte på majoriteten på flygbolagen)? Är det så så spricker det nog med denna surfbag jag funderade på http://www.pro-limit.com/displayitemv4comp.php?item_id=3892. För en bräda, master, bom,några segel m.m. är det väl svårt att hålla under 30 kg och om man överskrider vikten får man inte ta med sig surfbagen på flyget då?

    Tacksam för svar!

    rasmus_w svarade 16 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 23:25

    @NIKKE 506024 wrote:

    Sen tänkte jag kolla om en sak när man flyger med surfgrejorna. Är det så att man max får ha 30 kg vikt per surfingbag när man flyger (Tänkte på majoriteten på flygbolagen)? Är det så så spricker det nog med denna surfbag jag funderade på http://www.pro-limit.com/displayitemv4comp.php?item_id=3892. För en bräda, master, bom,några segel m.m. är det väl svårt att hålla under 30 kg och om man överskrider vikten får man inte ta med sig surfbagen på flyget då?

    Jag stoppade bräda, mast, bom, förlängare och tre segel i en sån bag. 25 kilo blev det, mellan tummen och pekfingret. En mast till=2 kilo extra. Ett segel till=3 kg extra.

  • alexasu

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 07:54

    JAg förstår inte alls varför man skulle ha dubbla uppsättningar master. Om man tänker så måste man ju ha dubbel uppsättning av allt annat i ens utrustning som löper viss risk att pajja också. Om du nu skulle råka knäcka masten är risken mycket överhängande att du även pajar seglet, ska du ha två av varje segelstorlek också?

    angående småsegel så väger jag nästan 100kg och har använt mitt icon 3.8 tre eller fyra ggr i sverige det senaste året

  • sebbe

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 15:37

    köp hellre bra rdm master.
    har bara knäckt en på 5 år, men det var nog “The rocks” fel på hookipa, kan knappast klandra masten för det!!
    jag brukar annars flyga med en segel bag där jag har masterna och en boardbag med 2 brädor, bommar, våtdräkt osv. Brukar fungera fint

  • nikke

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:01
    Rasmus_W;506038 wrote:
    Jag stoppade bräda, mast, bom, förlängare och tre segel i en sån bag. 25 kilo blev det, mellan tummen och pekfingret. En mast till=2 kilo extra. Ett segel till=3 kg extra.

    Då kan jag köpa den bagen från prolimit!

  • nikke

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:06
    alexasu;506082 wrote:
    JAg förstår inte alls varför man skulle ha dubbla uppsättningar master. Om man tänker så måste man ju ha dubbel uppsättning av allt annat i ens utrustning som löper viss risk att pajja också. Om du nu skulle råka knäcka masten är risken mycket överhängande att du även pajar seglet, ska du ha två av varje segelstorlek också?

    angående småsegel så väger jag nästan 100kg och har använt mitt icon 3.8 tre eller fyra ggr i sverige det senaste året

    Men störst risk är det väl att masten pajar, speciellt vid transport till/från planet. Och det lär ställa till det bra mycket om man har en trasig mast och ingen i reserv när man är ute på sin surftrip. Mycket lättare att tejpa ett segel som spruckit än att tejpa ihop en sprucken mast! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:13

    Åker man till ett ställe där det inte går att köpa ny mast så är det väl inte fel att ha två. Annars är väl största fördelen att man kan rigga två segel samtidigt vilket ofta kan vara praktiskt. Många gånger har jag riggat ned (fast lämnat storseglet uppe), kört ett tag och sedan har det dött igen. Inte många har då ork att rigga om. ofts guppas det vidare på för små segel. Men med det stora färdiguppriggad blir man mer förändringsbenägen.

    RDM:Självklart.

  • bananen

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:46

    Mitt måtto är så lite prylar som möjligt (ett måtto som jag dåligt lever upp till dock).

    Jag har tre segel, 4.0, 4,7 och 5.3 och desvärre två master (370 och 400).

    Man kan ju hitta segellinjer som riggas på en och samma mast, om man tror på det konceptet.

    Köp hellre rätt mast till rätt segel än billigaste masten.

    Knäcka RDM? En i år och en förra året 😉

  • mikaels

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:53

    Jag tycker det bästa skälet till att ha dubbla master (och bommar) är att kunna ha två riggar riggade samtidigt. Nuförtiden är väl förvisso seglen mer vintåliga men back in the days när jag seglade som mest minns jag ofta dagar när det pendlade mellan 5,5 och 6,5 och då var det perfekt att ha båda liggande färdiga på Gardasjöns strand 🙂
    Numera har jag tvingats frångå principen om att alltid ha kompletta riggar (kan inte riktigt motivera kostnaden och platsen när jag surfar alltför sällan), och har två segel som riggas på samma mast och bom, och nog tog jag fel en dag i Garda i somras, men bet ihop och var underriggad för jag inte orkade rigga om 🙁

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 21:40

    @NIKKE 506288 wrote:

    Då kan jag köpa den bagen från prolimit!

    Vad man möjligen kan säga är att den typen av bagar inte är speciellt användbara till nåt annat än att flyga med grejorna IMO. Oftast är surfprylar lättare att stuva om de inte ligger i en och samma bag.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 21:42

    @Ola H. 506297 wrote:

    Åker man till ett ställe där det inte går att köpa ny mast så är det väl inte fel att ha två. Annars är väl största fördelen att man kan rigga två segel samtidigt vilket ofta kan vara praktiskt. Många gånger har jag riggat ned (fast lämnat storseglet uppe), kört ett tag och sedan har det dött igen. Inte många har då ork att rigga om. ofts guppas det vidare på för små segel. Men med det stora färdiguppriggad blir man mer förändringsbenägen.

    För mig är problemet oftast att jag är lite för förtjust i små segel. Jag seglar gärna med stora segel tills jag blir påmind om det. Ökar vinden riggar jag gärna om till nåt mindre men avtar den känns det sällan lockande att gå tillbaka till nåt större.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa dubbla master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.