Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpa freeride paket
-
Knatte
Gäst4 januari, 2008 vid 17:18@Rasmus_W 436757 wrote:
Jag hade en Copello 285 ett kort tag, den hade trimbox. Jag tror de bytte till trim när de köptes upp av Fanatic.
Verkar logiskt då 😀
-
Ja det blev mycket fenor plötsligt:smile: Får hålla ögonen öppna så att jag får nått passande. Det är i Habo Ljung och i trakterna däromkring typ Malmö och Lomma som jag kommer surfa mest.
Vad är det för fenor som är mest lämpliga då? Habo Ljung är ju t.ex. rätt grunt så man kankse inte ska ha alltför långa fenor när man är där.
-
Sjögräsfenor… Är mer eller mindre ett måste tyvärr i både Habo och Klagshamn.
-
Knatte
Gäst4 januari, 2008 vid 19:10@Hildur_ 436775 wrote:
Ja det blev mycket fenor plötsligt:smile: Får hålla ögonen öppna så att jag får nått passande. Det är i Habo Ljung och i trakterna däromkring typ Malmö och Lomma som jag kommer surfa mest.
Vad är det för fenor som är mest lämpliga då? Habo Ljung är ju t.ex. rätt grunt så man kankse inte ska ha alltför långa fenor när man är där.
Problemet med alla lite större freeride brädor, så måste du ha en viss längd på fenan, för att kunna segla. Tex. kan du inte segla med en 25 cm fena på en bräda med volym på 120-140 liter. Fenan är ju brädans köl, som håller emot seglets krafter. Liten(kort) fena och ett stort segel fungerar inte ihop:crazy: Då brädan kommer att driva i sidled, då inte fenan orkar hålla emot seglets krafter.
Så i ditt fall måste du tänka fena på minst 35 cm eller som orginalet är 40/42 cm längd. Ett altenativ är ju sjögräsfena som är mer vinklad..
SE bilder nedan. Då kan du komma runt djupet på fenan och grunda vikar..[IMG]http://www.islandsports.com/mmISLANDSPORTS/Images/072822_A_ORCA_WEEDRIDE.JPG[/IMG]
[IMG]http://www.pro-limit.com/itemimages/1156[/IMG] -
Knatte;436784 wrote:Problemet med alla lite större freeride brädor, så måste du ha en viss längd på fenan, för att kunna segla. Tex. kan du inte segla med en 25 cm fena på en bräda med volym på 120-140 liter. Fenan är ju brädans köl, som håller emot seglets krafter. Liten(kort) fena och ett stort segel fungerar inte ihop:crazy: Då brädan kommer att driva i sidled, då inte fenan orkar hålla emot seglets krafter.
Så i ditt fall måste du tänka fena på minst 35 cm eller som orginalet är 40/42 cm längd. Ett altenativ är ju sjögräsfena som är mer vinklad..
SE bilder nedan. Då kan du komma runt djupet på fenan och grunda vikar..Mhm.. okej. Då får man nästan se till att fixa en sjögräsfena om det ska bli något åka av i Habo Ljung då.
Hur är utbudet på dessa till trimboxar?
Och vilken fenlängd är det annars lämpligt att ha när man åker 120-130(ev 140) litare? (någon lättviktsbräda känns inte aktuell i första taget)
-
Knatte
Gäst4 januari, 2008 vid 21:06@Hildur_ 436803 wrote:
Mhm.. okej. Då får man nästan se till att fixa en sjögräsfena om det ska bli något åka av i Habo Ljung då.
Hur är utbudet på dessa till trimboxar?
Och vilken fenlängd är det annars lämpligt att ha när man åker 120-130(ev 140) litare? (någon lättviktsbräda känns inte aktuell i första taget)
Har ingen bra koll på sjögräsfenor, då jag aldrig har ägt några. Men sök på sökfunktionen här på steffo och se.
Det finns många trådar om sjögräsfenor här, som borde ge dig besked
Men läs denna tråd och se om du fick svaret här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47566&highlight=sj%F6gr%E4sfenorMen det verkar ju som en sjögräsfena kanske är 10 cm kortare än en vanlig rak fena. Så att sjögräs 30 cm skulle kunna motsvara 40 cm rak.:smirk:
Men detta svaret överlåter jag till sjögräskungarna nere i skåne! -
har en schysst g10 trimboxfena till salu, knappt något märke i den alls.
-
Tack så mkt för fenhjälpen:) Men nog om fenor nu på ett tag och åter till själva brädan:P
Om jag nu eventuellt ska köpa det tidigare nämnda paketet:
Bic Techno 272 125l
460 mast, 30% kolfiber
Gaastra Charger 6,5m2
Gaastra Charger 5,0m2
Bom Tecno limits
årgången är -00Vad bör jag isf försöka förhandla mig till? Han sa att han ville sälja den för runt 7000 kr (han var dock osäker på värdet iom att den är begagnad och rätt gammal). 7000 känns dock alldelles för mkt vilket många här på forumet också tyckt(särskilt med tanke på paketets årgång).
Så vad tror ni kan bli ett lämpligt pris?
-
Oregistrerad
Gäst6 januari, 2008 vid 10:447 papp är alldeles för mycket! Hör med surfersparadise, kanske har dom något bra till det priset? Då vet man att man får bra grejer (och kompletta). Eller vänta tills det dyker upp nått bättre på köp/sälj.
Det är en del som saknas, t.ex. mastförlängare, mastfot. Kolla för säkerhets skull att dom följer med.
Är osäker, men du kommer nog behöva köpa en kortare mast om du vill kunna köra 5kvm seglet?
Om paketet är komplett och skicket (seglen mm.) OK skulle jag nog ge 4500:- då det är gamla grejer….lycka till
Stefan -
Knatte
Gäst6 januari, 2008 vid 13:34Som de flesta har pratat om innan, så ligger nog det verkliga prisläget någonstans omkring 5000 kr. Kanske lite mindre om det är lite skador på prylarna eller om paketet inte är komplett..
Men svårt som tusan att veta utan att ha bilder eller se grejerna live. Men ca 5000 kr är nog ett bra utgångsbud.Ex. Jag sålde bara min bräda + 2 fenor (Tigas X-271 dyrare variant) för ca 3200 kr för drygt 3 år sedan, som ett riktmärke på vad brädan kan vara värd nu..
-
Knatte;437057 wrote:Men svårt som tusan att veta utan att ha bilder eller se grejerna live.
Jag har faktiskt fått nårra bilder på prylarna:)
Vad tror ni om priset, samt vad har ni för andra synpunkter på paketet om ni utgår från bilderna?
-
Knatte
Gäst7 januari, 2008 vid 05:49Brädan såg ju ut att var fräsch och tydligen följer det med två bommar enligt bilderna? Skulle vilja se bild på mast/mastfot och fenor innan jag avger omdömme :tongue:
Men prylarna ser bra ut, på den lilla snutt som man ser.. Men grundtipset ca 5000 kr om det finns mastfot/fenor/hängsele (Dvs helt komplett paket, verkar väl kvarstå) Tycker inte att du skall betala 7000 kr i alla fall! -
Knatte;437187 wrote:Brädan såg ju ut att var fräsch och tydligen följer det med två bommar enligt bilderna? Skulle vilja se bild på mast/mastfot och fenor innan jag avger omdömme :tongue:
Men prylarna ser bra ut, på den lilla snutt som man ser.. Men grundtipset ca 5000 kr om det finns mastfot/fenor/hängsele (Dvs helt komplett paket, verkar väl kvarstå) Tycker inte att du skall betala 7000 kr i alla fall!Två bommar? Var är den andra?:P
-
På nedersta bilden ser man att det står techno limit slalom 165-215, en bom. Sen står det något i stil med ….dsurfing Hawaii, en bom till.
-
Knatte
Gäst7 januari, 2008 vid 19:42@Hildur_ 437289 wrote:
Två bommar? Var är den andra?:P
Jag gjorde samma reflektion som Stinger ovan..:smile:
Sedan är det lite skumma bilder han har tagit. Man brukar ta bilder så man ser riggdata på seglet. Masten data/märke och fenor är ju saker som man gärna vill kolla på också. Helst vill man se segel uppriggade ..
Logga in för att svara.