Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa freeride paket

• Köpa freeride paket

Publicerad av hildur_ på 1 januari, 2008 vid 20:53

Hej!

Jag är på jakt efter ett komplett freeride-windsurfingkit.

Tidigare har jag surfat på farsans 27 år gamla bräda men nu i sommar tog jag en kurs i Åhus och fick känna på en modernare freeride-nybörjarbräda.

När jag diskuterade med min instruktör tyckte han att jag skulle satsa på en 130-140 liters freeridebräda med 6-7 kvm segel.

Jag fick nyligen två svar på min annons här på steffo av två som vill sälja dessa produkter:

1)
    Bräda: I grunden en Mistral SLE 294 årsmod ca 2000, men den är en prototyp, omshapad av Mattias Holmberg så den är lite mindre än originalet typ 125-130liter. Den är egentligen inte lämpad för nybörjare, jag fick höra det efter att jag redan hade köpt den. Men, jag tyckte det gick hur bra som helst att lära sig på den, har även testat andra ’nybörjar brädor’. Det bästa med den är att den är lätt och grymt snabb så när du lärt dig att stå i stroppar o plana så är den här brädan mycket roligare än en nybörjar bräda. Den har några små dingar men är väldigt noggrannt lagad.
    Pris: 1500kr med helt nya stroppar

Rigg: Neil Pryde Search 5,0m2 04 En ruta är trasig men den är lagad med silvertejp och håller ett bra tag till, Fiberspar 3200qt 430cm 07, Ascan 35cm 07, Bom Tekknosport 140-200cm 07, mastfot Localspirit 06.

Paketpris: 4500kr

2)
    Bic Techno 272 125l
    460 mast, 30% kolfiber
    Gaastra Charger 6,5m2
    Gaastra Charger 5,0m2
    Bom Tecno limits

Priset sa han var runt 7000 kr.

Kan någon av dessa vara lämplig att köpa? Hade varit intressant att höra era synpunkter.

Annars är min fråga till er vad ni tror är lämpligt att köpa istället. Jag har som sagt inte surfat jättemycket men jag kan alla grundliga manövrar och är villig att utvecklas. Därmed vill jag hellre lägga mig lägre än högre i volymklass.

Värt att tillägga angående vad jag ska köpa är att jag framförallt kommer att surfa i Habo Ljung, vad som nu är lämpligast att surfa med där.

Har ni något tips eller har ni kanske rentav ett överrensstämmande windsurfingkit till salu? I såfall får ni gärna skriva eller maila anton_palmqvist@hotmail.com.

Jag är mycket tacksam för alla typer av svar och synpunkter.
    //Anton

Knatte svarade 17 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 45 Svar
  • 45 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    1 januari, 2008 vid 20:58

Bägge paketen är mycket pengar för gamla prylar. SLE:n är nog aningens äldre än 2000 och att sätta ett vågsegel på en gammal fartraket är väl inte det mest lyckade, den ska ha ett racesegel om den ska seglas.

• ola_p

Medlem
    1 januari, 2008 vid 21:02

Skippa SLEn, det är onödigt svårt, och för att man verkligen skall kunna ha ut det som den levererar så behöver du bli rätt duktig. Volymmässigt så funkar nog brädan för dig, men det borde gå att hitta bättre lämpade prylar, typ en freeride eller super-x bräda om det är segla snabbt du vill.

Riggpaketet ser inte så dumt ut, men det är rätt stor skillnad på 5 och 6 kvadrat… Undantaget att det är för litet verkar det väl vettigt

Är techno paketet komplett (mastfot, hängseletampar etc.)?

• hildur_

Medlem
    2 januari, 2008 vid 11:17

@Ola_P 436272 wrote:

Är techno paketet komplett (mastfot, hängseletampar etc.)?

Eftersom han använt grejerna sjäv innan så förutsätter jag att det är komplett, åtminstone med mastfot.

Det som mest gör mig tveksam på det paketet är att det är rätt gammalt samt att jag inte känner till märket.

Men den kan alltså vara nått?

• nachoman

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:07

BIC är inget okänt märke. De har gjort brädor så länge jag kan minnas. Den Bic Techno som är 272 vill jag minnas fanns från 2000 och såg likadan ut i många år. Det som hänt idag med brädorna är att de har blivit aningen kortare och bredare vilket både är för och nackdelar. Kan tänka mig att Bicen är rätt så sjysst att köra på. Den är ju inte jättestor men har en vettig bredd och inte alltför tung, knappa 9kg. Skulle nog försöka att pruta en del då det inte är en pinfärsk bräda. Mitt råd lyder alltså: pruta, köp, kör ett år och köp nytt nästa år. Då vet du betydligt bättre vad du klarar av och vilken typ av bräda du önskar.

Hmmm… nu är det bara min tur att införskaffa nåt nytt roligt till islossningen!

• ola_p

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:07

Technobrädorna var populära som första freeridebräda…

Priset är väl lite i överkant, men det beror på kvaliteten på tillbehören, så som bom, ev. extra fenor och hur slitet det är.

• rasmus_w

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:19

Sen kan ju en techno vara rätt ny även om själva modellen kom 2000.

• hampuss

Medlem
    2 januari, 2008 vid 12:47

Min kompis har bic techno 272 den är väldigt tålig och lätt att lära sig på, Men när du väl kommit i gång är den tråkig att åka på, och den väger en hel del. Och själva modellen verkar vara väldigt gammal trots att det är en 2006:a

• Knatte

Gäst
    2 januari, 2008 vid 16:03

Utan att veta exakt skicket på prylarna, så kan jag säga att Techno 272 är en bra bräda att lära sig vidare på. (har själv ägt en sådan fast Tiga’s variant)

Så brädan är absolut inget fel på utan det handlar nog hur mycket paketet är värt? Vilket årtal är det på seglerna/masten mm.?
    Är dessa några år på nacken, så kanske 7000 pix är lite dyrt? Själva brädan bör vara värd 2000-3000 kr om det är en bräda från början av 2000-2003. Är den nyare så lägg på lite mera pengar.
    Så som jag ser det handlar det om årsmodellen på bräda och segel om prisbilden är ok eller skall ses över:tongue:

• hildur_

Medlem
    2 januari, 2008 vid 19:47

Oj, ja nu ser jag att jag glömde en del om Bic Techno’n.

Här är vad ägaren sa om prylarna:

”Jag har ett paket som jag funderar på att sälja. Det är i och för sig från -00, men i fint skick och det var en av de första widestyle-brädorna.”

”Prylarna har blivit väldigt lite använda. Hör av dig om du tycker det låter intressant. Vad gäller priset så har jag dålig koll på begagnat marknaden, men några hundringar över sju tusen är kanske en bra ide att börja med. Vi kan säkert alltid komma överens om det blir aktuellt.”

”Såg nu också att det var en tecno limits bom och inte en prolimit som jag fått för mig.”

Paketet är alltså från -00. Vad säger ni om det?

• perrapops

Medlem
    2 januari, 2008 vid 20:13

Köp inte!
    .

• perrapops

Medlem
    2 januari, 2008 vid 20:15

Köp inte, är alldelses för mycket pengar. letar du kan du nog skrapa ihop ett schysst paket för 4000. Jag köpte en superfin mistral flow 103 lietare för 500kr av surfersparadise

• tim-eriksson

Medlem
    2 januari, 2008 vid 20:48

När jag började i sommras köpte jag:

Fanatic bic 144 liters 01:a 1500 kr
    430/460 mast 1200 kr
    Mastförlängare 300 kr
    5.0 5.7 6.9 1400 kr

5100 kr för ett sådant paket, tyckte jag var okej och om jag jämför med ditt så är det klart bättre: Dock ingen boom.

Avvakta, det kommer alltid upp bra saker här på steffo och det är ändå vinter nu…

• Knatte

Gäst
    2 januari, 2008 vid 21:14

@Hildur_ 436394 wrote:

”Jag har ett paket som jag funderar på att sälja. Det är i och för sig från -00, men i fint skick och det var en av de första widestyle-brädorna.”

”Prylarna har blivit väldigt lite använda. Hör av dig om du tycker det låter intressant. Vad gäller priset så har jag dålig koll på begagnat marknaden, men några hundringar över sju tusen är kanske en bra ide att börja med. Vi kan säkert alltid komma överens om det blir aktuellt.”

”Såg nu också att det var en tecno limits bom och inte en prolimit som jag fått för mig.”

I så fall är paket bra, om än lite gamla grejer:wink:
    Jag säger fortfarande att brädan kommer vara ett lyft för dig. Inte det modernaste men helt ok grejer. Brädan är lätt använda och är skapligt snabb. Har loggat 28 knop på en sådan bräda..

Men är grejerna från -00, så skall du ta bort minst 2 tusenlappar för paketet. Men kolla upp vilka fenor som följer med osv.

• tsss

Medlem
    2 januari, 2008 vid 21:37

@Hildur_ 436394 wrote:

Volymen är ju en bit under vad som rekommenderades till dig. Men om du inte är någon tungviktare så kan ju 125 vara helt rätt volym för dig. Till det kommer att brädor runt 125 liter är svåra att hitta beggade. Om du kollar in ”köp o Sälj” så är det ganska stort utbud på brädor under 110 liter och det finns även ett utbud på brädor över 140 liter. Men det verkar som om 125 liter är en storlek som man har kvar, oftast som största bräda tydligen. Så min bedömning är att 125 liters o däromkring står aningen högre i pris pga av sällsyntheten här i konfens utbud.
    Om även seglen är i bra skick, men från samma tid (jag känner inte till Gaastras produktion och benämningar) så är nog ändå rätt pris uppåt 5 papp. Men absolut inte högre

• hildur_

Medlem
    2 januari, 2008 vid 23:25

@Knatte 436412 wrote:

I så fall är paket bra, om än lite gamla grejer:wink:
    Jag säger fortfarande att brädan kommer vara ett lyft för dig. Inte det modernaste men helt ok grejer. Brädan är lätt använda och är skapligt snabb. Har loggat 28 knop på en sådan bräda..

Men är grejerna från -00, så skall du ta bort minst 2 tusenlappar för paketet. Men kolla upp vilka fenor som följer med osv.

Okej, vad på fenfronten är det jag ska kolla efter i så fall? Har ej så bra koll på fenor:confused2:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa freeride paket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.