Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa en 14m2?

• Köpa en 14m2?

Publicerad av filip81 på 9 juli, 2012 vid 15:51

Har i dagsläget en 9:a och en 12:a…är det värt att köpa en 14? Har haft några sessions där 12:an varit precis för liten och därför varit lite sugen på en större.

Vad tycker ni?

pjoter svarade 12 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • alohasurfer

Medlem
    9 juli, 2012 vid 15:58

Jag hade i så fall bytt min 12:a mot en 14 tror jag. Beror dock lite på vilken typ av kite det är, vad den har för vindregister osv. Alternativt hade jag gjort som jag: köp en lättvindskite! Själv kör jag Blade Fat Lady 17m, då behöver du inget mellan den och tolvan!

• filip81

Medlem
    9 juli, 2012 vid 16:01

12:an har jag kvar, väger 78kg så den passar bra runt 7-8m/s. Kiten är en switchblade 2008.
    Budget för typ en turbine finns inte just nu även om det hade varit det optimala

• andersr

Medlem
    9 juli, 2012 vid 19:53

Jag tycker att det är stor skillnad på 12m och 14m. Tidigare år har jag haft 12 som största men i år har jag även köpt en 14m och den gör verkligen skillnad. Visst du kommer säkert igång ännu tidigare med en 17m, men Switchblade 14m drar som tusan.

Om du har vägarna förbi Öland är du välkommen att prova den.

/ Anders

• milkman

Medlem
    9 juli, 2012 vid 21:47

Jag tycker du ska satsa på en Lättvindsdrake i sånt fall. De är ofta gjorda för att vara lättvindsdrake snarare än en uppskalad “vanlig”. resultatet är att de faktiskt är roliga att åka med.
    Det finns rätt många nu men vi säljer en hel del Zephyr (som rä 17kvm och funkar från sjukt tidigt till ca 10-12m/s) Men själv kör jag Edge, den startar tidigare men har inte samma stora range.

Zephyr: http://surfbussen.nu/shop/ozone-zephyr-2012/
    Edge: http://surfbussen.nu/shop/ozone-edge/

• filip81

Medlem
    10 juli, 2012 vid 05:30

Det får nog bli en lättvindskite ändå, inte denna sommaren men förmodligen till nästa.

• skanepaul

Medlem
    10 juli, 2012 vid 06:10

Jag hade personligen aldrig bytt min 12 mot 14.

En 12 är såååå mycket roligare att köra även om den startar en aning senare, go lättvindskite säger jag!

• mjersen

Medlem
    10 juli, 2012 vid 13:24
  • filip81

Medlem
    10 juli, 2012 vid 16:52

Naa, ingen c-kite för mig. Sugen på att testa en turbine

• regfellow

Medlem
    10 juli, 2012 vid 21:32

OM du köper lättvindskite så byt 12a och 9a mot 10a och 7a. Har haft 10.5a nu i 2 år och den äger om man väger 80+

• above_the_law

Medlem
    11 juli, 2012 vid 05:31

Ovärderligt att ha en C-kite i 14 kvm (speciellt på sommaren i Sverige alt om du vill köra STORA vågor utomlands i side off! Köp.

• pjoter

Medlem
    11 juli, 2012 vid 08:08

för 500 är det väl bara å köpa. 🙂

Annars köp vilket stort ärke som helst så du har nåt att leka med iår. så lägger du undan pengar för en riktig lättvindskite till nästa år.

Tänk också på att en bräda gör också sjuk skillnad. Kan skilja 1-2m/s på hur tidigt du faktiskt kör och har kul mellan två lika stora brädor med olika former.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa en 14m2?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.